واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان

واکنش سخنگوی دولت به حمله سفارت عربستان

محمدباقر نوبخت با تقدیس حرکت همه آزادی خواهان جهان و هموطنانمان در جهت واکنش به حرکت ضد انسانی دولت عربستان در اعدام شیخ نمر گفت:‌ اقدام نکوحش بار عده ای در حمله به سفارت عربستان مشکوک به نظر می‌رسد؛ چرا که سیاست‌هایی در پی داشت که برای عربستان نافع است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبري سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي در مورد تاثيرات اقدامات اخير عربستان و ارتباط آن با موضوع برجام گفت: برخي كشورهاي منطقه در كنار رژيم صهيونيستي از هيچ اقدامي فروگذار نكردند تا بتوانند شرايطي را فراهم كنند توافق برجام حاصل نشود و حتي روند اجراي آن را مخدوش كند در همين راستا بسياري از اقدامات ناسنجيده و محكوم شده عربستان را عده‌اي در اين ارتباط تلقي مي‌كنند.
نوبخت با اشاره به اينكه برجام سندي محكم است خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تعهد دارد با رعايت حقوق طرف مقابل آن را اجرا كند و تا به حال طرف مقابل در جهت اجراي برجام تعهداتي را كه داشته است به انجام رسانده است و ان شاء الله به همين ترتيب به فعاليتشان ادامه دهند.
نوبخت در رابطه با اعدام شيخ نمر توسط دولت عربستان نيز توضيح داد: دولت اقدام عربستان را در به شهادت رساندن روحاني مظلوم شيخ نمر محكوم كرده و آن را اقدامي غير انساني ، بدوي و داعش گونه مي‌داند كه نشان از نوعي واكنش دولت عربستان بعداز شكست سياست‌هايش در عراق و سوريه دارد.
سخنگوي دولت خاطر نشان كرد: دولت عربستان در گذشته در كنار صدام بود و در حال حاضر نيز در كنار مردم و دولتي كه با همه وجود مقابل داعش مبارزه مي‌كنند، قرار نگرفته و در سوريه هم سمت گروه‌هاي تكفيري و تروريستي است. پس شاهديم كه عربستان در سياست‌هاي خود در منطقه و سوريه به شكست رسيده است و اين دست از اقدامات براي خنثي كردن شكست‌هايشان در منطقه است كه با بمباران و كشتار مردم بي دفاع يمن تصور مي‌كنند قدرتي براي خود به دست مي آورند كه همه اين رفتار از نظر ما محكوم است.
وي با تقديس حركت همه آزادي خواهان جهان و هموطنانمان در جهت واكنش به حركت ضد انساني دولت عربستان در اعدام شيخ نمر يادآورشد:‌ اقدام نكوحش بار عده اي در حمله به سفارت عربستان مشكوك به نظر مي‌رسد ؛ چرا كه سياست‌هايي در پي داشت كه براي عربستان نافع است.
وي با بيان اينكه از نظر شرعي و آموزه هاي اسلامي تعرض به ساختمان سفارت عربستان قابل توجيه نيست، تصريح كرد: تعرض به ساختمان سفارت عربستان از نظر مدني و قوانين بين‌المللي در شان ملت ايران نيست و دستگاه هاي قضايي پيگير هستند تا پشت صحنه اين ماجرا را پيدا كنند و به نظر مي‌رسد كه عده اي با اين اقدام مي خواستند بازتاب حركت نامناسب دولت عربستان را تحت شعاع قرار دهند.
نوبخت در رابطه با اقدامات اخير عربستان مبني بر قطع روابط ديپلماتيك با ايران توضيح داد: طي سي و چند سال بعد از انقلاب اسلامي خيلي از قدرت ها قطع رابطه با ايران را تجربه كردند و در حال حاضر كشور عربستان داراي سياست هاي ناپخته و كم تجربه اي است كه با اين اقدامات باعث متضرر شدن آن‌ها مي‌شود. هرچند دولت بزرگ جيبوتي نيز در كنارشان باشد.
