نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند
نماینده‌ بعثه‌‌ مقام معظم رهبری در عراق:

رسانه‌های غربی از انعکاس راهپیمایی اربعین می‌ترسند

با اینکه نظام سلطه یک اتفاق کوچک مثل تجمع چندده‌نفر را اگر در راستای اهداف خودش باشد، بزرگ‌نمایی می‌کند و آن را بی‌نظیر یا کم‌نظیر مطرح می‌کند، اما در برابر رخداد عظیم تاریخی و منحصربه‌فرد اربعین، برخی از رسانه‌های آن ابتدا سکوت کردند یا بسیار کم‌رنگ به آن پرداختند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، رهبر انقلاب در جلسه‌ي درس خارج فقه، به موضوع راه‌پيمايي اربعين اشاره كرده و فرمودند: «حركت عظيم مردم از ايران و ساير كشورهاي جهان براي حضور در راهپيمايي اربعين، جلوه‌اي از ويژگي‌هاي برجسته‌ي مكتب اهل‌بيت عليهم‌السلام است كه در آن، هم ايمان، اعتقاد قلبي و باورهاي راستين موج مي‌زند، هم عشق و محبت.» در اين‌باره با حجت‌الاسلام و المسلمين نجف نجفي روحاني، نماينده‌ي بعثه‌ي رهبر معظم انقلاب در كشور عراق به گفت‌وگو نشستيم.
* از نظر جنابعالي، ظرفيت‌هايي كه زيارت اربعين براي جهان اسلام دارد، كدام‌هاست؟ به‌خصوص كه رهبر انقلاب هم تأكيد داشتند كه اربعين نه‌فقط براي شيعه، بلكه براي جهان اسلام كاراست.
از نظر من، اربعين براي مسلمانان يك فرصت استثنايي و بي‌نظير است كه نه‌فقط در جهان اسلام، بلكه در دنيا مشابهي ندارد. در واقع اربعين يك راهپيمايي، گردهمايي، كنگره‌ي عظيم بين‌المللي و ظرفيت بزرگ فرهنگي، سياسي، اجتماعي، اخلاقي و تربيتي است. در اربعين يك لشكر بيست‌وچندميليوني با هم جمع مي‌شوند. اين اجتماع در دنيا نظير ندارد. اين اجتماع عظيم مظهر اقتدار مكتب حسيني است كه استكبار جهاني را به لرزه درمي‌آورد.
از طرف ديگر، اربعين مظهر اتحاد و انسجام همه‌ي مسلمانان است. دوستداران اهل‌بيت عليهم‌السلام، اعم از شيعه و سني، با خلوص و عشق دور هم جمع مي‌شوند تا براي امام خود سوگواري كنند و به آن‌ها توسل جويند. چون امام حسين عليه‌السلام كشتي نجات براي تمام بشريت است. در حديثي از امام صادق عليه‌السلام آمده است كه فرموده‌اند: «كلنا سفينه النجاه ولكن سفينه جدي الحسين اوسع و في لجج البحار اسرع»؛ هرچند همه‌ي ائمه كشتي نجات‌اند، ولي كشتي امام حسين عليه‌السلام هم گسترده‌تر است و هم سريع‌تر حركت مي‌كند. البته اين ويژگي به‌خاطر معامله‌ي آن حضرت با خداست كه با توجه به شرايط خود، واقعه‌ي عظيم عاشور را رقم زد. لذا امام حسين عليه‌السلام «وتر الموتر» و دُردانه‌ي خداست. اربعين بازخواني عاشورا و تجلي حقيقت آن است و اين بهترين ظرفيت براي بصيرت‌افزايي است. * چه خصوصيتي در اين بازخواني وجود دارد كه نتيجه‌ي آن بصيرت است؟
سؤال خوبي است. بايد عرض كنم كه اربعين در واقع يادآور عاشوراي حسيني عليه‌السلام است. در نهضت عاشورا، دو امر مهم و اساسي تبلور داشت: يكي ولايت‌مداري و ديگري ظلم‌ستيزي. امام حسين براي نجات انسان‌ها از جهل و گمراهي قيام كرد. در زيارت اربعين آمده است: «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيك لِيسْتَنْقِذَ عِبَادَك مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَيرَهِ الضَّلَالَهِ» امام حسين حبل متين و عروه‌الوثقاي الهي است. لبيك يا حسين گفتن و تأسي به آن حضرت، انسان را آزاده، عدالت‌خواه، ظلم‌ستيز و بصير بار مي‌آورد. * بنابراين آيا مي‌شود گفت كه حضور مردم در اربعين در حقيقت پاسخ به نداي «هل من ناصر حسيني» است؟
