شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود

شرح حدیث توصیه‌شده مرحوم قاضی منتشر می‌شود

کتاب «عروج تا ملکوت» اثر آیت‌الله عفیف نابلسی شرحی بر حدیث «عنوان بصری» از سوی دفتر نشر معارف منتشر می‌شود.

به گزارش فارس، كتاب «عروج تا ملكوت» نوشته علامه عفيف نابلسي، رئيس هيأت علماي جبل عامل لبنان، به زودي از سوي دفتر نشر معارف منتشر مي‌شود.
اين كتاب ترجمه «طريق ‌العروج الي ‌الملكوت: شرح روايه عنوان ‌البصري» به قلم آيت الله عفيف نابلسي است كه به همت رضا عرب‌ بافراني و علي سالمي ترجمه شده و مراحل نهايي نشر را مي‌گذراند و تا پايان سال جاري از سوي ناشر منتشر مي شود.
در بخشي از مقدمه نويسنده كتاب مي‌خوانيم: «حديث عنوان بصري دستورالعملي جامع از جانب امام صادق(عليه السلام) براي سالكان راه خداوند بلند مرتبه است. اين حديث سفارش‏‌هاي عرفاني مهمي را در برمي‌‌گيرد كه امام آنها را به «عنوان بصري» آموزش دادند. با توجه به اهميت اين حديث و اثري كه بر انسان دارد؛ عارفان و اولياي الهي و بزرگان سير و سلوك به شاگردان خود سفارش مي‌‌كردند كه بر خواندن اين حديث و اجراي مضامين آن مداومت داشته باشند. عمل به اين روايت از دستورات مهم عارف بزرگ مرحوم سيد علي قاضي (قدس سره) ـ عارف زمان كه نظيري براي او نيست ـ بوده است. آقاي قاضي براي گذشتن از نفس امّاره و خواهش‌‌هاي مادي، طبعي، شهوي، و غضبي كه غالباً از كينه، حرص، شهوت، غضب، و زياده‏ روي در لذت‌ها برمي‌خيزد، به شاگردان و ارادتمندان خود در سير و سلوك به سوي خدا، سفارش مي‌كردند تا روايت عنوان بصري را بنويسند و به آن عمل نمايند. مرحوم قاضي از هيچ شاگردي نمي‌پذيرفت كه به مضامين اين روايت مُلتزم نباشد، و مي‌گفت: بايد آن را در جيب خود داشته باشيد و هفته‌اي يكي دو بار آن را مطالعه نماييد. با انديشه و دقت در مطالب موجود در اين حديث مبارك، والايي و بزرگي آموزه‌‌هاي آيت حق و عرفان؛ سيد علي قاضي ـ قدّس الله تربته الزكية ـ بر ما آشكار خواهد شد. ايشان اين آموزه‌ها را در راه رويگرداني از حس دشمني و انتقام‏‌جويي و شكست صولت نفس امّاره، و دستيابي به دريچه و روزنه‌‌اي به سوي عالم معني و تجرّد و ملكوت، و به دنبال آن عرفان ذات حق تعالي تعليم مي‌دادند.»
آيت الله عفيف نابلسي در ادامه مي‌نويسد: «اين روايت از اهميت بسياري برخوردار است و حاوي مطالب جامعي در بيان كيفيت معاشرت و خلوت، كيفيت و مقدار غذا، كيفيت تحصيل علم، كيفيت حلم و مقدار صبر و بردباري و تحمل شدائد در برابر گفتار هرزه‌گويان، و بالاخره مقام عبوديت، تسليم، رضا و وصول به قمه عرفان و قله توحيد است. بسيار آرزوي آن داشتيم تا كتابي مختصر و آسان در شرح اين وصيت ماندگار تأليف گردد... و با وجود آن‏كه در كتاب‌هاي اخلاقي چون «المحجة البيضاء» اثر فيض كاشاني، كتاب «جامع‏‌السعادات» اثر ملامهدي نراقي، و در ميان آنچه اصحاب معرفت در رساله‌هاي سلوكي خود بيان داشته‌اند، اين مطالب رفيع و ارزشمند به تفصيل آمده است، اما اين كتاب‌ها به طور خاص به شرح روايت عنوان بصري نپرداخته‌اند. از آنجا كه اين روايت دستورالعمل جامعي است كه از ناحيه آن امام همام(ع) نقل شده است، لذا به نشر آن پرداختيم تا محبّان و عاشقان سلوك إلي الله از آن بهره‌مند گردند.»
آيت الله عفيف نابلسي از علماي برجسته شيعي لبنان و شاگردان شهيد آيت الله سيد محمدباقر صدر است كه هم اكنون مدير حوزه علميه امام صادق(ع) و امام جمعه شهر صيداي لبنان است و رياست هيأت علماي جبل عامل لبنان را نيز بر عهده دارد.


| شناسه مطلب: 59457




تازه‌هاي نشر



نظرات کاربران