چطور خود را تا کربلا برسانیم؟ چطور خود را تا کربلا برسانیم؟ چطور خود را تا کربلا برسانیم؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چطور خود را تا کربلا برسانیم؟ چطور خود را تا کربلا برسانیم؟ چطور خود را تا کربلا برسانیم؟ چطور خود را تا کربلا برسانیم؟ چطور خود را تا کربلا برسانیم؟

چطور خود را تا کربلا برسانیم؟

رفته رفته و با گذر روزها به بزرگترین اجتماع بشری نزدیک می شویم،اجتماعی که هر مسلمانی چه شیعه و چه سنی و حتی از مذاهب دیگر آرزوی حضور در آن را در سر می پرورانند و این روزها تمام نقاط کشور عطر و بوی حسینی و شور و شوقی وصف ناپذیر را فرا گرفته است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، رفته رفته و با گذر روزها به بزرگترين اجتماع بشري نزديك مي شويم،اجتماعي كه هر مسلماني چه شيعه و چه سني و حتي از مذاهب ديگر آرزوي حضور در آن را در سر مي پرورانند و اين روزها تمام نقاط كشور عطر و بوي حسيني و شور و شوقي وصف ناپذير را فرا گرفته است.
**مرزهاي ورودي تا حرم سيد و سالار شهيدان
ايرانيان پس از ثبت نام و أخذ ويزاي عراق از سه مرز مختلف مي توانند وارد اين كشور شوند.
**مرز مهران
شهر مرزي مهران در منتهي اليه غربي استان ايلام قرار داشته و فاصله آن تا شهر ايلام 85 كيلومتر مي باشد. زائراني كه از اين شهر وارد عراق مي شوند پس از عبور از منطقه زرباطيه و شهر كوچك بدره وارد شهر كوت، نعمانيه، شوملي، ديوانيه و شاميه وارد شهر نجف مي شودند.
طول اين مسير از پاسگاه مرزي زرباطيه تا بازرسي ورودي نجف 302 كيلومتر مي باشد.
**مرز شلمچه
منطقه مرزي در غرب خرمشهر و نزديكترين نقطه مرزي به شهر بصره در كشور عراق مي باشد. مرز شلمچه جنوبي ترين مرز زميني ايران و عراق بوده و فاصله آن تا خرمشهر 15 كيلومتر و تا بصره 20 كيلومتر مي باشد. زائراني كه از اين مرز وارد عراق مي شوند پس از عبور از منطقه شلمچه و تنومه وارد شهر بصره شده و پس از آن به سماوه و نجف مي رسند.طول مسير از شلمچه تا نجف تقريباً 460 كيلومتر مي باشد.
**مرزچزابه
تنگه چزابه در 17 كيلومتري شمال غربي شهر بستان قرار دارد. زائران پس عبور از منطقه چزابه و شيب، مشرح، وارد شهر العماره، سپس شهر فجر و منطقه عفك، ديوانيه، شافعيه، شاميه و پس از بازرسي ابوصخير وارد شهر نجف مي شوند.
**آمادگي مرز مهران براي پذيرايي از سه ميليون زائر حسيني
مرز مهران از جمله مرزهاي كشور ايران و عراق است كه زائران مي توانند از آنجا نيز عبور كنند و حال مسولان إيلام از آمادگي تردد سه ميليون نفري در اين مرز خبر داده اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين روح‌الله ولدبيگي، امام جمعه مهران با توجه به نزديك شدن أربعين حسيني و تردد مردم از اين مرز اظهار كرد: سال گذشته استقبال مردم از مرز مهران با وجود برخي كمبودها با تدبير دولتمردان به حماسه‌اي بي‌نظير تبديل شد.
وي با بيان اينكه مردم و مسئولان همه‌باهم حماسه‌ي اربعين را مديريت كردند، تصريح كرد: امسال براي پذيرايي از 3 ميليون زائر اربعين آمادگي داريم و البته اين آمادگي به معناي بي‌نيازي نيست و علي‌رغم فعاليت‌هاي عمراني صورت گرفته در منطقه توسط دولت تدبير و اميد باز هم ضعف‌هايي از گذشته بر جاي مانده است كه مي‌طلبد مهران مورد توجه ويژه دولتمردان قرار گيرد.
