ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟ ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟ ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟ ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟ ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟ ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟ ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟

ثواب قرائت کدام یک از سوره های قرآن بیشتر است؟

قرآن کتاب عمل است. از نظر اسلام باید به قرآن مجید به عنوان کتاب زندگی و یک مجموع کامل درس های انسان سازی نگاه کرد .کسانی که به دنبال قرائت و تلاوت صرف سوره یا سوره هایی که ثواب بیشتری دارند ، از برکات سوره های دیگر محروم می شوند.باید همه قرآن تلاوت و به همه دستورات آن عمل شود.

ولي در روايات براي هر سوره اي فضيلت و بركت خاصي بيان شده از جمله به سوره ي حمد عنايت ويژه اي شده است و آن را معادل دو ثلث قرآن معرفي كرده اند يا آية الكرسي را بسيار نافع و پرفضيلت بيان كرده اند و همينطور سوره ي توحيد به عنوان ثلث قرآن معرفي شده و سوره هاي ديگر هم داراي فضيلت خاص مي باشند.
پاسخ تفصيلي
قرائت و تلاوت تمام سوره هاي قرآن آثار دنيوي و اخروي بي شماري دارد و براي هر كدام از سوره هاي قرآن فضائل زيادي بيان شده است . البته به اين نكته بايد توجه داشت كه قرآن برنامه ي زندگي و كتاب عمل است و تلاوت آن سرآغازي است براي تفكر و ايمان و وسيله اي است براي عمل كردن به محتواي قرآن و همه پاداشهاي عظيم نيكو كاران نيز از همين جا و با همين شرايط تحقق مي يابد.
نكته ديگري كه قابل تذكر است اين است كه ما نبايد به خواندن قرآن به عنوان يك كار تجاري نگاه كنيم و دنبال اين باشيم كه كدام سوره از همه ثواب بيشتري دارد و تنها با خواندن هميشگي آن سوره از بركت سوره هاي ديگر محروم بمانيم. قرآن مجموعه اي است كه بايد همه ي آن در كنار هم باشد و انسان با بهره گيري از همه ي آن است كه مي تواند به خودسازي بپردازد.
البته در روايات فضيلت ها و بركات خاصي براي هر كدام از سوره ها و حتي بعضي از آيات قرآن بيان شده است. كه از باب نمونه به ذكر برخي از اين فضائل مي پردازيم:
1. فضيلت «بسم الله الرحمن الرحيم»: در روايات اسلامي به قدري به اين آيه اهميت داده شده كه آن را چيزي هم رديف اسم اعظم الهي معرفي مي كند. چنانكه از امام صادق (ع) نقل شده: "«بسم الله الرحمن الرحيم» به اسم اعظم خدا نزديك تر است از مردمك چشم به سفيدي آن".[1] روايات بسياري به همين مضمون در فضيلت «بسم الله الرحمن الرحيم» به ما رسيده است.
در باب فضيلت سوره هاي قرآن هم در روايات براي هر سوره اي فضيلتي ذكر شده مثلاً درباره ي سوره ي حمد (فاتحه الكتاب) از رسول اكرم (ص) نقل شده است كه حضرت فرمودند: "ر كس سوره فاتحه الكتاب را بخواند به او آن چنان پاداشي مي دهند كه گويي دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مؤمن صدقه داده است."[2]
در روايت ديگري وارد شده كه:" هر كس اين سوره(حمد) رابخواند هر چه از خدا بخواهد به او مي دهد." يا سوره ي حمد را شفاي براي هر درد و بيماري معرفي كرده اند. به هر حال روايات بسياري در اهميت اين سوره وارد شده است و قرائت آن ثواب بسيار زيادي دارد.
درباره ي سوره ي توحيد هم فضائل زيادي ذكر شده از جمله اينكه سوره توحيد را ثلث قرآن مي دانند و در تشييع جنازه خواننده سوره ي توحيد هفتاد هزار ملك مي آيند پيامبر اعظم (ص) فرمودند كسي كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد خواندن سوره ي توحيد بعد از هر نماز ترك نكند چرا كه هر كس آن را بخواند خداوند خير و دنيا آخرت را براي او جمع مي كند و خودش و والدين او و فرزندان اون را مي آمرزد.[3] "
درباره ي سوره ي بقره از پيامبر اعظم (ص) سؤال شد كه كدام سوره افضل سوره ها مي باشد حضرت فرمودند:" سوره بقره و در آن آية الكرسي."
ثواب آية الكرسي آنقدر زياد است كه شيعه و سني نقل كرده اند كه پيامبر (ص) فرمودند: هر گاه مؤمني آية الكرسي بخواند و ثواب آن را به اهل قبور اهدا كند خداوند به ازاء هر حرفي براي او فرشته اي قرار مي دهد كه تا روز قيامت براي او تسبيح كنند.
و درباره ي فضيلت سوره ي آل عمران وارد شده كه هر كس اين سوره را بخواند هر آيه اي از آن اماني است براي گذشتن از پل دوزخ."[4] و درباره ي سوره ي نساء وارد شده، هر كس سوره ي نساء را روز جمعه بخواند از فشار قبر ايمن خواهد بود[5] و درباره ي سوره ي مائده آمده است كه هر كس آن را هر پنجشنبه بخواند ايمانش آلوده نمي شود و براي خدا شريك قرار نمي دهد.
همچنين در روايتي از پيامبر (ص) نقل شده كه به يكي از يارانش فرمود: مي خواهي دو سوره به دو تعليم كنم كه برترين سوره هاي قرآن هستند؟ عرض كرد: آري اي رسول خدا حضرت معوذتين (سوره ي فلق و سوره ي ناس) را به او تعليم كردند. سپس آن دو را در نماز صبح قرائت نمودند و فرمودند هر گاه بر مي خيزي و مي خوابي اين دو سوره را بخوان[6].
خلاصه هر سوره اي از قرآن خاصيتي دارد پس به راحتي نمي شود قضاوت كنيم كدام سوره ثواب بيشتري دارد. بلكه بايد همه قرآن را قرائت كرد و از همه ي فضائل قرآن بهرمند شد.
[1] تفسير برهان، ج 1، ص 41.
[2] تفسير المجمع البيان، ج 1، ص 14 و 15.
[3] تفسير نمونه، ج 27، ص 429.
[4] مجمع البيان، ج 1، ص 693.
[5] ثوابت الاعمال، ص 133.
[6] تفسير نمونه، ج 27، ص 454 منبع: اسلام كوئست


| شناسه مطلب: 58736




قرآن



نظرات کاربران