برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف

برگزاری نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در نجف

نشست علمی پژوهشی اسلام و حقوق بین الملل بشر دوستانه در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب آستان مقدس علوی برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در حاشيه برگزاري دوره هشتم نمايشگاه بين المللي كتاب آستان علوي دبير خانه اين نمايشگاه با همكاري نمايندگي سازمان جهاني صليب سرخ در عراق نشستي پيرامون اسلام و حقوق بين الملل بشر دوستانه در مهمانسراي آستان علوي برگزار كرد.
دبيرخانه دوره هشتم نمايشگاه بين المللي كتاب آستان علوي با همكاري نمايندگي سازمان جهاني صليب سرخ در عراق در حاشيه برگزاري اين دوره از نمايشگاه نشست علمي پژوهشي پيرامون اسلام و حقوق بين الملل بشر دوستانه (International humanitarian law) در مهمانسراي آستان علوي برگزار كرد.
در اين نشست علاوه بر اساتيد حوزه و دانشگاه شماري از فرماندهان نظامي و نيروهاي حشد الشعبي حضور يافتند.
سيد عيسي الخراساني از اعضاي شوراي آستان و رئيس دبيرخانه نمايشگاه كتاب آستان در رابطه با موضوع اين نشست به واحد اطلاع رساني آستان گفت: جوامع امروزه به حقوق بين الملل و استناد بر آن نياز مبرم دارند.
برخي گمان مي كنند كه اسلام هيچ ديدگاهي در زمينه حقوق بين الملل و حقوق بشر ندارد. در حالي كه دين مبين اسلام از تمامي حقوقدانان برجسته دنيا گوي سبقت را ربوده و در اين زمينه پيشتاز بوده و شخصيت عظيمي مانند حضرت اميرالمؤمنين (ع) در اين راستا رهنمودهاى وحي و پيامبر گرامي اسلام را در زمينه جنگ و رفتار اسلامي در ميادين جنگ را به خوبي بيان فرموده اند. مثلا ايشان در يكي از خطبه هاي خود كه در يكي از جنگها ايراد كرده اند مي فرمايند: هيچ درختي را از جاي نكنيد و هيچ فراري را تعقيب نكنيد و بر هيچ زخمي نتازيد.) چنين رهنمودهايي معناي حقيقي انسانيت را منعكس مي كند. امروزه ملتها و كشورها به رعايت نمودن حقوق بشر به يكديگر فخر مي فروشند. در حالي كه رهنمودهاي پيشوايان بزرگ اسلام قرنها پيش اين حقوق را به خوبي بيان كرده است.
الخراساني افزود: امروزه نه تنها در عراق بلكه در تمامي دنيا مي بايست از ديدگاه اسلام به حقوق بشر دوستانه پيروي كنيم و در غير اين صورت دنيا به يك جنگل تبديل مي شود.
در ادامه خانم (كاتيا فيتهامر) نماينده سازمان جهاني صليب سرخ در عراق اظهار داشت: سازمان جهاني صليب سرخ از حاميان حقوق بين الملل انسان دوستانه به شمار مي رود و ايجاد روابط دوسويه با نهادها و افراد مذهبي و رهبران ديني در جهان اسلام از اولويتهاي اين سازمان است. علت اين امر نيز در دو نكته خلاصه مي شود. نخست اينكه برنامه بشر دوستانه ما مي بايست نزد تمامي افراد جامعه معرفي شده باشد تا بتوانيم به قربانيان و ستمديدگان واقع در مناطق جنگي كمك كنيم. نكته دوم كه مهمتر مي باشد اين است كه مباني اساسي حمايت از حقوق بشر در هنگام جنگ قصد دارد بين فعاليتهاي نظامي مشروع و جلوگيري از ظلم به بيگناهان توازني ايجاد كند و يكي از اين راهكارها در اين زمينه پشيگري از بروز تنش و خونريزي است.
نماينده سازمان صليب سرخ در عراق افزود: مباني حقوق بين الملل بشر دوستانه چيز تازه اي نيست, بلكه در طول تاريخ در نهاد بشريت وجود داشته و تمامي تمدنها به نوبه ي خود مجموعه اي از مباني اصلي رعايت حقوق انسانها را مطرح كرده اند تا حقوق افراد در هنگام جنگ مسلحانه رعايت گردد و رفتار نظامي و شيوه هاي پيشگيري از ايجاد تنش كه در زمان پيامبر اسلام(ص) مطرح گرديد در اين زمينه بسيار قابل توجه است.
گفتني است حقوق بين الملل بشر دوستانه كه موضوع اين نشست بود به حقوق جنگ يا حقوق مخاصمات مسلحانه بين الملي نيز معروف است، و در كنفرانس بين‌المللي حقوق بشر تهران در سال ۱۹۶۸ پايه‌گذارده شد و به مسئوليت‌ها و حقوق طرفين درگير جنگ و كشورهاي بي‌طرف به‌ويژه در ارتباط با افراد غيرنظامي مي‌پردازد. رعايت اين قواعد و توجه به آن‌ها از آن روي ضروري مي‌آيد كه پيدايش وضعيت جنگي خود برهم زننده بسياري از قوانين و مقررات است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران