نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی

نقش حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان قرآنی

به همت ایکنای خراسان رضوی، نشست «واکاوی نقش الگویی حضرت زهرا(س) در زندگی بانوان امروز» روز گذشته با حضور دو بانوی قرآنی در تحریریه این خبرگزاری برگزار شد و طی آن این دو بانو از نقش حضرت زهرا(س) در زندگی خود و تربیت فرزندان سخن گفتند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نشست «واكاوي نقش الگويي حضرت زهرا(س) در زندگي بانوان امروز» روز گذشته، ۱۸ فروردين‌ماه در ايكناي خراسان رضوي برگزار شد.
سيده صديقه موسوي، استاد حوزه علميه خراسان در ابتداي اين نشست با تأكيد بر اينكه حضرت صديقه كبري(س) نه تنها الگويي براي مردان و زنان عالم كه به فرموده امام عصر(عج) «و فِي ابْنَةَ رَسُول الله(ص) لي أُسْوَةُ حَسَنَةً؛ دختر پيامبر خدا(ص) براي من الگويي نيكو و حسنه است»، گفت: وجود ايشان براي شخصيتي چون امام زمان(عج) كه خاتم‌الاوصيا بوده و قرار است حكومت عدل جهاني به دست ايشان سپرده شود نيز يك اسوه و الگو به شمار مي‌روند.
خانواده حضرت زهرا(س) تنها خانواده‌اي در عالم با چهار معصوم وي با بيان اين مطلب كه حضرت زهرا(س) وقتي براي اهل بيت(ع) كه معصوم‌اند، الگو هستند پس براي ما كه بشر عادي و غيرمعصوم هستيم نيز بلاشك اسوه و الگويي جامع خواهند بود، ادامه داد: از سوي ديگر اگر در سيره اين بزرگوار كمي دقيق شويم به دو نكته بسيار مهم خواهيم رسيد؛ نخست اينكه در كل عالم از ابتدي خلقت تاكنون تنها خانواده‌اي كه زوجين آن هر دو معصوم بوده‌اند و دو فرزند معصوم نيز داشته‌اند، خانواده حضرت زهرا(س) است، امري كه حتي در خانواده مبارك پيامبر(ص) نيز اتفاق نيفتاد و نشان از عظمت وجودي حضرت صديقه طاهره(س) دارد.
موسوي اضافه كرد: نكته بسيار مهم ديگر اين است كه از درون اين خانواده نيز فرزندان معصوم تربيت شده و به عنوان الگو و انسان كامل به بشريت ارائه مي‌شود كه اين خود دليل واضحي بر اسوه بودن ايشان به شمار مي‌رود؛ حال بايد ديد چطور مي‌شود در يك خانواده كه مقدس‌ترين كانون در يك جامعه است اين همه بركات، فضائل و كمالات به وجود بيايد و تا ابد هم باقي بماند و به بيان امروز، عوامل موفقيت اين خانواده در چيست؟
نگاه امروز، موفقيت را تنها در ظواهر و ماديات خلاصه مي‌‌كند وي با بيان اينكه متأسفانه نگاه امروز ما تنها در ظواهر و ماديات خلاصه مي‌شود، اظهار كرد: در حال حاضر خانواده موفق به خانواده‌اي اطلاق مي‌شود كه از نظر مدارج علمي، امكانات مادي و موقعيت اجتماعي در سطوح بالايي باشد در حالي كه بايد كنكاش كنيم و بينيم وجود چه ويژگي‌هايي در اين بانوي مطهره سبب شد تا نه تنها خود ايشان به كمال مطلوب برسد بلكه مجموعه خانواده را نيز به سمت كمالات غايي بشريت پيش بَرَد.
اين استاد حوزه علميه خراسان با اشاره به نقش اساسي «مادر» در تربيت و رساندن افراد خانواده به كمال، ابراز كرد: آيا تبلور ماديات در زندگي حضرت، خانواده ايشان را به اين درجه از مقام رساند؟ مشاهده مي‌كنيم هرگز اين‌طور نبود اما رمز موفقيت اين خانواده در توجه به دو نكته كليدي نهفته است كه با تكيه بر آن، حضرت صديقه كبري(س) توانستند اين مجموعه را به كمال و مطلوب الهي رهنمون كنند.
وي در ادامه يادآور شد: البته ايشان درياي فضائل‌ بسياري هستند اما دو نكته در حيات حضرت زهرا(س) نكات اصلي و ركن محسوب مي‌شود و انسان‌ها بايد در هر مجموعه‌اي كه قرار مي‌گيرند، علي‌الخصوص خانواده به اين دو نكته توجه ويژه داشته باشند.