سخنگوي دولت با اشاره به اينكه هر كشوري مي‌تواند نسبت به يك رخداد موضع گيري داشته باشد خاطر نشان كرد: ما يك سياست سنجيده و همراه با اتاق فكر و تعقل داريم و با اين پشتوانه پيروزي هايي را به دست آورده ايم كه تصادفي نبوده است بنابراين قطعا متناسب با اتفاقاتي كه افتاد در چارچوب قوانين بين‌الملل واكنش نشان مي دهيم.
وي در رابطه با حمله به سفارت عربستان خاطرنشان كرد: قواي انتظامي و نظامي و امنيتي بايد دقت بيشتري كنند تا كساني كه معلوم نيست مقاصدشان براي كدام دولت است از احساسات عده اي از مردم سوء استفاده نكنند.
نوبخت با اشاره به اين ما در شرايط اجرايي برجام هستيم ، تصريح كرد: بايد نشان دهيم كه ايران داراي توانمندي لازم براي ايجاد امنيت جهت سرمايه گذاري است، پس بايد در رفتار ما دقت كنيم چون منافع ملي ما با اين نوع روش هاي احساسي و غيرمدني و غيرقانوني تامين نمي‌شود و به اقدامي كه اتفاق افتااده است مشكوك هستيم، بنابراين قوه قضاييه در اين راستا پيگيري هاي لازم را انجام خواهد داد.
سخنگوي دولت با اشاره به اينكه ايران در مرحله اي قرار دارد كه با استقبال انبوه سرمايه گذاران خارجي براي ورود به كشور مواجه است تصريح كرد: ما كشور بزرگي هستيم و قطع ارتباط عربستان با ما سهمي از توسعه ما را تحت تاثير قرار نمي دهد كه نگران اين مسأله باشيم، بنابراين قطع رابطه عربستان هيچ تاثيري بر شرايط كشور ما ندارد.
وي در رابطه با چگونگي انجام حج تمتع نيز خاطرنشان كرد:‌فاصله زماني مناسبي تا زمان حج تمتع داريم كه بتوانيم تصميم مناسبي در اين زمينه اتخاذ كنيم.
نوبخت در پاسخ به اين سوال كه آيا اتفاقات اخير عربستان باعث ايجاد درگيري هاي فرقه اي در ايران نخواهد شد، گفت:‌در رابطه با اعدام شيخ نمر فقط شيعيان معترض نبودند، بلكه اهل تسنن و همه آزادي خواهان جهان مخالفت خود را نشان دادند و امروز كشور سوئيس سفير عربستان را احضار كرد و نسبت به اعدام‌ها در عربستان تذكر داد. پس اين مسأله فراتر از روابط مربوط به ايران و عربستان است و نمي توان آن را به شكاف فرقه اي شيعه و سني تقليل داد.
سخنگوي دولت همچنين در رابطه با اينكه آيا دولت ايران حاضر است با ميانجي گري برخي كشورها نسبت به حل اختلاف با عربستان وارد عمل شود تاكيد كرد: دولت جمهوري اسلامي ايران هميشه خواهان گسترش روابط با همسايگان خود و كشورهاي جهان بوده است و در شرايط پس از تحريم با روابط مطلوب با جهان است كه پيش مي‌رويم اما ممكن است استثناهايي در مورد عربستان وجود داشته باشد؛ چرا كه كارهاي ناسنجيده دولت عربستان نشان مي‌دهد اين كشور از ظرفيتي برخوردار نيست كه انتظار بسط روابط با آن را داشته باشيم.
وي افزود: عربستان تا به حال به اين درك رسيده است كه جمهوري اسلامي ايران در اين سياست ثبات دارد كه با هر كشوري كه نشان دهد قابليت و ظرفيت بسط روابط خارجي با جمهوري اسلامي ايران را داشته باشد ارتباط خواهد داشت و نسبت به اين كشورها نگاه مثبت دارد.
نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه آيا عدم توانايي صيانت از سفارت خانه يك كشور خارجي در ايران نشان از ضعف وزارت كشور و نيروي انتظامي ندارد ، توضيح داد: در نامه‌اي كه از سوي رئيس جمهور به وزير كشور ابلاغ شد به اين مسأله توجه شد و قوه قضاييه موظف است تمامي كساني كه وظايف قانوني خود را انجام نداده اند و آن‌ها كه بدون اجازه قانون اقدامي را انجام داده اند در هر سطحي بازخواست كند و وزير كشور نيز به وظايف خود در اين زمينه عمل خواهد كرد تا با خاطيان اين حادثه برخورد شود.
