برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟ برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟ برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟ برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟ برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟ برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟ برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟

برای پیاده روی در اربعین چه باید کرد؟

با نزدیک شدن به 20 صفر مصادف با اربعین حسینی، زائران و دلشیفتگان اهل بیت (ع) از گوشه گوشه جهان برای حضور در تجمع میلیونی عزاداران حسینی در کربلای معلی به سمت کشور عراق در حال حرکت هستند.

اربعين به عنوان چهلمين روز شهادت امام حسين (ع) و يارانش در صحراي كربلا در ميان آزاديخواهان جهان و بخصوص شيعيان از اهميت و جايگاه بالايي برخوردار است و بنا بر روايات اربعين حسيني در واقع به عنوان سالروز بازگشت اسراي كربلا از شام به عراق بمناسبت چهلمين روز شهادت امام حسين (ع) در 20 صفر سال 61 هجري قمري است.
اربعين به عنوان تنها بزرگداشت چهلمين روز شهادت امام معصوم در تقويم شمسي و قمري به ثبت رسيده و بر اساس يافته هاي پژوهشگران اسلامي و ديني اين نخستين و تنها مراسم اربعين در دنياي اسلام است.
در دهه گذشته و با از بين رفتن حكومت بعث در عراق، شيعيان اين كشور از آزادي عمل بيشتري در برپايي مراسم و سنت ديني برخوردار شدند و با برپايي تكايا و مواكب فراوان در نزديكي شهرهاي زيارتي به پذيرايي از زائران مي پردازند.
با نزديك شدن به اربعين حسيني و آغاز ماههاي محرم و صفر، مسلمانان و بخصوص شيعيان كشور عراق با برپايي موكب هايي در مسير نجف به كربلا، كاظمين به كربلا، بصره به نجف و كاظمين به نجف به پذيرايي از زوار مي پردازند و بنا بر سنت قومي و قبيله اي اعراب در اين موكب ها، همه افراد و خانواده هاي طايفه و يا قبيله، حضوري فعال از نظر مادي و معنوي دارند.
***چه وسايلي با خود ببريم
به دليل پياده روي زائران در اربعين حتي الامكان بايد سعي شود از همراه داشتن وسايل غيرضروري و سنگين خودداري شود.
همراه داشتن يك كوله پشتي راحت و سبك به همراه يك پتوي مسافرتي و يك كيسه خواب سبك توصيه مي شود.
براي عبور از مرز همراه داشتن گذرنامه با تاريخ اعتبار حداقل سه ماه و ويزاي معتبر كشور عراق از ضروريات اين سفر است و توصيه شده از همراه داشتن كارت ملي، شناسنامه و يا ديگر كارتهاي غير ضروري خوداري شود.
پاسپورت شما به عنوان يك هويت بين المللي محسوب مي شود و ويزاي معتبر عراق نيز به عنوان اجازه ورود و حضور شما در خاك عراق محسوب مي شود.
در طول مسير پياده روي و تا رسيدن به شهرهاي زيارتي عراق، جايگاههاي و هيات هايي با عنوان 'موكب' به معني هيات آماده پذيرايي و خدمات رساني رايگان به زائران است كه به اين دليل نيازي براي همراه داشتن آب، غذا و يا وسايل غير ضروري نيست.
بر اساس اعلام سازمان هلال احمر در مسير پياده روي اربعين چادرهاي امدادي اين سازمان و سازمان پزشكي حج حضور دارند و هلال احمر جمهوري اسلامي نيز با 320 نيروي خود و با ارسال 40 تن دارو و تجهيزات پزشكي آماده خدمات رساني به زائران است.
افراد بيمار و داراي داروها و يا بيماري خاص نياز است به ميزان مصرف سفر خود داروهاي اصلي خود را همراه داشته باشند و در طول مسير نيز مي توانند از خدمات رايگان پايگاههاي هلال احمر بهره مند شوند.