ارتباط با خالق و اعضاي خانواده؛ دو نكته كليدي در موفقيت خانواده حضرت زهرا(س) وي با اشاره به اين دو نكته ابراز كرد: نخست ارتباط خود با خالق جهان و دوم رابطه بين خود و اعضاي خانواده است به گونه‌اي كه مي‌بينيم با اينكه نبي مكرم اسلام(ص) در نخستين روز از تشكيل زندگي حضرت زهرا(س) از حضرت علي(ع) سؤال مي‌كنند «كيف وجدت اهلك؟ همسرت را چگونه يافتي؟» اميرمؤمنان(ع) در پاسخ مي‌فرمايند: «نعم‌العون علي طاعة الله، او بهترين ياور است بر اطاعت خدا».
موسوي با يادآوري اين مطلب كه وقتي حضرت علي(ع) كه از مقام عصمت برخوردار است و در مسير بندگي و اطاعت خداوند ذره‌اي كم نگذاشته است، چنين مي‌فرمايند، يعني حضرت زهرا(س)، سيده نساء العالمين و سرآمد همه بانوان عالم‌ به حدي ارتباطشان با خالق خود قوي بود و در بندگي خداوند به اوج رسيده بودند كه مي‌شوند ياور و عون براي شخصيتي چون علي ابن ابي طالب(ع)، گفت: بنابراين ما نيز بايد خود را در الگوگيري از حضرت محك بزنيم و ببينيم در هر نقش و جايگاهي كه هستيم همچون همسر، مادر، فرزند و ... آيا «نعم‌العون» هستيم يا خير.
در ادامه اين نشست مليحه خراساني، مادر شهيد حاج محسن حاجي‌حسني‌كارگر با بيان اينكه هر مادري نقش اول را در هر خانواده ايفا مي‌كند، تصريح كرد: پدر خانواده نيز نقش مؤثري دارد اما فرزندان بيشتر ساعات روز با مادر خويش هستند و الگوي اصلي‌شان مادرانند لذا مادران بايد در زندگي و تربيت فرزند همچون يك باغبان حواسشان به محصول خود بوده و لحظه‌اي از آن غفلت نكنند.
خراساني با اشاره به ثبت‌نام حاج محسن حاجي‌حسني براي مدرسه، گفت: محسن را در يكي از مدارس محله ثبت‌نام كرديم، خيلي بيان مي‌كردند كه بهتر است در مدارس بالا شهر ثبت‌نام شود اما بنده مي‌گفتم اگر فرزند در كانون خانواده درست و صحيح ثبت‌نام شود، هيچ مشكلي رخ نخواهد داد.
وي تأكيد كرد: بنده در طول زندگي خويش هيچ‌گاه به دنبال تجملات نبودم، بلكه هميشه در جست‌وجوي معنويت بودم و سعي مي‌كردم هيچ گاه نسبت به زندگي ديگران چشم و هم‌چشمي نداشته باشم تا بتوانم با رضا بودن به آنچه خداوند برايم مقدر كرده است، زندگي با آرامشي را براي خانواده خود فراهم كنم.
خراساني يادآور شد: همه پسران بنده با يكديگر چهار سال تفاوت سني داشتند، بعضي‌ها عنوان مي‌كردند كه حتي توانايي بزرگ كردن يك پسر را نيز نداريم، اما بنده اين اعتقاد را داشتم زماني كه يك مادر فرزند خويش را در جامعه رها مي‌كند نبايد توقع داشتن فرزندي خوب و صالح داشته باشد.
مادر شهيد حاجي‌حسني با اشاره به رمز موفقيت فرزندانش تصريح كرد: بنده خود و زندگي‌ام را وقف فرزندانم كردم، جلوي بسياري از تفريحات خود را گرفتم، تا ضربه‌اي به تربيت فرزندانم وارد نشود، در آن مدت كه فرزندان در جامعه در حال رشد كردن بودند از آن‌ها مي‌خواستم كه دوستان خود را به عنوان ميهمان به خانه دعوت كرده و بنده نيز اين ارتباطات را زير نظر قرار مي‌دادم.
برگزاري جلسه قرآن در منزل و انس فرزندان با كلام وحي وي با اشاره به برگزاري جلسه قرآن كريم در منزل محسن حاجي‌حسني، گفت: بيش از ۱۸ سال است كه جمعه‌هاي هر هفته اگر توفيقي باشد، جلسه قرآن را در منزل خويش برگزار مي‌كنيم همين برگزاري جلسات باعث مي‌شود تا فرزندان به سمت قرآن جذب شوند و با آن انس بگيرند.