همچنين سردار سيدصادق حسيني، فرمانده سپاه اميرالمومنين(ع) استان ايلام با بيان اينكه سپاه پاسداران در حوزه‌هاي مختلف اسكان، حمل‌ونقل و فرهنگي و تبليغات در خدمت همايش اربعين خواهد بود، پيشنهاد داد براي سال‌هاي آينده معبري از دهلران بعنوان محل عبور و مرور زائران قرار گيرد تا از بار ترافيكي مرز مهران كاسته شود.
عمران علي‌محمدي، نماينده‌ ايلام در مجلس شوراي اسلامي نيز با تاكيد بر اينكه مهران امن‌ترين‌، راحت‌ترين و ايمن‌ترين مرز براي ورود به عتبات است، گفت: اميدواريم با توجه ويژه‌ دولت تا سال آينده شاهد اختصاص اعتبارات ويژه براي بهسازي مسير حميل – ايلام – مهران باشيم.
**برقراري امنيت مرزها بر عهده نيروي انتظامي
براساس آخرين آمار و ارقام دريافتي 2 ميليون نفر به صورت رسمي براي حضور در مراسم اربعين ثبت‌نام كرده‌اند كه با احتساب آمارهاي غير رسمي افرادي كه به صورت انفرادي اقدام به دريافت ويزا كرده‌اند، تعداد زائران ايراني در مراسم اربعين امسال بيش از 2 و نيم ميليون نفر خواهد بود.
سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت كشور، با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور تسهيل اخذ ويزاي سفر مردم به عراق اظهار داشت: در مرزها اقدامات ارزشمندي با توجه به تجارب كسب شده از سال‌هاي پيشين انجام شده است كه ادامه اين روند منوط به همكاري سفارت عراق در اين زمينه است.
وي با بيان اينكه تلاش مي‌شود مراسم اربعين امسال با مشاركت همه دستگاه‌هاي مرتبط با شكوه بيشتري برگزار شود، بيان كرد: در جلساتي كه با نيروي انتظامي ايران داشته‌ايم اين مهم بررسي شده و برقراري امنيت مرزها برعهده نيروي انتظامي قرار گرفته است.
اوحدي با تأكيد بر اينكه خروج زائران از مرز تنها با ويزا امكان‌پذير است، تصريح كرد: تا به اين لحظه براساس آخرين آمار و ارقام دريافتي 2 ميليون نفر به صورت رسمي براي حضور در مراسم اربعين ثبت‌نام كرده‌اند كه با احتساب آمارهاي غير رسمي افرادي كه به صورت انفرادي اقدام به دريافت ويزا كرده‌اند، تعداد زائران ايراني در مراسم اربعين امسال بيش از 2 و نيم ميليون نفر خواهد بود.
وي عنوان كرد: در روزهاي اخير از مرز شلمچه بازديدهايي به عمل آمد كه جمعيتي بيش از 7 هزار نفر در اين مرز براي دريافت ويزا تجمع كرده‌اند كه تلاش مي‌شود با فراهم‌سازي امكانات لازم اين مهم به سرعت انجام شود.
رئيس سازمان حج و زيارت كشور با بيان اينكه رهبر انقلاب نگاه ويژه‌اي به برگزاري مراسم اربعين دارند، گفت: وزارت خارجه عراق در اين راستا بايد كمك ويژه‌اي كند بنابراين از دولت عراق خواستاريم تسريع و جديت بيشتري در صدور ويزا براي زائران داشته باشد.
وي اظهار داشت: 11‌دفتر صدور ويزا توسط حج و زيارت ايران در عراق به‌منظور صدور ويزا مستقر شده همچنين 96 گيت گذرنامه در مرز ايران مستقر شده كه نسبت به سال گذشته رشد 3 برابري داشته و در عراق 65 گيت گذرنامه به اين منظور مستقر شده است.