دقيقاً همين‌طور است. حضور عاشقانه‌ي مردم در عزاداري‌ها، پاسخ نداي «هل من ناصر حسيني» است. نهضت عاشورا يك جريان فرازماني و فرامكاني و براي همه‌ي بشريت در تمام زمان‌هاست. خود امام هم به آن اشاره فرموده است. مثلاً در آنجا كه فرمود: «مِثْلِي لَا يبَايعُ مِثْلَهُ» كسي مثل من با كسي مثل يزيد دست بيعت نمي‌دهد. نمي‌فرمايد من با يزيد بيعت نمي‌كنم، بلكه مي‌فرمايد همچون مني با همچون يزيد بيعت نمي‌كند. در طول تاريخ هم امامت و ولايت در مقابل جريان استكبار و انحراف ايستاده و خواهد ايستاد. هيچ‌گاه جريان نور و ظلمت، عدل و ظلم، و حق و باطل با هم سازش نخواهند كرد. * به نظر شما، برجسته‌ترين موضوع در اربعين، پيام‌رساني حادثه‌ي عاشوراست؟
بله، بدون شك نگهداري انقلاب از انقلاب كردن مهم‌تر است. بسياري از انقلاب‌ها در كوتاه‌ترين مدت دچار تحريف شده يا از بين رفته‌اند؛ همچنان‌كه اگر پيام‌رساني حضرت زينب كبري و امام سجاد عليه‌السلام نبود، نهضت عاشورا تحريف مي‌شد و از بين مي‌رفت. ازاين‌رو اهل‌بيت امام حسين عليه‌السلام بزرگ‌ترين نقش را در نگهداري اين نهضت داشته‌اند. فرهنگ عاشورا مقاومت را تقويت مي‌كند. عاشورا يك فرهنگ و مكتب عقيدتي و فرهنگي و فتح نرم دل‌هاست. دل‌ها را به‌سوي خود جذب مي‌كند و در انسان روح عاشورايي مي‌دمد. همين فرهنگ عاشوراست كه مقاومت را در هشت سال دفاع مقدس رقم زد. همين فرهنگ است كه حزب‌الله را در لبنان پيروز كرد. همين فرهنگ است كه مقاومت را در منطقه سرفراز كرده است. جالب است بدانيد در اربعين سال گذشته، با وجود فضاي ناامن كشور عراق و تهديدات مكرر گروهك داعش و تبليغات گسترده‌ي نظام استكبار، جمعيتي بسيار گسترده و باورنكردني از عراق و بيست كشور جهان، در راهپيمايي اربعين حضور پيدا كردند. اين موضوع در حالي رخ داد كه مشكلات ديگري هم وجود داشت. مثلاً خيلي‌ها در كنار خيابان خوابيدند، ولي بااين‌حال حضور خود در كربلا را يك خواب و آرزوي باورنكردني عنوان مي‌كردند و اشك شوق مي‌ريختند. اين‌گونه اربعين حسيني دل‌ها را نرم و انسان‌ها را شجاع و مقاوم مي‌سازد. * با اين توضيحات شايد بتوانيم بگوييم اربعين فتح نرم در برابر جنگ نرم دشمنان است.
احسنت، درست است. اربعين زمان بارش فيوضات معنوي بر دل‌هاست. ولايت الهي در دل‌ها متجلي مي‌شود و عشق حسيني در حرم دل‌ها شعله‌ور مي‌گردد. بي‌جهت نيست كه امام حسن عسكري عليه‌السلام زيارت اربعين را از علائم مؤمن برشمرده‌اند. امام رضا عليه‌السلام در حديث سلسله‌الذهب، ولايت را شرط ورود در حصار امن الهي در مقابل عذاب مي‌دانند و امام باقر عليه‌السلام نيز ولايت را مهم‌ترين و محبوب‌ترين زيربناي اسلام توصيف فرموده‌اند. * واكنش رسانه‌هاي خارجي را چطور مي‌بينيد؟ چون گاهي اوقات مثلاً مي‌بينيم كه در يك خيابان فرعي در كشوري دو نفر با هم تصادف مي‌كنند و اين موضوع تيتر يك بعضي از رسانه‌هاي بين‌المللي مي‌شود، اما اين حركت بين‌المللي با اين عظمت و بزرگي، گاهي مغفول مي‌ماند. تحليل شما از انعكاس بيروني اين اتفاق چيست؟
با اينكه نظام سلطه يك اتفاق كوچك مثل تجمع چندده‌نفر را اگر در راستاي اهداف خودش باشد، بزرگ‌نمايي مي‌كند و آن را بي‌نظير يا كم‌نظير مطرح مي‌كند، اما در برابر رخداد عظيم تاريخي و منحصربه‌فرد اربعين، برخي از رسانه‌هاي آن ابتدا سكوت كردند يا بسيار كم‌رنگ به آن پرداختند. در واقع وقتي گستردگي و شكوه و عظمت حضور مردم را ديدند، مجبور شدند گوشه‌هايي از آن را بيان كنند. در حقيقت آن‌ها از پوشش اين رخداد عظيم و استثنايي هراس داشتند و مي‌ترسيدند. چون پوشش رسانه‌اي اين رخداد، به‌معناي ظرفيت بزرگ دين، و به‌معناي صحيح‌تر، دين اسلام در جهان امروز است. آن هم در زمانه‌اي كه غربي‌ها ادعا دارند مردم از دين گريزان شده‌اند.