مادر شهيد حاج محسن حاجي‌حسني‌كارگر با بيان اينكه بايد هر نيت و قدمي بر مي‌داريم براي رضاي خداي متعال باشد، تأكيد كرد: قطعا انسان بايد در خلوت خويش و حتي در جمع، خداوند را در نظر داشته باشد و همه اقداماتش براي رضايت پروردگار باشد.
وي با اشاره به شهادت فرزندش در فاجعه منا، عنوان كرد: هم اكنون هفت ماه است كه از شهادت حاج محسن مي‌گذرد، روزهاي نخستين بسيار سخت و سنگين بود اما همواره با توسل به حضرت زهرا(س) از ايشان مي‌خواستم من را در تحمل اين داغ كمك كنند.
وي با بيان اينكه ما خانه كوچكي داشتيم كه مملو از صفا، صميميت، صداقت و رفاقت بود، اظهار كرد: به همه توصيه مي‌كنم كه اگر مي‌خواهيد زندگي خوب و شيريني داشته باشيد به اين اصول توجه كنيد زيرا زندگي را شيرين و پررنگ مي‌كند البته اين يكي از وظايف مادر است، مادري كه بايد الگوي خود را حضرت زهرا(س) قرار دهد.
وي با تأكيد بر اينكه برخي افراد نتوانسته‌اند به حقيقيت بندگي و وجودي خويش دست يابند، گفت: بنده هيچ‌گاه نخواسته‌ام كه نزد بنده‌اي مطرح باشم، بلكه از ابتداي زندگي خويش با وجود تمام مشكلاتي كه به وجود آمد رضايت خداي متعال را مدنظر قرار مي‌دادم.
عشق مادري حضرت زهرا(س)؛ الگوي من در تربيت فرزندان خراساني با بيان اينكه حضرت زهرا(س) يكي از الگوهاي زندگي بنده هستند، تأكيد كرد: بنده هميشه از ويژگي‌هاي حضرت صديقه طاهره(س) صداقت، عشق مادري و لطفي كه نسبت به خانواده داشتند را مدنظر قرار مي‌دادم، سعيم بر اين بود كه مادري مهربان، صادق، باگذشت، دوست و ... براي فرزندانم و همسري بي ادعا براي شوهرم باشم تا هيچ‌گاه شاهد شرمندگي وي در نزد خود نشوم.
مادر شهيد محسن حاجي‌حسني ابراز كرد: بنده از ابتدا اين اعتقاد را دارم كه معنويت در زندگي نقش مؤثري دارد و عمر انسان كم بوده و بسيار زودگذر است، بنابراين تصميم گرفتم به جاي اينكه به دنبال تجملات باشم در جست‌وجوي معنويت و هدايت فرزندانم به سمت اين كتاب الهي باشم.
نقش حضرت زهرا(س) در زندگي بانوان قرآني/ عشق مادري اين بانو؛ الگوي تربيتي فرزندان وي در ادامه اين نشست با بيان اينكه هيچ گاه فكر نمي‌كردم كه مادر شهيد شوم، اظهار كرد: هيچ‌گاه تصور هضم اين غم بزرگ را در زندگي خويش نمي‌ديديم، قطعا هيچ مادري نمي‌خواهد چنين روزهايي را تجربه كند، اما شهيد شدن محسن افتخاري است كه با توسل به حضرت زهرا(س) توانستم در فراق او صبوري را پيشه خود كنم.
وي يادآور شد: زماني كه خبر شهادت فرزندم حاج محسن را به من دادند خطاب به خداوند گفتم پروردگار مهربانم من راضي به رضايت تو هستم، خواسته خودت بوده كه فرزندم در لباس احرام و در سرزمين منا به درجه رفيع شهادت نائل شود و از خودش مي‌خواهم از اين امتحان جهاني موفق بيرون بيايم.
خراساني تأكيد كرد: بنده سيد نيستم، اما هميشه در زندگي‌ام در تمام مشكلات به حضرت زهرا(س) رجوع مي‌كنم، هميشه از مادرم خواسته‌ام كه سنگيني اين مشكلات را بر من سهل كنند، شبي كه خبر آوردن جنازه از تهران به مشهد را به من دادند، به حضرت زهرا(س) گفتم، فردا روز سنگيني است به فريادم برسيد تا بتوانم با اين غم بزرگ مقابله كنم.
وي اضافه كرد: آن شب تا صبح در خانه راه رفته و متوسل به حضرت فاطمه زهرا(س) شدم، زماني كه به معراج شهدا براي مراسم تشيع رفتم خداوند قوتي به من داد تا توانستم اين مصيبت جهاني را تحمل كنم، قطعا اگر متوسل نمي‌شدم، اتفاق ديگري رخ مي داد و بنده نيز همان روزهاي اول با محسن مي‌رفتم.