با توجه به ازدحام جمعيت براي خروج از كشور عراق پس از پايان مراسم اربعين و احتمال كمبود وسايل نقليه جابجايي به صورت رايگان، نياز است مقداري دينار عراقي و يا پول ايراني با خود همراه داشته باشيد تا در صورت نياز از سواري ها و يا خودروهاي مسافر بر در مسير بازگشت استفاده كنيد.
لازم به ذكر است با توجه به عدم آشنايي بسياري از زائران با زبان عربي، در مواقع ضروري از ديگران زائران و هموطنان عرب زبان براي استفاده از خدمات نظير اجاره خودرو و يا تهيه مايحتاج كمك بگيريد و در موقع خروج نيز از خودروهاي حاضر در گاراژ (ترمينال) استفاده كنيد.
بر اساس سنت شيعيان عراق، معامله و خريد در روز عاشورا، اربعين و 28 صفر در ميان اقوام حرام خوانده مي شود و زائران نياز است در صورت تمايل به خريد و يا گرفتن بيرق و يا مهر و تسبيح تربت كربلا قبل از روز اربعين اين كار را انجام دهند.
***چگونه به مرز برسيم
بر اساس تدابير انديشيده شده در خاك ايران، مرزهاي خروجي مهران، چزابه و شلمچه براي خروج زوار ايراني پيش بيني شده كه زائران از شهرهاي محل زندگي خود مي توانند دبه شهرهاي مهران در استان ايلام و مرز چزابه در شمال غربي استان خوزستان و شلمچه در جنوب غربي اين استان حضور يابند.
مرز مهران در كنار شهر مرهان قرار دارد و مرزهاي چزابه در شمال اهواز و شلمچه در غرب آبادان و خرمشهر قرار گرفته اند.
***ورود به عراق و حركت به عتبات عاليات
در مسير خروج از مرزهاي شلمچه و چزابه و با عبور از شهرهاي كوچك و مرزي عراق پس از طي مسيري حدود 5 تا 10 ساعت با اتوبوس و سواري و گذشتن از كنار كوفه به نجف اشرف و بارگاه اميرالمومنين وارد مي شويد.
در مسير خروجي از مرز مهران نيز با عبور از شهر بدره و گذر از جنوب بغداد اغلب زائران به سمت كربلا در حركت هستند.
با عبور از مرز ايران و ورود به خاك عراق، موكب هاي پذيرايي قبايل و خانواده هاي عراقي از زوار اربعين پذيرايي مي كنند و اين موكب ها در سراسر مسيرهاي دستيابي به كربلاي معلي تا بعدازظهر اربعين جوابگوي همه زائران هستند.
*** زيارت در نجف
بسياري از مردم و شيعيان عراق در شهرهاي كاظمين، نجف و كربلا در ايام اربعين درب خانه هاي خود را به سوي زائران باز كرده و از زائران حسيني در اين ايام پذيرايي كرده و مهمانان كربلا را در خانه هاي خود اسكان مي دهند.
علاوه بر اين مهم، موكب هاي برپا شده نيز علاوه بر طبخ و توزيع غذاي گرم و ارائه خدمات گوناگون نظير درمان، بهداشت و حمام در كناره هاي جاده، آمادگي اسكان براي استراحت زائران را در ساعات مختلف شبانه روز دارند.
در طول مسير بسياري از خادمان امام حسين (ع) با خواهش و التماس از زائران اربعين با نواي بلند 'هلابيكم يا زوار' از زائران استقبال و آنان را دعوت به اسكان در موكب و يا جايگاه خود مي كنند.
در طول مسير بسياري از خانه هاي شيعيان در شهر نجف و ورودي كربلا به گونه هاي مختلف از زائران پذيرايي مي كنند و هر آنچه به عنوان يك خدمت به زائر است، ارائه مي دهند.
برخي از خانه ها با پهن كردن تشك و پتوهاي خود در پياده رو، زائران را به رفع خستگي و نشستن لحظه اي بر روي آنها دعوت مي كنند تا شايد غبار سفر زائران اربعين براي لحظه اي در زندگي اين ميزبانان فرود آيد.
در پياده رو برخي از خيابانها نيز جوانان يك خانه يا خانواده با ماساژ دست و پا و يا شستن پاي زائران كربلا خود را در قدمهاي برداشته شده براي اين زيارت معنوي شريك مي كنند.
