تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع) تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع) تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع) تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع) تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع) تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع) تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع)

تَخریب بَقیع، سند مظلومیت اهل بیت(ع)

بقیع سند مظلومیت همیشگی شیعه است و بررسی و آگاهی از پیشینه آن ضروری است تا گوشه‌ای از جایگاه تاریخی و اجتماعی پیشوایان شیعیان را نمایان سازد.

هر شيفته‌اي كه دل به مدينه روانه مي‌كند، بر غربت قبرستان بقيع ناله مي‌كند. تربت مطهر چهار امام معصوم (ع) تنها با سنگ‌چين‌هايي نمايان است كه زائران آن اجازه زيارت ندارد و بايد با دل گريه كند.
به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، هشتم شوال سال 1344 هجري قمري مصادف است با سالروز تخريب قبرستان بقيع، در اين روز قبرستان بقيع به عنوان مهم‌ترين قبرستان اسلام به دست وهابيون تخريب شد، اين قبرستان بخش مهمي از تاريخ اسلام را در خود جاي داده و كتاب بزرگ و گويايي از تاريخ مسلمانان به شمار مي‌آيد.
خفتگان در بقيع
قبرستان بقيع، مدفن چهار امام شيعه امام حسن مجتبي(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، «فاطمه بنت اسد» مادر اميرالمومنين علي(ع)، همسران پيامبر(ص) ام‌سلمه، ماريه و ...، «ام‌البنين» مادر حضرت عباس(ع)، عقيل بن ابيطالب، «عبدالله بن جعفر» همسر حضرت زينب، و بسياري از صحابه پيامبر نظير عثمان بن مظعون (اين شخص با عثمان بن عفان، خليفه سوم تفاوت دارد)، ابوسعيد خدري، مقداد بن اسود، عباس ‌بن عبدالمطلب، اسماعيل فرزند امام صادق(ع)، عاتكه و صفيه عمه‌هاي پيامبر(ص)، جابر بن عبدالله انصاري، شهداي واقعه حره، حسان بن ثابت و ....است.
گذشته بقيع
قبرستان بقيع در گذشته، به اين شكل نبوده و بر اساس كتب تاريخي، بيشتر قبور داراي بارگاه و ضريح بوده‌اند. ميرزا حسين فراهاني در سفرنامه خود مي‌نويسد: «چهار ائمه اثني ‌عشر در بقعه بزرگي كه به صورت هشت ضلعي ساخته شده، واقع‌اند و گنبد اندرون آن، سفيد كاري است».
تاريخ ساخت اين بناي عظيم را به حدود سال 470 هجري قمري نسبت مي‌دهند، يعني اين بارگاه بزرگ، حدود 800 سال پابرجا بوده است. بنابر نقل‌ها، حرم ائمه اطهار در بقيع، دو درب داشته كه زائران از يكي وارد و از ديگري خارج مي‌شده‌اند، اين حرم داراي خادم و متولي و گنبد آن سفيد رنگ و از نظر شكل، هشت ضلعي بوده است، بر خلاف حرم ساير ائمه اطهار، صحن در اطراف نداشته است و در داخل آن، محرابي به نام «محراب فاطمه» وجود داشته است.
نخستين تخريب قبور ائمه بقيع
نخستين تخريب قبور مطهر ائمه‌ بقيع به دست وهابيون سعودي در سال 1220 هجري يعني زمان سقوط دولت اول سعودي‌ها توسط حكومت عثماني روي‌ داد، پس از اين واقعه‌ تاريخي - اسلامي با سرمايه‌گذاري مسلمانان شيعه و به‌ كار بردن امكانات ويژه‌اي، مراقد تخريب‌ شده به زيباترين شكل بازسازي‌ شد و با ساخت گنبد و مسجد، بقيع به يكي از زيباترين مراقد زيارتي و در واقع مكان زيارتي - سياحتي مسلمانان تبديل‌ شد.
دومين و در واقع دردناك‌ترين حادثه تاريخي - اسلامي معاصر به هشتم شوال سال 1344 و پس از روي‌ كار آمدن سومين حكومت وهابي عربستان مربوط ‌مي‌شود؛ سالي كه وهابيون به فتواي سران خود مبني بر اهانت و تحقير مقدسات شيعه، مراقد مطهر ائمه و اهل‌بيت ‌پيامبر(ص) را مورد دومين هجوم وحشيانه‌ خود قرار دادند و بقيع را به مقبره‌اي ويران‌ شده و در واقع مهجور و ناشناخته تبديل‌ كردند.
فضيلت بقيع
در فضيلت بقيع احاديث و روايات متعددي از پيامبراكرم(ص) نقل شده است از جمله اينكه در حديثي فرمودند: "از بقيع 70 هزار نفر كه صورتشان مانند ماه شب چهارده است محشور خواهند شد و بدون حساب وارد بهشت مي‌شوند."
و در حديث ديگر آمده است كه رسول خدا(ص) در بقيع حضور يافتند و اهل قبور را بدين گونه خطاب مي‌كردند: "درود بر شما، خداوند ما و شما را بيامرزد شما پيشاهنگان ما بوديد و ما هم در پي شما خواهيم آمد."
حرم ائمه بقيع در كتب تاريخ به عنوان مشهد و حرم اهل بيت(ع) معروف گرديده است.
منابع:
تبديد الظلام، ص 389
لمعات الشهاب في سيره محمدبن عبدالوهاب، ص 10
علي اصغر رضواني، شيعه شناسي و پاسخ به شبهات


| شناسه مطلب: 60609




بقيع مدينه



نظرات کاربران