آن‌ها مايل نبودند حقيقت را بيان كنند. علت آن هم روشن است، چون دشمن كاري به جز دشمني نمي‌كند. آن‌ها اين حضور و اقتدار را مانعي بزرگ براي اهداف خود مي‌دانند. آن‌ها با روحيه‌ي استكباري به‌دنبال استثمار ديگر ملت‌ها هستند. فرهنگ حسيني سد محكمي در مقابل آن‌هاست. كساني كه با خلق‌وخوي نظام سلطه و استكبار آشنايي دارند، به‌خوبي مي‌دانند استكبار هميشه به‌دنبال منافع خود بوده و پايمال كردن حقوق افراد ضعيف، مرام اوست. * آيا رسانه‌هاي منصف توانستند حضور و عشق مردم در اربعين را خوب منعكس كنند؟
به نظر من، حضور مردم عراق و سايركشورها، مخصوصاً ايراني‌ها، به‌قدري گسترده و باشكوه بود كه حتي رسانه‌هاي خودي هم كه به‌طور جدي و باانگيزه به‌دنبال انعكاس اين اتفاق به جهانيان بودند، تنها توانستند گوشه‌هايي از اين درياي خروشان را منعكس كنند، چون اين مانور معنوي و الهي به‌قدري عظيم و باشكوه بود كه هيچ رسانه‌اي توان انعكاس همه‌جانبه‌ي آن را نداشت. حضور مردم بسيار بسيار گسترده بود؛ از ۲۰ تا ۲۵ ميليون نفر گفته شده است. از نظر كيفي هم بي‌نظير بود. درياي عشق و محبت موج مي‌زد. سراسر صفا و صميميت بود. ما شاهد بوديم كه مردم عراق با تمام وجود و از روي عشق و اخلاص از مردم پذيرايي مي‌كردند؛ آب و غذا و شربت مي‌دادند، پاي زوار را ماساژ مي‌دادند، لباس آن‌ها را مي‌شستند. حتي افراد كم‌بضاعت هم در تكريم و اطعام و خدمت به زائرين سهيم بودند. حقيقتاً همان‌گونه كه مقام معظم رهبري اشاره فرمودند، چيزي «شبيه اعجاز» بود.
ببينيد در اين عالم، از زمان هابيل و قابيل، دو جريان وجود داشته و دارد: حق و باطل، حقيقي و تقلبي، الهي و شيطاني. اسلام ناب مظهر جريان الهي است كه براساس حق و حقيقت استوار شده است و در آن همه‌ي زيبايي‌ها و صفات جمال و كمال الهي تجلي مي‌يابد. اربعين هم يكي از آن تجليات بزرگ است. در مقابل آن، اسلام بني‌اميه‌اي و آمريكايي و بدون روح، كه براساس تزوير، تقلب و ظاهرسازي بنا شده، ابزار دست استكبار و استعمار است؛ اسلامي كه از نظر معنوي تحريف و استحاله شده است. روح اسلام ناب محمدي، حق‌محوري، ولايت‌مداري، ظلم‌ستيزي، عدالت‌طلبي، بصيرت‌افزايي و معرفت و عبوديت الهي است. برعكس، اسلام بني‌اميه‌اي و آمريكايي، خشك و بي‌روح و درخدمت استكبار جهاني است. مثلاً اسلام تكفيري‌ها و گروهك تروريستي داعش كه با استكبار و صهيونيسم همراه است، بزرگ‌ترين جنايات بشري را انجام مي‌دهد و كار جنايتكاران يزيدي در كربلا را به نمايش مي‌گذارد. اين نوع از اسلام، تقلبي و تحرف‌شده است. * البته عملكرد برخي از جريانات در راستاي تحريف نهضت حسيني است.