سخنگوي دولت با اشاره به اينكه البته در حوادث مختلف در هر كشوري از جهان طبيعي است كه در جلوي نماد آن كشور كه سفارت خانه‌اش است اعتراضات مطرح مي‌شود، افزود: در حال حاضر جلوي سفارت عربستان در ساير كشورهاي جهان نيز اعتراضاتي برپا است، اما مهم اين است كه پليس بايد با دقت حلقه هايي را ايجاد كند كه از هرگونه خسارت به ساختمان هاي سفارتخانه پيشگيري شود بنابراين پليس مسئوليت حساسي را بر عهده دارد كه تخطي از آن همراه با عقوبت خواهد بود.
نوبخت در پاسخ به اين پرسش كه چرا بعد از درگيري هاي مقابل ساختمان حافظ منافع عربستان در مشهد جلوي اقدامات اخير در تهران گرفته نشد، توضيح داد: آنچه به دولت ربط دارد اين است كه كانون اعتراضات را پيش بيني كند و اقدامات لازم را انجام دهد و در همين راستا ما پيشنهاد تجمع در ميدان فلسطين و امام حسين (ع) را داديم. همچنين شوراي امنيت نيز تصميمات لازم را ابلاغ كردند. اما اينكه در اجراي موارد پيش بيني شده پليس نتوانست به طور جدي اقدام كند بايد از طريق قوه قضاييه پيگيري شود.
وي همچنين در مورد نحوه انجام سفرهاي عمره خاطرنشان كرد:‌با توجه به اتفاقات گذشته براي زائران‌ ايراني در كشور عربستان سفرهاي عمره متوقف شده بود و فعلا نيز به همان منوال خواهد بود تا مسائل روشن شود و انجام اين سفرها تا زماني كه زائران ما از تعرض سعودي ها در امان باشد مقتضي نيست.
نوبخت افزود:‌با توجه به واكنش هاي دولت عربستان نسبت به تعرض به ساختمان سفارتخانه اين كشور در ايران نجابت رهبري و ملت ايران در فاجعه منا قابل تقدير است.
وي تاكيد كرد:‌تا همه شرايط امر براي زائران ايراني فراهم نشود، سفرهاي عمره انجام نخواهد شد.
سخنگوي دولت در رابطه با اين سوال كه ناجا گفته است در اتفاقات اخير مقابل سفارت عربستان ما نمي توانستيم با مردم برخورد كنيم و آيا اين حرف توجيهي دارد گفت: كسي از پليس نخواسته كه مردم را بزند؛ چرا كه پليس بايد از ساختارهاي مختلفي براي صيانت از محدوده مورد نظر خود استفاده كند.
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه عده اي اقدامات اخير در مقابل سفارت عربستان را به منظور تضعيف دولت يازدهم مطرح مي‌كنند،تصريح كرد:‌برخي اين تحليل را دارند، اما ما تلاش داريم كه بدبين نباشيم و ابتدا ريشه ها را دنبال كنيم و به جاي پيش داوري با مستندات اقدام كنيم كه وزارت اطلاعات هم در اين مسأله پيگيري هاي لازم را انجام خواهد داد.
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه عربستان در مواجه با ايران ائتلاف تشكيل داده است و اينكه آيا ايران براي جلوگيري از ورود كالاهاي عربستاني با كشورهاي ديگر اقدام به ائتلاف نخواهد كرد گفت:‌كشوري كه احساس كند خودش به تنهايي جايگاهي ندارد حتما بايد ديگران را در كنار خود جمع كند تا به چشم بيايد و اين سياست هاي كشوري مثل عربستان است، اما بايد بدانند كه آن ائتلاف نمي تواند در برابر قدرت منطقه اي جمهوري اسلامي ايران ايستادگي كند.
وي در رابطه با نوسانات قيمت نفت نيز خاطرنشان كرد:‌در نتيجه اتفاقات اخير شاهد افزايش اندكي درقيمت نفت بوده‌ايم، البته عربستان مي خواست با اين اقدام كشورهاي صادركننده را متزلزل كند اما ايران با پايبندي به اعتقادات اسلامي اين نوع رفتارها را قابل قبول نمي داند.