**أخذ ويزا امري مهم قبل از حركت به سوي مرزها
البته گذر از مرزهاي ياد شده بدون داشتن ويزا غير ممكن و به نوعي خطري جدي براي هموطنان به دنبال دارد از اين رو مير مسعود حسينيان، سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلا اظهار داشت: با ديگر همكاران‌مان در كشور عراق تلاش‌هاي متعددي براي تسهيل و خدمت‌رساني مناسب به زائران اربعين حسيني داريم.
وي افزود: از هر سه مرز خودروهايي فراهم‌ شده كه به‌ صورت رايگان زائران را به مناطق مركزي عراق منتقل مي‌كنند تا به كاروان‌هاي پياده مسير نجف به كربلا ملحق شوند.
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در كربلا، عنوان كرد: زائران حتماً قبل از حركت به‌سوي مرزها نسبت به اخذ ويزا اقدام كنند، طرف ايراني و عراقي بر تهيه ويزا تأكيد دارند و هر دو طرف از پذيرش زائران بدون ويزا جلوگيري ميكند.
وي گفت: موكب‌هاي بهداشتي، درماني و فرهنگي خوبي فراهم‌ شده، امكانات اسكان و تغذيه كافي هم وجود دارد اما شدت سرماي هوا رو به افزايش است و از زائران مي‌خواهيم امكانات ضروري حداقلي را داشته باشند.
حسينيان با اشاره به وجود احتمال شيوع بيماري‌هاي واگير، بيان كرد: سرماي هوا و اقدامات بهداشتي صورت گرفته مانع شيوع بيماري است اما درعين‌حال زائران نسبت به رعايت نكات بهداشتي توجه ويژه‌اي داشته باشند.
وي اظهار داشت: زائران بايد به موارد امنيت فردي توجه داشته باشند، هيچ امانتي و وسيله‌اي را از اشخاص ناشناس تحويل نگيرند، قوانين كشور عراق رعايت و از ايجاد شبهه براي نيروهاي امنيتي موجود در مسير پرهيز كنند.
سركنسول ايران در كربلا، گفت: براي جلوگيري از مفقود شدن زائران هم تدابير خوبي انديشيده شده، در اين راستا يك سيستم اينترنتي طراحي و همچنين راهنمايان زائر با لباس‌هاي مخصوص در بين جمعيت كاروان‌هاي پياده حضور دارند.
وي بيان كرد: زائران از سفر انفرادي پرهيز كنند، در كنار گذرنامه و ويزا تصويري از مدارك شناسايي خود اعم از كارت ملي و شناسنامه همراه داشته باشند همچنين مواكب شناخته‌ شده را براي اسكان و تغذيه انتخاب كنند.
حسينيان، افزود: دولت عراق علي‌رقم اينكه تلاش‌هاي متعددي كه داشته نتوانسته نياز ويزاي هم‌وطنان را به‌خوبي تأمين كند اما مقرر است در اين زمينه تلاش بيشتري داشته باشند و ويزاي بيشتري با كمترين زمان در اختيار زائران قرار بدهند.
سركنسول ايران در كربلا، عنوان كرد: با توجه به اينكه رومينگ در كشور عراق به‌ صورت كامل پوشش داده نمي‌شود احتمال قطع خطوط تلفن همراه را وجود دارد، البته دكل‌هايي در مسير تأمين شد اما قطعي موقت ارتباط تلفن همراه قابل پيش‌بيني است.
**پياده روي نجف تا كربلا
البته در بين زائران حسيني هستند افرادي كه با توجه به نذري كه با خود و خداي خود در دل دارند عهد كرده اند مسيري را تا رسيدن به منزلگه عاشق پياده طي كنند و ما در نظر داريم نكاتي را به منظور داشتن سفري أيمن و بدون خطر براي هموطنان عزيز بيان كنيم.