بله، درست است. برخي آگاهانه يا ناآگاهانه كارهايي انجام مي‌دهند كه نتيجه‌ي آن همسويي با تحريف‌كنندگان نهضت حسيني است. اگر به تاريخ نگاه كنيم، مي‌بينيم كساني درصدد محو جريان كربلا بوده‌اند. شخصي مانند متوكل آب به قبر امام حسين عليه‌السلام مي‌بندد و دستور شخم زدن آن را مي‌دهد و يكي ديگر به‌نوعي ديگر ضربه مي‌زند، مطالب دروغ نقل مي‌كند، به كارهاي موهن دست مي‌زند، فلسفه‌ي واقعي قيام را ناديده مي‌گيرد و... همگي درصدد ترور اهداف امام حسين عليه‌السلام هستند. در حقيقت برخي تحريف معنوي مي‌كنند و فلسفه و اهداف قيام امام حسين عليه‌السلام را ناديده مي‌گيرند و برخي ديگر مرتكب تحريف لفظي مي‌شوند و به نقل‌هاي غيرمستند و دروغ مي‌پردازند. گروهي ديگر هم تحريف شكلي مي‌كنند و عزاداري‌ها را در قالب و شكلي انجام مي‌دهند كه با شريعت مقدس اسلام سازگار نيست. * با توجه به حضور جنابعالي در پياده‌روي اربعين سال قبل، جذاب‌ترين نكته به نظرتان چه چيزي بود؟
در پياده‌روي اربعين سال گذشته، جلوه‌هاي زيباي فراواني مي‌شد يافت، ولي دو چيز خيلي تبلور داشت؛ يكي حضور گسترده و باشكوه مردم عراق و ساير كشورها، به‌ويژه زائرين ايراني كه نظام استكباري غرب و گروهك تروريستي تكفيري داعش را گيج و سردرگم كرده بودند و ديگري خدمت‌رساني عاشقانه و خالصانه و تكريم زائرين از سوي مردم عراق كه واقعاً ستودني بود. به‌اندازه‌اي عشق و صفا متبلور بود كه نظر هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كرد و اشك شوق او را سرازير مي‌ساخت. گاهي با اصرار از زوار براي پذيرايي دعوت مي‌كردند و هركسي به‌اندازه‌ي وسع و توانش در پذيرايي شركت داشت. حتي برخي از افراد فقير سعي داشتند به‌گونه‌اي در ميزباني سهيم شوند. واقعاً طولاني‌ترين و بزرگ‌ترين سفره‌ي پذيرايي دنيا را در اربعين مي‌شد ديد؛ سفره‌اي كه از مرز تا كربلا در مدت چند روز گسترده شده بود، آن‌هم به تعداد هر وعده و براي بيش از بيست ميليون ميهمان. چنين سفره‌اي در دنيا وجود نداشته و ندارد. * در پايان اگر توصيه‌اي در مورد اربعين داريد، بيان كنيد.
آخرين سخن اشاره به چند نكته‌ي مهم براي زائرين است:
اول) همه بايد بدانيم اجر و پاداش هر زائري به‌ميزان عشق و معرفت اوست و خوب است مانند جابرابن‌عبدالله انصاري، اولين زائر امام حسين، در اربعين بصير و ولايت‌مدار باشيم و با بصيرت كامل به زيارت برويم. دوم) از كارهاي تفرقه‌انگيز مانند بحث عرب و عجم يا شيعه و سني خودداري كنيم و با تمسك به قرآن و عترت، به‌دنبال ايجاد اتحاد و انسجام جهان اسلام باشيم.
سوم) همه با هم مهربان و در مقابل دشمنان راست‌قامت باشيم و ايستادگي كنيم و به شعار «رُحَمَاء بَينَهُمْ» و «أَشِدَّاء عَلَي الْكفَّارِ» عمل نماييم.
چهارم) توجه داشته باشيم كه ميزبان اصلي در اربعين، مردم عراق هستند و ديگران زائر امام حسين عليه‌السلام و ميهمان آنان محسوب مي‌شوند و هميشه ميهمان بايد شاكر ميزبان باشد.
پنجم) آداب زيارت و آموزش‌هاي لازم را قبل از سفر خوب بياموزيم، زيرا آداب زيارت از اصل زيارت مهم‌تر است. ادب زيارت است كه انسان را به نتيجه‌ و مقصود مي‌رساند.
و در نهايت اينكه رسانه‌ها، ائمه‌ي محترم جمعه و جماعات، وعاظ و خطبا و نويسندگان سعي كنند زائرين را با آداب زيارت، آثار فردي و اجتماعي زيارت، شرايط و مقررات كشور ميزبان و ظرفيت‌هاي اربعين براي جهان اسلام آشنا سازند.




نظرات کاربران