گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان گام به گام با زائران حسینی  شوق کربلایی شدن عاشوراییان

گام به گام با زائران حسینی شوق کربلایی شدن عاشوراییان

مهران دو نفر .. مهران.. همان لحظه نخست که مسافران وارد پایانه مسافربری شهدای شهرداری ایلام می شوند، سوال رانندگان خطی این است، مهران، مهران بفرمایید سوار شوید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، كم كم مسافران كوي حسيني، وارد ايلام مي شوند، شهر ايلام در يك پاييز سرد با هواي ابري كه شوق گريستن در آستانه اربعين را دارد، ميزبان مشتاقان بارگاه ملكوتي امام حسين (ع) و بين الحرمين است.
برخي مسافران مرز مهران در پايانه ايلام پياده شده و با گروهي از زائران برگشته از كربلا هم صحبت شده اند، از آن طرف مرز دو سه گروه پس از زيارت برگشته اند و مي خواهند به سمت اصفهان و تهران بروند، تنها چيزي كه به مسافران در حال ورود به ايلام مي گويند، حرف دلشان است 'جاي تان خالي چه سعادتي بود'.
مهران نزديك ترين شهر ايران به كربلاست، نزديك شهر به حماسه پياده روي اربعين، پياده روي كه قدم به قدم آن ارادتي است كه كربلاييان از آن سعادت مند مي شوند.
راننده دارد از مسير مهران مي گويد با لهجه شيرين كردي اش 'مهران؟ الان غوغاست، نمي دانيد كه چه خبر است، مردم دارند گروه گروه راهي مهران مي شوند چرا كه حسين عليه السلام آنها را خوانده است. مرز مهران نزديك ترين نقطه براي رسيدن به اربعين اشك هاست، اربعين دلدادگي و هر كسي كه مهران مي آيد، فقط اشتياق آن را دارد كه راهي كربلا شود و انگار صبري براي ماندن در مهران ندارند.
راننده ايلامي با تمام احترامي كه بلد است، مسافران مهرانش را از جاده رو به اربعين، به مرز نزديك مي كند چرا كه اربعين انگار در خون اين مردم جوشيده است.
مردم با دريايي از اشك آمده اند، با سياه ترين رنگ كه قرن هاست محرم و صفر خود را با آن مزين كرده اند و كسي نيست كه مهران را نشناسد.
نام مهران سال هاست با اربعين همسو شده است، آنقدر كه هر كس قصد مهران را دارد، مسافران ديگر نقاط ايلام ناخوداگاه مي گويند، اين مسافر راهي كربلا و راننده ايلامي وقتي مسافرانش را سوار مي كند با اشك هاي پنهانش مي گويد: التماس دعا.
به گزارش ايرنا، در آستانه فرا رسيدن اربعين سيد و سالار شهيدان گروه هاي مختلف مردم از شهرهاي دور و نزديك ايران راهي ايلام و مرز مهران مي شوند تا خود را به كربلا برسانند كه اين روزها كعبه دل هاي عاشق سيد و سالار شهيدان است.
معصومه خاتون مادر سه شهيد است از اصفهان آمده و رديف آخر اتوبوس نشسته است، به هزار زحمت بليت ايلام را گير آورده است و حالا اين نخستين بار است كه راهي سرزمين كربلا مي شود، آنقدر عجله دارد كه حتي يادش رفته قرص ها و داروهايش را بياورد.
معصومه خاتون مدام در اتوبوس به پيرزن همسفرش مي گويد قرار است به نيابت از فرزندانش راهي كربلا شود و نايب الزياره باشد هر چند پاهايش چند سال است درد مي كند و توان راه رفتن ندارد ولي آنقدر شوق كربلايي شدن دارد كه حتي شب را در اتوبوس اصفهان به ايلام نخوابيده است و تنها وسيله اي كه با خود آورده است همان قاب عكسي است كه سه فرزند شهيدش در آن ديده مي شود، عكسي سياه و سفيد كه گويا از تاريخ كربلاي ايران آمده است.
