سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف

سنگ‌ نوشته‌های باقیمانده از کوه‌های مکه و طائف

قدمت این سنگ‌های معدنی و گرانیتی که در کوه‌های منطقه النعمان از مسجد تنعیم به طرف مدینه منوره یا به طرف جعرانه یافت شده است به پیش از اسلام بر می‌گردد.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، سنگ نبشته؛ سنگ نوشته يا كتيبه به تخته سنگ، كاشيكاري يا سطح ديگري گفته مي‌شود كه معمولاً واقعه‌اي تاريخي بر روي آن كنده‌كاري يا نوشته شده باشد. معمولاً كتيبه به‌نوشته‌اي اطلاق مي‌شود كه بر روي سنگ، در حاشيه سردر ساختمان‌ها؛ يا گوشه‌هاي پارچه‌هاي خاص نظير پرده، سفره، و بيرق؛ و يا بر صفحه‌هاي كتاب نگارش مي‌يابد.
سنگ‌نوشته‌هاي يافت شده در مصر و بين‌النهرين و مواردي مانند آن به هزاره چهارم پيش از ميلاد برمي‌گردد. اين كتيبه‌ها بيشتر فرمان شاهان و فرمانروايان و توصيف وقايع و تاريخ جنگ‌ها بوده‌اند.
در جهان اسلام كتيبه‌نگاري در بناهاي يادبود، مقبره‌ها، مساجد، مدارس علميه، بقعه‌ها، عمارات باشكوه، ستون‌ها، و جاهاي مناسب ديگر به‌كار مي‌رفته‌است و به اين ترتيب در اين مكان‌ها آثار ارزشمندي از هنر خوشنويسي و كتيبه‌نگاري به اشكال عمودي يا افقي خلق شده و به يادگار مانده‌است. تجزيه و تحليل اين آثار از منظرهاي گوناگونِ هنري و موضوعي مي‌تواند دريچه‌هايي فراسوي تاريخ، تمدن، و فرهنگ اسلامي بر ديدگان پژوهندگان معاصر بگشايد. انواع مختلف خطوط شامل كوفي، نسخ، ثلث، طغرا، ريحان، محقق، نستعليق، و جز آن در كتيبه‌نگاري‌هاي اسلامي از صدر اسلام تاكنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند و از جديدترين شيوه هاي خطي كتيبه نويسي در عصر معاصر مي توان به خط سبحان ابداع شده توسط سبحان مهرداد محمدپور اشاره كرد.
از ميان خطوط ياد شده، خط ثلث به سبب دور و تموج آن و نيز به جهت حركات نرم قلم، درشتي و برجستگي حروف، و قابليت تزيين و ايجاد نقش و نگار در كتيبه‌نويسي بيشتر مورد استفاده قرار گرفته‌است.
مضمون كتيبه‌ها در بناهاي ايران شامل آيات قرآن، احاديث، شعر، ماده تاريخ، تاريخ بناها يا نام بنيان‌گذارانشان، و مواردي جز آن است.
سنگ‌نبشته بيستون، گنجنامه همدان، سنگ‌نوشته‌هاي هخامنشي، سنگ‌نبشته غار شاپور، سنگ نگاره‌هاي غرغاب گلپايگان، كتيبه داريوش بزرگ در كاخ آپاداناي شوش و كتيبه سه زبانه خشايارشا در تركيه برخي از سنگ‌نوشته‌هاي مشهور پيش از اسلام هستند.
سنگ‌هاي معدني و گرانيتي فراواني در كوه‌هاي شهر مكه و طائف موجود بوده و يا در كوه‌هاي منطقه النعمان از مسجد تنعيم به طرف مدينه منوره يا به طرف جعرانه يافت شده كه برخي از آنها در موزه شهر مكه موجود است. اين سنگ نوشته‌ها (كتيبه‌ها) كه نمونه‌هايي از آنها در تصاوير زير مشاهده مي‌شود و خطوط قبل از اسلام بر روي آنها نقاشي شده، در مكه مكرمه و منطقه طائف و عرفات فراوان است.


| شناسه مطلب: 58962




تاريخ حج مكه موزه



نظرات کاربران