زائران بايد در نظر داشته باشند كه فاصله خروجي شهر نجف تا ابتداي شهر كربلا حدود 80 كيلومتر مي باشد كه معمولاً اين مسافت را در 3 روز و 2 شب طي مي‌كنند. يعني از صبح زود سه روز مانده به اربعين حركت كرده و شب اربعين به كربلا مي رسند.
تمام طول مسير پياده روي از خروجي نجف تا ورودي كربلا تيرهاي چراغ برقي وجود كه شماره‌گذاري شده‌اند. از 1 تا 1460 هر كدام از اين تيرها با هم دقيقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعي خط نشان هستند كه چقدر از مسير را طي كرده و چه قدر باقي است. معمولاً براي اينكه هم كارواني ها با هم قرار بگذارند از شماره هاي اين تيرها كه سمت چپ يا راست مسير پياده روي قرار دارد استفاده مي كنند.
اما مسير پياده روي نجف تا كربلا جزو امن‌ترين مسيرهاي منتهي به كربلاست و تقريباً مي توان گفت از امنيت شهر نجف و همچنين مسير آن تا كربلا و شهر كربلا مخصوصاً منطقه اي كه اطراف حرمين است خيالتان راحت باشد.
از ابتداي تا انتهاي مسير تقريباً تمامي طول مسير به وسيله ي چادر ها يا سازه هايي تقسيم بندي شده است كه هيئت‌هايي از سراسر عالم مسئوليت اين چادر ها را بر عهده دارند! البته قريب به اتفاق اين هيئت ها قبيله هاي عراقي هستند. عراقي ها به هيئت، موكب مي گويند.
**خدماتي كه در اين موكب ها داده مي شود شامل موارد زير است:
انواع پذيرايي صبحانه، ناهار و شام. طبيعتاً در اين حالت حق انتخاب با شماست كه از كدام چادر چه چيزي را براي ناهار يا شام انتخاب مي كنيد! مثلاً ممكن است جايي به اصرار شما را دعوت به قيمه نجفي كند و چادري ديگر آب گوشت پخته باشد يا حتي در ايستگاهي براي صرف ساندويچ فلافل توقف كنيد! حتي تنور هم در كنار راه يافت مي شود و همانجا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهي تا انواع ساندويچ و خورشت را مي توانيد در طول مسير ميل بفرماييد! فرقش با جاهاي ديگر دنيا در اين نيست كه رايگان است بلكه علاوه بر رايگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او براي خوردن حتي يك لقمه از طعامش هر انساني را منقلب مي كند!
انواع ميوه. معمولاً ميوه ها را در وسط راه پياده روي به زور به دستتان مي دهند و انواع شيريني‌جات. خرما و شيريني هاي محلي عراق به وفور در طول مسير ديده مي شود.
انواع نوشيدني. چيزي كه شايد در تمام مسير به صورت يكنواخت پراكنده شده است چايي شكر معروف عراقي هاست! كه در استكان هاي كمر باريك زائران را براي رفع خستگي و عطش به سوي خود مي خواند! علاوه بر چايي قهوه تلخ و آب معدني و انواع نوشابه هم در طول مسير توزيع مي گردد.
محل خواب و استراحت! بعضي از موكب ها طوري شرايط موكب را طراحي كرده اند كه محل استراحت زائرين باشد. در اين موكب ها پتو و بالش و ساير ملزومات يافت مي شود و معمولاً در هر ساعتي عده اي در اين موكب ها مشغول استراحت هستند.
با توجه به اينكه هم اكنون اربعين در زمستان قرار دارد گرماي هوا به هيچ وجه اذيت كننده نيست و علاوه بر آن در ساعات شب و همچنين صبح هوا خيلي سرد هم خواهد شد و بهتر آن است كه لباس گرم به اندازه كافي برداريد.
در پايان گفتني است ، هموطنان فرصت دارند تا سوم آذر ماه به منظور ثبت نام در بزرگترين اجتماع جهاني در سامانه سماح ثبت نام كنند.




نظرات کاربران