تربيت فرزندان شايسته‌ با الگوبرداري از حضرت زهرا(س) مادر شهيد محسن حاجي‌حسني‌كارگر در پايان تأكيد كرد: اميدوارم جوانان ما به دنبال قرآن، خداي متعال و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) بروند، زيرا اينها نتيجه‌بخش خواهد بود. اگر مادري قرآن را در زندگي خود جاري كند و به نقش مادري و همسري خود آنگونه كه حضرت زهرا(س) بودند، عمل كند، قطعا مي‌تواند فرزندان شايسته‌اي تربيت كند.
همچنين سيده صديقه هاشمي، همسر مرحوم حميدرضا عباسي و حافظ ۱۷ جزء قرآن كريم نيز در اين نشست و در ابتداي سخنان خود با اشاره به اينكه بانوان بسياري هستند كه در زندگي موفق بوده و مي‌توانند آن‌ها به عنوان الگو در چنين نشست‌هايي حضور يابند، عنوان كرد: در همين ابتدا بايد از مادر همسرم به عنوان بانوي موفقي كه توانستند فرزندان موفقي را به جامعه تحويل دهند، ياد كنم؛ همسر بنده به عنوان فرزند ايشان چنان در مسير وادي قرآن وارد شده بود كه من به عنوان همسر وي نيز مشتاق حضور در اين وادي شدم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چه چيزي باعث قرارگيري شما در مسير حفظ قرآن با وجود داشتن دو فرزند كوچك شد، افزود: به واسطه آشنا شدن با مرحوم عباسي، توفيق الهي سبب شد من در مسير قرآن قرار بگيرم البته خانواده خودم، حوزوي و قرآني هستند ولي دليل اصلي قرار گرفتن من در مسير حفظ قرآن، ارتباط با مرحوم عباسي بود.
همسر مرحوم عباسي با بيان اينكه در طول مدت زندگي با همسرم به اين نتيجه رسيدم كه قرآن اگر در هر زندگي وجود داشته باشد، زندگي موفقي خواهد بود، ادامه داد: قرآن، در تمام وجود مرحوم عباسي عجين شده بود و من اين را در اخلاق، رفتار و ارتباطات همسرم به عينه مي‌ديدم؛ ايشان با تواضع در هر جمعي كه حاضر مي‌شدند، انرژي مثبت به جمع مي‌دادند و همه علاقه‌مند به ايشان مي‌شدند.
وي با اشاره به گرفتن ليسانس روانشناسي اضافه كرد: آن زمان مي‌توانستم با مدرك كارشناسي شغل و جايگاه خوب و حتي ادامه تحصيل داشته باشم، اما ترجيح دادم اين وقت را در كنار فرزندانم بگذرانم تا اين علمي كه در اين چند سال زحمت كشيدم، به دست آوردم براي بچه‌هاي خودم پياده كنم و تأثيرگذار باشم.
تأكيد رهبري؛ نقطه آغاز براي ورود به عرصه حفظ قرآن وي كه حافظ ۱۷ جزء قرآن نيز هست، با بيان سخنان رهبر معظم انقلاب با اين موضوع كه بايد به جايي برسيم كه ۱۰ ميليون حافظ قرآن داشته باشيم، بيان كرد: بعد از تولد پسر دومم با شنيدن سخنان آقا، به فكر حفظ قرآن افتادم و احساس كردم اين مسئله خدشه‌اي به كار منزل و فرزندانم پيدا نمي‌كند همچنين همسرم با وجود سختي‌هاي راه از جمله داشتن فرزند كوچك و كارهاي منزل مشوق خوبي براي من بودند و اين باعث پيشرفت من مي‌شد.
وي با اشاره به اينكه ارتباط با قرآن توفيقات انسان را زياد مي‌كند، اظهار كرد: من به همسرم مي‌گفتم حيف شد زماني كه من فرزند نداشتم، حفظ را شروع نكردم، بعد ايشان مي‌گفتند به واسطه دو فرزندي كه خداوند به شما داده، شما اين توفيق را به دست آوردي و اين را تنها از جانب خداوند مي‌دانست.