سخنگوي دولت در پاسخ به اين سوال كه آيا دولت براي برخورد با گروه‌هاي خودسر كه اقداماتي مانند حمله به سفارت عربستان را انجام داده‌اند لايحه اي به مجلس خواهد داد گفت:‌دولت در اين زمينه برنامه هاي لازم را دارد و نياز به لايحه نيست چون در كشور ما قوانين لازم براي برخورد با خاطياني كه منافع ملي ايران را به خطر مي اندازند وجود دارد و نيازي به قانون جديد نيست.
نوبخت در پاسخ به خبرنگاري كه مدعي شد در حادثه سفارت عربستان گفته مي‌شود افرادي منتسب به دولت عربستان اقدام به اين كار كرده‌اند و حتي عده اي از مخالفان دولت روحاني حضور داشتند، گفت: به اين دسته بندي حتي مي‌شود منتسبان به اسرائيل را هم اضافه كرد. چون اين موارد منافع ملي ايران را مخدوش مي‌كند و منافع برخي كشورهاي متخاصم با جمهوري اسلامي ايران را تقويت مي‌كند.
وي ادامه داد: در رابطه با تاثير اتفاقات اخير در جلوگيري از اعتماد سرمايه گذاران خارجي براي ورود به كشورمان بايد توجه كنيم كه اين اعتراضات در جهان سابقه دارد و در حال حاضر در خيلي از كشورهاي همسايه نيز به سفارت عربستان حمله شده است بنابراين اين مسائل چيزي نيست كه دولتي بخواهد به اين دليل از سرمايه گذاري در ايران صرفه نظر كرده و دچار ترديد شود و بزرگنمايي كردن در اين رابطه كار درستي نيست اما به هر حال بايد بدانيم كه اين قبيل رفتارها در شان ملت متمدن ايران نيست.
سخنگوي دولت درادامه نشست خبري خود در رابطه با مبلغ عيدي كارمندان دولت گفت:‌ در اين زمينه هر وقت مصوبه هيأت وزيران شكل بگيرد اطلاع رساني لازم انجام خواهد شد.
نوبخت همچنين در مورد وام هاي 25 ميليون توماني گفت: اين موضوع نيز درحال پيگيري است و با اهداف مشخص اعطاي آن انجام مي شود و در رابطه با كارت‌هاي ده ميليون توماني نيز به همين ترتيب اقدام خواهد شد.
وي در رابطه با حضور برخي چهره هاي دولتي در جلسات حزبي در ايام نزديك به انتخابات نيز خاطرنشان كرد: دولت در مورد انتخابات وظيفه اجراي قانون را بر عهده دارد و اينكه كارمند دولتي در جلسه انتخاباتي شركت كند با اين كه دولت بخواهد وجه سياسي خاصي را در انتخابات دنبال كند مسأله اي كاملا متفاوت است و وظيفه دولت در انتخابات متمركز به كار وزارت كشور است.
سخنگوي دولت در رابطه با هدفمندي يارانه‌ها و نحوه اجراي آن در برنامه ششم خاطرنشان كرد: احتمالا هفته آينده جلسه اي با حضور خبرنگاران خواهيم داشت تا قبل از تقديم برنامه ششم و بودجه 95 به مجلس جزئيات را براي خبرنگاران توضيح دهم.
نوبخت در پاسخ به سوالي در مورد برگزاري جلسات ظريف با وزراي امور خارجه كشورهاي 1+5 گفت: قرار است برجام لحظه به لحظه به زمان شروع اجرا نزديك تر شود كه اين كار نيازمند به هماهنگي بين وزراي خارجه طرفين توافق دارد بنابراين در اين راستا جلساتي با حضور وزير خارجه كشورمان و ساير كشورهاي 1+5 برگزار خواهد شد تا تبادل نظر لازم براي تسريع در اجراي برجام صورت گيرد.
سخنگوي دولت همچنين در جواب سوالي در رابطه با اظهارات اخير آقاي رسايي مبني بر رد صلاحيت شدن خود براي اين دوره از انتخابات گفت: تشكيك در اين مسأله قبل از اعلام نتايج كار درستي نيست و پيش داورانه است ، از الان وارد اين بحث شويم.


| شناسه مطلب: 58744




عربستان دولت



مطالب مرتبط

نظرات کاربران