برخي از شيعيان عراق نيز قريب 13 تا 14 روز از شهرهاي دور مثل بصره تا كربلا در حال پياده روي هستند. با ورود به شهر نجف و گذشتن از كنار وادي السلام به خيابان اصلي حرم حضرت علي (ع) وارد مي شويد كه در مسير حركت گنبد طلايي اميرالمومنين علي (ع) از دور خودنمايي مي كند.
***از نجف تا كربلا
فاصله خروجي شهر نجف تا ابتداي شهر كربلا بيش از 80 كيلومتر است و زائران ايراني معمولا از نجف تا كربلا را پياده طي مي كنند و اين سبب شده كه بيشتر زائراني كه در حال ورود به شهر كربلا هستند نيز ايراني ها باشند.
پس از انجام زيارت در حرم نجف اشرف و انجام اعمال زيارت، مسير اصلي پياده روي به سمت كربلا و انجام زيارت و مناسك اربعين آغاز مي شود.
از ابتداي خروجي شهر نجف اشرف تا ا بتداي خيابان 'شارع العباس' در كربلاي معلي، عمودها يا همان تيرك هاي برق كه به فاصله 50 متري از هم قرار دارند، شماره گذاري شده اند.
با خروج از شهر نجف تا رسيدن به حرم حضرت ابوالفضل (ع) 1452 تيرك كه آخرين تير اين مسير به شمار مي رود در كنار جاده نصب شده كه علاوه بر مسير يابي اصلي به عنوان محلي براي قرار هاي زائران در هنگام جدا شدن و يا حضور افراد مختلف در طول مسير محسوب مي شوند.
در طول مسير 80 كيلومتري كربلا به نجف، دسته جات مختلف عزاداري با پاي پياده در طول مسير به عزاداري و سينه زني و قرائت زيارت عاشورا و زيارت اربعين مي پردازند و در تمام طول اين مسير موكب هاي برپا شده، پذيراي زائران حسيني از همه كشورها هستند.
در كنار مسير پياده روي نجف تا كربلا، مسير اصلي جاده اي نيز براي تردد خودروهاي مختلف اعم از سواري، اتوبوس، كاميون و تريلر وجود دارد كه زائران را تا نزديك ترين ورودي هاي كربلا انتقال مي دهند.
با نزديكتر شدن به ورودي شهر كربلا، به دليل ازدحام جمعيت زائران، از موكب هاي پذيرايي كم شده و جمعيت از راههاي مختلف براي ورود به شهر كربلا به هم مي پيوندند.
با رسيدن به تيرك 1452 حرم و بارگاه سقاي دشت كربلا را در نزديكي خود مي بينيم و زائران حسيني از دور با عرض ادب و سلام به بين الحرمين، اذن ورود مي طلبند.
با ورود به بين الحرمين در سمت چپ خود بارگاه نوراني امام حسين (ع) و در سمت راست خود بارگاه حضرت ابوالفضل (ع) را مي توانيد در ميان خيل عظيم و ميليوني زائران مشاهده كنيد.
با توجه به ازدحام ميليوني زائران در بين الحرمين توصيه مي شود پس از انجام مناسك و زيارت اربعين از محوطه بين الحرمين خارج شده تا ديگر زائران نيز بتوانند از زيارت معنوي اين محل بهره مند شوند.
در طول اين مسير سراسر عشق و خاطره و ايثار به وضوح مي توان جلوه هاي از عاشقي را در ميان قدم هاي زائران مشاهده كرد.
با مشاهده خيل عظيم عزاداران اين حديث پيامبر اكرم (ص) براي همه زائران تداعي مي شود كه: (براي شهادت حسين عليه السلام، حرارت و گرمايي در دلهاي مومنان است كه هرگز سرد و خاموش نمي شود). آري بار بربنديد كه اينجا كربلاست، سرزمين پربلا، سرزمين ايثار و شهادت، قطعه اي از بهشت، ميعادگاه عاشقان و دلسوختگان.
بر اساس روايات و دستورات ديني قرائت زيارت اربعين در اين روز و اقامه دو ركعت نماز زيارت توصيه شده است و جابر بن عبدالله انصاري اولين زائر اربعين حسين عليه السلام؛ اين يار صديق رسول خاتم صلي الله عليه وآله وسلم به بزرگداشت حماسه حسيني مي پردازد.
آري اربعين حسيني نقطه آغازي است براي تزريق خون حسين(ع) در كالبد جامعه اسلامي، نقطه آغازي كه به قيام نهمين فرزند حسين منتهي مي شود.
گزارش از : وحيد بيرانوند


| شناسه مطلب: 57876




اربعين



نظرات کاربران