هاشمي با بيان اينكه نزديك سه سال هست اكثر روزها به واسطه حفظ قرآن در بين الطلوعين بيدار هستم زيرا اين زمان، بهترين فرصت براي حفظ قرآن است، گفت: من وجودم را از اول صبح با قرآن شارژ مي‌كنم، به طوري كه تا آخر شب انرژي دارم زيرا ارتباط با قرآن مرا آرام مي‌كند؛ با وجود وابستگي كه به همسرم داشتم، اگر با قرآن نبودم قطعا در اين مسير كم مي‌آوردم اما اكنون دو پسرم مي‌دانند كه تفريح شخصي مادرشان در خانه تلاوت و حفظ قرآن است.
وي در خصوص چگونگي تربيت فرزندانشان ابراز كرد: با همسرم قرار گذاشتيم هفت سال اول تولد بچه‌ها، آن‌ها را نزد كسي نگذاريم تا فرزندانمان ارتباط كامل با پدر و مادر داشته باشند؛ در حال حاضر نيز زماني را براي حضور در كلاس‌هاي حفظ اختصاص مي‌دهم كه يك فرزندم در مدرسه و فرزند ديگرم در خواب بود.
انس با قرآن؛ كمترين اثر حفظ قرآن همسر حميدرضا عباسي با تأكيد بر اينكه كمترين اثر حفظ قرآن، انس با قرآن است، ابراز كرد: براي حفظ قرآن بايد ترجمه‌هاي آيات را بخوانم و در ادامه اين آيات براي من كلاس درس مي‌شوند. وي با اشاره به اينكه فرزندانشان از دوران جنيني با تلاوت قرآني كه مرحوم عباسي همواره در منزل داشتند، مأنوس بودند، افزود: پسرم بدون آموختن تجويد، قواعد را رعايت مي‌كند و اين براي اطرافيان بسيار جالب است؛ بچه‌ها انس خوبي با قرآن دارند زيرا از سه يا چهار سالگي سوره‌ها و شعرهاي قرآني را با آن‌ها تمرين كرده و در زمان‌هاي مختلف با هم تكرار مي‌كنيم.
هاشمي با بيان اينكه براي حفظ قرآن بايد كمر همت بست، اضافه كرد: حفظ قرآن به اندازه گرفتن مدرك دكتري نياز به صرف زمان دارد؛ بهتر است براي شروع حفظ قرآن از اساتيد، مشورت بگيريد و آن‌ها تشخيص دهند چه دوره‌اي از حفظ با توجه به شرايط شما مناسب‌‌تر است.
وي عنوان كرد: براي حفظ قرآن خودتان را در محيط‌هاي آموزشي قرار دهيد و كلاس شركت كنيد و اين كار ناخودآگاه باعث علاق‌مندي و رغبت در شما مي‌شود. در كلاس‌هاي ما بانواني حضور دارند كه شاغل و صاحب فرزند هستند، اما با اين وجود براي حفظ خود تلاش مي‌كنند و سختي‌ها را به جان مي‌خرند. اين براي من انگيزه است كه باعث مي‌شود انرژي بگيرم و محكم‌تر در اين مسير قدم بردارم.
اين حافظ قرآن به ساعت‌هايي كه براي حفظ قرآن اختصاص مي‌دهد، اشاره كرد و ادامه داد: در ابتدا شايد حفظ جديد، بيشتر از مرور محفوظات وقت لازم داشته باشد اما زماني كه محفوظات زياد شد، زمان براي مرور بيشتر و حفظ جديد روان‌تر مي‌شود؛ من حداقل سه ساعت در روز وقت مي‌گذارم، البته كسي كه به ختم قرآن برسد به ساعات بيشتري براي تمرين نياز دارد.
وي با اشاره به توسلاتي كه به حضرت زهرا(س) در طول زندگي دارند، گفت: از كودكي هميشه به من مي‌گفتند حضرت زهرا(س) مادر شما هستند و خانواده‌ام مرا با توسلات به حضرت آشنا كردند البته ارتباط با مرحوم عباسي باعث شد توسلات من به اين بزرگوار بيشتر نيز شود؛ سعي مي‌كنم هر وقت خيراتي براي ايشان انجام مي‌دهم به روح مطهر حضرت زهرا(س) هديه كنم.
همسر حميدرضا عباسي در پاسخ به اين سؤال كه كدام بعد شخصيت حضرت زهرا(س) در زندگي شما نمود داشته است، اظهار كرد: به عنوان الگوگيري از حضرت زهرا(س) سعي كردم مانند اين بزرگوار باعث دلگرمي خانواده‌ام باشم طوري‌كه همسر و فززندانم از ديدن من سختي و ناراحتي را از ياد ببرند؛ همچنين مادر خوبي براي فرزندانم باشم كه اميدوارم به عنايت حضرت زهرا(س) بتوانم فرزندان خوبي را تربيت كنم.




نظرات کاربران