معصومه خاتون دارد به عكس رنگي اشاره مي كند كه نوه دختري اش است و مي گويد كه چند ماه پيش در نبرد با كفار به عنوان يكي از مدافعان حرم به ديدار سه دايي شهيدش نائل شده است.
همين كه به ايلام مي رسد، نخستين راننده اي كه نام مهران را بر زبان مي آورد، سوار ماشين اش مي شود، تا راهي مرز شود و مهران نزديك ترين شهر ايران به كربلاست.
رئيس سازمان حج و زيارت از صدور يك ميليون و 100 هزار رواديد اربعين در مراكز تعيين شده خبر داد.
سعيد اوحدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا پيش بيني كرد: 2 ميليون نفر در كشور امسال موفق به دريافت ويزاي اربعين شوند.
وي افزود: سامانه سماح تا روز پنجشنبه فعال بوده و زائران تا ساعت چهار عصر روز شنبه فرصت دارند مدارك خود را به دفاتر زيارتي مشخص شده تحويل دهند.
رئيس سازمان حج و زيارت يادآور شد: كنسولگري هاي عراق نيز تا يك هفته آينده روند صدور ويزا را ادامه خواهند داد پس زائران براي سفر به عراق عجله نداشته و مطمئن باشند شرايط حضور آنان در آيين هاي معنوي اربعين فراهم خواهد شد.
اوحدي با اشاره به روند تردد زائران از مرز مهران تاكيد كرد: بيشتر زائران اين نقطه مرزي را براي عزيمت انتخاب مي كنند و حضور تعداد زيادي از افراد كه بدون داشتن ويزا قصد شركت در اربعين را داشته اند باعث كندي تردد شده است.
وي ادامه داد: پليس گذرنامه عراق به هيچ وجه اجازه ورود افراديكه مدارك مورد نياز را تهيه نكرده اند به خاك اين كشور نمي دهد و با تمهيدات انديشيده شده و تامين ارز زائران فاقد رواديد در شهر مهران به ايلام براي دريافت مدارك ارجاع داده مي شوند.
رئيس سازمان حج و زيارت اضافه كرد: 26 گيت گذرنامه امروز در مرز مهران فعال شد كه با اضافه شدن اين تعداد به 67 گيت قبلي هم اكنون 93 گيت براي تردد زائران اربعين در اين نقطه مرزي فعال است.
اوحدي گفت: تعداد گيت هاي گذرنامه در مرز زرباطيه عراق نيز با توجه به كمك جمهوري اسلامي از پنج گيت پارسال به 57 گيت افزايش يافته است ولي حجم حضور مردم در مرز مهران به حدي است كه ازدحام جمعيت همچنان مشاهده مي شود.
وي روند راه اندازي موكب ها، مراكز اسكان و پذيرايي را در مهران مناسب ارزيابي كرد و افزود: تمام تلاش مسئولان فراهم كردن زمينه رفاه زائران اربعين است.
رئيس سازمان حج و زيارت اظهار كرد: بيش از 500 هزار نفر تاكنون از مرزهاي مهران، شلمچه و چزابه طي روزهاي اخير براي حضور در آيين هاي اربعين عازم كشور عراق شده اند و تنها از صبح امروز تاكنون بيش از 50 هزار نفر بر اساس اطلاعات پليس گذرنامه از مرز مهران خارج شده اند كه پيش بيني مي شود اين مرز از فردا شاهد خروج بيش از 100 هزار نفر باشد.
اوحدي يادآور شد: مرز چزابه هم اكنون در مقايسه با ساير مرزها از ازدحام كمتري برخوردار است و به زائران پيشنهاد مي كنيم از اين نقطه با توجه به شلوغي ساير مرزها تردد كنند.
وي تاكيد كرد: زائران اخبار موثق روند تردد را از طريق خبرگزاري جمهوري اسلامي، سخنگوي ستاد اربعين و راديو اربعين دريافت كنند.
استاندار ايلام نيز گفت: اكنون زير ساخت هاي لازم براي تردد زائران حسيني از مرز مهران در اين استان فراهم شده است و خدمات رساني به زائران در حال انجام است.
