روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران

روز شمار اربعین10: نقش عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران

امروز به وقت کشور عراق مصادف است با سیزدهم ماه صفر 1437 هجری قمری و تنها هفت روز تا اربعین سید و سالار شهیدان اباعبدالحسین علیه السلام باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج از كربلاي معلي، امروز به وقت كشور عراق مصادف است با سيزدهم ماه صفر 1437 هجري قمري. در ادامه مطالب روز شمار اشاره كرديم كه در چنين روزهايي از ماه صفر سال 61 كاروان اسيران اهل بيت(ع)، وارد شهر شام شده و به مجلس يزيد بردند. زمانيكه يزيد در مجلسي عمومي، رو به حضرت زينب(س) نمود، و در حالتي كه مست غرور بود گفت: خدا را شكر كه شما را خوار نمود! و بعد، از حضرت زينب سؤال كرد: كار خدا را با برادر و اهل بيت چگونه يافتي؟
يزيد قصد داشت همه جنايات خويش را با نسبت دادن به خواست خدا صحيح جلوه داده و كارهاي خود را بر اساس حق توجيه كند! زينب كبري سلام الله عليها در جواب فرمود: «و ما رأيتُ الاّ جميلاً » هيچ چيز جز زيبايي نديدم. اينان (امام حسين و يارانش) گروهي بودند كه خداوند شهادت را براي آنان مقرّر نمود و در قيامت خداوند بين تو و آن‏ها قضاوت مي كند.
حضرت زينب سلام الله عليها در اين كلام كوتاه به معارف عظيمي اشاره نموده‏اند كه به برخي از آن‏ها اشاره مي‏ كنيم:
اوّل: انسان مؤمن و موحّد، همه امور را به اراده الهي مي‏داند و قائل است كه در عالم هستي هيچ چيز بدون اراده الهي واقع نمي‏شود كه توحيد افعالي ناميده مي‏شود، پس آنچه واقع شود، يقيناً خداوند اراده نموده است و هر چه واقع نشود، خداوند نخواسته است. انسان موحّد چون مي‏يابد كه بر اساس مصلحت خداوند، اين واقعه به وقوع پيوسته و حكمت خدا بر آن تعلّق گرفته، در هر لحظه و هر كاري به رضاي او راضي است و آن حادثه را كه خداوند پسنديده است، زيبا مي‏يابد؛ هر چند آن حادثه به شهادت رسيدن برادران و فرزندان باشد.
دوم: اين بزرگواران همواره حيات خويش را در راه دين فدا نموده‏اند. امام حسين(ع) براي حفظ دين جدّش رسول خدا قيام نمود و به شهادت رسيد. چه زيبايي از اين بالاتر كه شيرزني در راه تحقق اهداف امام خويش، هر گونه سختي را بر خود هموار نمايد، و در مقابل هر سختي، همچون كوهي، استوار ايستادگي نمايد؟ اينجاست كه براي رسيدن به هدف، انسان هر گونه سختي را بر خويش هموار مي‏نمايد و سختي‏ها برايش شيرين مي‏ شود.
سوم: علاوه بر مسائل گذشته يزيد قصد داشت اعمال زشت خود را به اراده الهي نسبت داده و كار خود را صحيح جلوه دهد. حضرت زينب در جواب گفت: "اراده خداوند بر شهادت اين بزرگان تعلّق گرفته است اما بدان كه در قيامت، سزاي اعمال خويش را خواهي ديد"، چرا كه يزيد با اختيار خويش اين همه ستم به اهل بيت(س) نمود.
حضرت آيت الله خامنه اي
نقش عاشورا در شكل گيري انقلاب اسلامي ايران
درس عاشورا، درس فداكاري و دينداري و شجاعت و مواسات و درس قيام للَّه و درس محبّت و عشق است. يكي از درسهاي عاشورا، همين انقلاب عظيم و كبيري است كه شما ملت ايران پشت سر حسين زمان و فرزند ابي‌عبداللَّه الحسين عليه‌السّلام انجام داديد. خود اين، يكي از درسهاي عاشورا بود.
امام بزرگوار ما، محرّم را به عنوان ماهي كه در آن، خون بر شمشير پيروز مي‌شود، مطرح نمود و به بركت محرّم، با همين تحليل و منطق، خون را بر شمشير پيروز كرد. اين، يك نمونه از جلوه‌هاي نعمت ماه محرّم و مجالس ذكر و ياد امام حسين عليه‌السّلام است كه شما ديديد.




نظرات کاربران