خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج

خاطره خواندنی از آیت‌الله جوادی آملی از سفر به حج

ز مکه مکرمه خاطره خوبی دارم؛ در سفری که سال 50 و 51 مشرف شدیم، در آن سفر دستمام به «حجر»نرسید و نتوانستیم استلامی کنیم، ولی در کنار مقام، بالاخره فرصت مختصری دست داد، مقام ابراهیم، سنگی است که در قفسه‌ای قرار دارد و اثر دو قدم بر آن است، اما اثر انگشت به نظر نمی‌آید؛ چند سانتی ضخامت دارد و معروف است که اثر دو پای ابراهیم است و حضرت، روی این سنگ پا می‌گذاشته‌اند و بنای کعبه را می‌چیده‌اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت ‌آلله عبدالله جوادي آملي در خاطره‌اي از سفر به حج تمتع نوشت: از مكه مكرمه خاطره خوبي دارم؛ در سفري كه سال 50 و 51 مشرف شديم، در آن سفر دستمام به «حجر»نرسيد و نتوانستيم استلامي كنيم، ولي در كنار مقام، بالاخره فرصت مختصري دست داد، مقام ابراهيم، سنگي است كه در قفسه‌اي قرار دارد و اثر دو قدم بر آن است، اما اثر انگشت به نظر نمي‌آيد؛ چند سانتي ضخامت دارد و معروف است كه اثر دو پاي ابراهيم است و حضرت، روي اين سنگ پا مي‌گذاشته‌اند و بناي كعبه را مي‌چيده‌اند.
اين به ذهن نمي‌آيد كه اين ،‌اثر دو تا پا باشد، براي اينكه هيچ اثر انگشتي نيست، مگر اينكه كفش باشد كه باز ممكن است قابل توجيه باشد.
بالاخره مثل اينكه باور كردنش تعبد بيشتري مي‌طلبد و همان طور كه من نگاه مي‌كردم به اين حجر مبارك، خوب كه نگاه كردم،‌ديدم كه سمت چپ آن سنگ - اگر كسي پشت به كعبه بايستد _ روي آن نوار با خط خالي نوشته (ولايوده حفظهما) اين جمله مبارك آيت الكرسي را كه خداي سبحان مي‌فرمايد: حفظ آسمان و زمين براي ما دشوار نيست و ما را خسته نمي‌كند؛ حفظ اين هم ما را خسته نمي‌كند. ما اگر بخواهيم اثر اين دو پا را حفظ بكنيم، براي ما خيلي خستگي ندارد.
وقتي من اين جمله مباركه را در نوار اين سنگ ديدم،‌خيلي خوشحال شدم و براي دوستان نقل كردم. آقايان و دوستاني كه در سنوات بعد به مكه مشرف شدند، براي اينكه اين خط را با اين خصوصيت ببينند،‌هر چه گشتند آن را نيافتند و من خودم اخير كه باز مشرف شدم، رفتم ببينم،‌هر چه گشتم نبود و آن كسي كه مسئول آن قسمت است گفت: دنبال چه مي گردي؟
گفتم: يك چنين چيزي. گفت، مگر اينكه در كتاب خوانده باشي، اينجا نيست. آنجا واقعا آيات بينات است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران