شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع) شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع) شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع) شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع) شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع) شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع) شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع)

شبکه های اجتماعی در قبضه اربعین و نام حسین(ع)

اگرچه دوربین های تلویزیونی و خبری رسانه های حرفه ای جهان همچنان مهر سکوت و بی خبری را در قبال مراسم عظیم اربعین حسینی بر لب زده اند اما در مقابل زوار حسینی به عنوان خبرنگاران افتخاری امام حسین (ع) با نشر گسترده برش های ویدئویی و تصاویر و نوشته های خود، شبکه های اجتماعی را در این ایام در قبضه مراسم اربعین و نام مبارک اباعبدالله الحسین (ع) در آورده اند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايرنا، با مراجعه به سايت هاي معروف در فضاي مجازي، مانند 'فيسبوك'، 'توييتر' و 'ياهو' در ايام اربعين حسيني كمتر اتفاق مي افتد كه در حين گشت و گذار در صفحات اين شبكه ها به برش ويدئويي يا عكسي از اربعين حسيني كه بخشي از خدمتگزاري خالصانه و عشق و ارادت زائران را به اباعبدالله الحسين(ع) نشان مي دهد، برنخوريد.
به چند نمونه از اين فيلم ها و عكس هايي كه خبرنگاران غيرحرفه اي اربعين امام حسين (ع) كه در حين پياده روي به سمت كربلاي معلا به صورت تصادفي گرفته اند و برخي از تصاوير متعلق به خارج از مرزهاي نامتعارف شيعيان است، اشاره مي شود. ***پيرمردي قد خميده، سه روز در راه
يك برش ويدئويي گرفته شده با تلفن همراه، پيرمرد قد خميده از اهالي استان مرزي ميسان در شرق عراق را نشان مي دهد كه سه روز است با قدي تاخورده و پايي تاول زده به سمت مرقد مطهر امام حسين (ع) گام برمي دارد.
وقتي از او سوال مي شود كه كجا مي رود با عشق و لبخند مي گويد : 'به سمت آقايم حسين(ع)، ريحانه رسول خدا (ص) مي روم.' اين ويدئوي كوتاه بالغ بر 191 هزارو 888 بار مشاهده شده است و پيرمرد تقريبا 80 ساله كه سال گذشته نيز در همين مسير جاده بين نجف - كربلا توسط زائران از او فيلم گرفته شده بود، مي گويد، از العماره مركز ميسان با خودرو به شهر 'شوملي' در 100 كيلومتري شرق شهر نجف اشرف آمده و اكنون سه روز است كه به سمت نجف پاي پياده راه مي رود و بعد از زيارت مرقد امير مومنان علي (ع) به سمت كربلا براي زيارت امام حسين (ع) مي رود.
*** هياتي كه تداعي كننده باغ هاي معلقه است
تعدادي از اهالي سماوه مركز استان المثني در 155 كيلومتري جنوب نجف در ابتكار جالبي با تشكيل يك هيات مذهبي همانند باغ هاي معلقه، انواع ميوه ها را به شاخ و برگ هايي دست ساز متصل كرده و هيات به نوعي طراحي شده كه زائران در مسير حركت خود، وارد اين باغ دست ساز شده و مي توانند از انواع ميوه هايي كه مي خواهند بردارند.
اين ويدئو كه چند روزي است روي صفحات فيسبوك گذاشته شد، تاكنون 150 هزار و 502 بار از سوي كاربران مختلف مشاهده شده است.
*** هيات عزاداري در نيجريه
يكي از ويدئوهاي بسيار پرمشاهده در صفحات مختلف شبكه هاي اجتماعي كه از محرم سال گذشته تاكنون همچنان از سوي كاربران دنبال مي شود، مربوط به نيجريه اي هاست.
اين ويدئو به صورت سياه و سفيد در يكي از شهرهاي نيجريه به صورت غيرحرفه اي تصوير برداري شده است و عزاداري بزرگ سياه پوستان شيعه اعم از زنان و مردان و نوجوانان را در اين كشور نشان مي دهد كه با نوحه هاي ويژه خود براي امام حسين (ع) سينه مي زنند.
يكي از كاربران كه به تازگي اين ويدئو را مجددا منتشر كرده در زير آن نوشته است كه 'داعشي ها اين ويدئو را ببينند از غصه، سكته مي زنند!'
اين ويدئو در انتشار جديدش، تاكنون 163 هزار و 491 بار مشاهده شده است.
*** هيات مذهبي اهالي تانزانيا در كربلا ويدئوي جالب توجه ديگر، تعدادي از سياه پوستان اهل كشور تانزانيا را نشان مي دهد كه در مسير حركت زائران در محور نجف به كربلا هياتي برپا كرده و از زائران با لهجه عربي، خاضعانه درخواست مي كنند زماني كوتاه نزد آنها اتراق كنند و چايي بنوشند.
اين ويدئو تاكنون بيش از 660 هزار و 509 بار مشاهده شده و كامنت هاي كابران بر روي اين ويدئو نيز جذاب و خواندني است، برخي نوشته اند 'نمي دانستيم مذهب اهل بيت (ع) به تانزانيا هم رسيده!؟' يكي ديگر نوشته است كه 'خدمت امام حسين (ع) سياه و سفيد ندارد، فقط يك رنگي است' و بسياري به شيعيان تانزانيا دست مريزاد گفته اند.
