امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت

امام هادی(ع) به دستور چه کسی از مدینه به سامرا رفت

امروز سوم رجب ، مصادف با شهادت امام علی النقی دهمین پیشوای شیعیان جهان در سامرا است.

آن بزرگوار به دستور ديكتاتور زمانه متوكل عباسي و به اجبار مدينه منوره را به سوي سامرا تحت الحفظ ترك فرمودند.
امام هادي (ع) در هشت سالگي به امامت رسيد و در ۴۱ سالگي به شهادت رسيد. بنابراين مدت امامت آن بزرگوار ۳۳ سال بوده است و بنابر گزارش ابن شهرآشوب ۲۰ سال در سامرا اقامت داشته‌اند.
ايشان به دستور متوكل عباسي مدينه منوره را به سوي سامراء (پايتخت عباسيون در آن زمان و محل حضور فراوان نظاميان) ترك مي‌كنند. ايشان درباره اين ترك وطن فرموده‌اند: «مرا از مدينه با اكراه به سامراء آوردند».
متوكل عباسي پس از كوچ اجباري امام (ع)، مدتي ايشان را زنداني كرد. اين جنايتكار در آن روزگار اقدام به تخريب آرامگاه سرور شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و بناهاي اطراف آن كرده و زمين‌هاي اطراف آن را شخم زد و پاسگاههايي براي جلوگيري از زيارت آن حضرت داير كرد.
هرچند ۱۲ سال پس از آن جنايت وي به هلاكت رسيد و دوباره شيعيان با همكاري علويان قبر آن حضرت را بازسازي كردند؛ اما ننگ تاريخي بر پيشاني عباسيان نشست.
كوتاه سخن آنكه، تمامي اين اتفاقات در زمان حيات وجود مقدس امام هادي (ع) به وقوع پيوست و نشان دهنده جو شديد خفقان در آن دوران است. راز كمي منابع بازمانده از آن بزرگوار نيز در اين جو نظامي نهفته است.
امام هادي (ع) شيعيان را از ورود به بحث‌هاي بي‌حاصل آن دوران (خالق يا مخلوق بودن قرآن!) كه جنگ‌هايي بين اشاعره و معتزله ايجاد كرده بود؛ دور نگه داشتند و مي‌فرمودند: اين بحث و جدل‌ها بدعت است و سوال كننده و جواب دهنده در آن شريكند.
همچنين آن بزرگوار در برابر جريان انحرافي غلات كه با عقايد پوچ و بي‌اساس مقام الوهيت براي ائمه قائل بودند مبارزه مي‌كردند.
زيارن جامعه كه از آن امام بزرگوار به يادگار مانده است گنجينه‌اي از معارف و تبيين مقام شامخ ولايت است.
بركت رضايي
پايگاه اطلاع رساني حج




نظرات کاربران