محمدرضا مراوريد استاندار ايلام نيز روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت: زائران حسيني بايد گذرنامه و ويزاي خود را در شهرهاي مبدا تهيه كنند تا در مرز مهران با مشكلي روبرو نشوند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام هم از اسكان شش هزار و 540 زائر اربعين حسيني كشور عراق در شهرستان هاي مهران و ايلام در 48 ساعت گذشته خبر داد.
محمد سليماني در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از اين تعداد چهار هزار و 160 نفر در شهرستان مهران و 2 هزار و 380 نفر نيز در شهر ايلام اسكان يافته اند.
وي همچنين از راه اندازي اردوگاه اسكان موقت زائران در مهران از صبح امروز خبر داد و افزود: در اين اردوگاه 200 تخته چادر با ظرفيت اسكان يك هزار نفر بر پا شده است.
سليماني با بيان اين كه 2 اقامتگاه موقت در جمعيت هلال احمر و ورزشگاه مهران و پنج مسجد اين شهرستان براي اسكان زوار مجهز شده است، ادامه داد: همچنين در ايلام نيز مسجد علي ابن ابي طالب (ع) و سرسراي ورزشي شهداي ميمك براي اسكان زوار از سوي هلال احمر تجهيز و راه اندازي شده است.
وي گفت: اين اقامتگاه ها به امكانات مورد نياز شامل موكت و پتو تجهيز شده كه ظرفيت اسكان روزانه چهار هزار نفر را دارند و اسكان تا زمان حضور زائران در مرز مهران ادامه خواهد داشت.
وي همچنين از استقرار گروه هاي امدادي در جاده هاي مسير تردد زائران اربعين حسيني در استان به ويژه جاده ايلام - مهران خبر داد و تاكيد كرد: 25 گروه امدادي اين جمعيت به منظور ارائه خدمات به زائران حسيني (ع) شركت كننده در آيين پياده روي اربعين در جاده هاي مسير تردد آنها استقرار يافتند.
مديرعامل هلال احمر ايلام افزود: با توجه به پيش بيني حجم تردد بالاي زائر در نقاط مختلف استان، اين پايگاه ها در كنار جاده هاي دهلران، دره شهر، ملكشاهي، شباب، قلاجه و مهران مستقر هستند.
سليماني با بيان اين كه از اين تعداد، 10 تيم امدادي در جاده ايلام - مهران مستقر شده اند، اظهار كرد: اين پايگاه ها هر 8 تا 10 كيلومتر از طول اين مسير را پوشش مي دهند.
وي همچنين از استقرار 20 تيم امداد موتوري هلال احمر در پايانه مرزي مهران خبر داد و يادآور شد: اين تيم ها با هدف سهولت در امداد رساني علاوه بر پايگاه هاي امداد جاده اي در مرز مهران مستقر و به زائران خدمات ارائه مي كنند.
مديرعامل جمعيت هلال احمر ايلام گفت: افزون بر اين تيم هاي امدادي، بالگرد جمعيت هلال احمر نيز در روزهاي نزديك به اربعين حسيني كه حجم تردد زائران بيشتر مي شود در پايانه مرزي مهران مستقر مي شود تا در صورت نياز نسبت به ارائه خدمات امداد هوايي اقدام كند.
مرز بين المللي مهران در 95 كيلومتري جنوب غربي استان ايلام كانون اصلي و مهم تردد زوار سوگوار حسيني به عتبات عاليات است.
سال گذشته در ايام منتهي به اربعين بيش از يك ميليون و 500 هزار زائر عزادار براي شركت در آيين هاي سوگواري و زيارت عتبات عاليات از اين مرز به كشور عراق سفر كردند كه پيش بيني مي شود، اين ميزان در اربعين امسال تا دو ميليون نفر افزايش يابد.


| شناسه مطلب: 57878




كربلا اربعين



نظرات کاربران