*** زائر ايراني مادرش را بر دوش گرفته
اين برش ويدئويي جديد مربوط به يك ايراني است كه با تلفن همراه يكي از زوار عراقي در يكي از محورهاي حركت زائران به سمت كربلا تصويرش برداشته شده و بر روي شبكه هاي اجتماعي قرار گرفته است. اين ويدئو يك زائر ايراني را نشان مي دهد كه مادر سالخورده اش را روي دوش گرفته و به سمت بارگاه مطهر اباعبدالله الحسين (ع) در حركت است.
تصويربردار غيرحرفه اي به زبان عربي خطاب به زائر ايراني كه مردي تقريبا 50 ساله است خسته نباشيد مي گويد اما زائر ايراني كه به نظر نمي رسد عربي بداند به زبان فارسي، تشكر مي كند و به زائر عراقي خدا قوت مي گويد!!' اين ويدئو تاكنون بيش از 163 هزار و 820 بار مشاهده شده و تصوير بردار غيرحرفه اي به زبان عربي در پايان اين جمله كوتاه را اضافه مي كند: 'اين عشق امام حسين (ع)!!'
***جاي رزمندگان عراقي در زيارت اربعين خالي... اما؟!
يك ويدئو از مناطق عملياتي عراق، جمعي از رزمندگان عراقي را نشان مي دهد كه در عمل به رهنمودهاي مرجعيت عاليقدر عراق و در راس آنها آيت الله سيستاني مبني بر ضرورت ماندن رزمندگان در جبهه هاي جنگ و عدم ترك سنگرها، اعلام كرده اند در خاكريزها باقي مي مانند و در مراسم اربعين امسال شركت نمي كنند.
آنها همچنين عزاداري مي كنند و در شعري كه به عنوان دم سينه زني آنها است اين ابيات را تكرار مي كنند: 'امسال اي امام حسين (ع) عذرخواهي مي كنيم كه در مراسم اربعين شركت نمي كنيم، اما در خاكريزها مي مانيم و در عوض از زائرانت حفاظت و دفاع خواهيم كرد'،اين ويدئو تاكنون بيش از 86 هزار و 51 بار مشاهده شده است.
*** فراخوان گنيس براي ثبت ركوردهاي اربعين
عراقي ها با انتشار يك نمودار جديد تصويري، خطاب به موسسه گينس كه كارش ثبت ركوردهاي جهاني در زمينه هاي مختلف است، خرده گرفته اند كه چرا ركوردهايي كه در مراسم اربعين حسيني هرسال تكرار مي شود، در كتاب گينس به ثبت نمي رسد.
در اين نمودار تصويري به ركوردهايي كه در اربعين سالانه تكرار مي شود اشاره شده است: - طولاني ترين پياده روي مردمي در روي كره زمين - بزرگترين تجمع ديني انساني در روي كره زمين - طولاني ترين سفره غذاي جهان - امام حسين (ع) بعد از 1400 سال هنوز تنها شخصي است كه به فقرا غذا مي دهد
*** پروفسور دانشگاه بريتانيا پاي زوار حسين (ع) را مي شويد
عكسي از يك استاد عراقي دانشگاه سلطنتي بريتانيا كه در حال شستن پاي زائران حسيني است از ديگر تصاويري است كه مورد توجه كاربران قرار گرفته است. اين عكس كه در زير آن نوشته شده، پروفسور دكتر 'جليل ثامر منير' استاد دانشگاه سلطنتي اكسفورد در انگلستان در حال شستشوي پاي زائران حسيني است، را نشان مي دهد كه در حال شستن پاي يك زائر نوجوان است.
***رفتگران داوطلب ايراني در كربلا حضور بيش از 400 رفتگر داوطلب ايراني كه برخي از آنها داراي مدارك تحصيلي عاليه هستند در مراسم اربعين امسال در شهر كربلا، يكي از سوژه هايي است كه با اقبال كاربران عراقي روبه رو شده است بطوري كه برش هاي ويدئويي و تصاوير آنان در حين كار و نظافت شهر مقدس كربلا به ميزان قابل ملاحظه اي در فضاي مجازي گردش مي كند.
برخي از كاربران نوشته اند كه امام حسين (ع) وحدت بخش بين دو ملت ايران و عراق شده است و عده اي نيز به اين داوطلبان ايراني كه قرار است تعداد آنها به دوهزار نفر برسد دست مريزاد گفته اند.
علاوه بر اين ويدئوها، تصاوير، عكسها، نوشته ها و يادداشت ها كه همه آنها به دليل كثرت شان قابل رصد نيستند، سايت هاي مختلفي نيز جهت پوشش مراسم اربعين حسيني در شبكه هاي اينترنت ايجاد شده تا صداي اربعين حسيني به بيشترين مردم در روي كره خاكي برسد و جالب اينكه از انواع زبانهاي زنده دنيا در انتشار و انعكاس آيين اربعين استفاده شده است.
عراقي ها همچنين يك كمپين با عنوان انصارالحسين در سايت هاي اجتماعي براه انداخته اند و از همه عراقي ها خواسته اند با همه امكانات خود اعم از فيلم و عكس و خاطره در ثبت اين رويداد بزرگ مشاركت كنند.
گزافه نيست اگر گفته شود كه امروز اباعبدالله الحسين (ع) بزرگترين رسانه هاي جهان را با بيشترين خبرنگار در اختيار دارد كه با جان و دل براي بازتاب آيين هاي حسيني از همه امكانات موجود ارتباطي بهره مي برند تا چهره واقعي حسين (ع) را به جهانيان معرفي كنند.


| شناسه مطلب: 57948




اربعين رسانه‌ها



نظرات کاربران