امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند

امشب شب یلدای مومنان است و آرزوهایشان را می‌گیرند

شب جمعه اول ماه رجب را لیله الرغائب می گویند، شب آرزوها، شبی که هزاران ملائک بر زمین فرود می آیند تا بندگان هر آنچه می خواهند آرزو کنند و خداوند بی صبرانه منتظر شنیدن است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، شب جمعه اول ماه رجب را ليله الرغائب مي‌گويند، شب آرزوها، شبي كه هزاران ملائك بر زمين فرود مي‌آيند تا بندگان هر آنچه مي‌خواهند آرزو كنند و خداوند بي صبرانه منتظر شنيدن است.
رغائب جمع رغيبه است يعني شبي كه در آن عطاها و مواهب فراوان به دست مي‌آيد در حديث است شب جمعه اول اين ماه احيا و بيداري و نيايش فضيلت ويژه دارد و موجب دستيابي به عطاياي ارزشمند پروردگار است.
آري ليله الرغائب شبي است كه اگر همه بندگان خدا در جاي جاي سياره مان گراميش مي‌داشتند و به بزرگي بركتش پي مي‌برند، ديگر آرزوي برزمين نمي‌ماند و كسي نااميد نبود.
ليله الرغائب است! برما كه تفسير و نامش به گوشمان خورده، پس طلب بهترين‌ها براي خود و ديگران، حل مشكلات مظلومان و طلب آمرزش از باري تعالي باري بر دوش است.
يقينا در اين شب كه يلدايي است براي مومنان، مي‌توان خواست هرآنچه را كه ديگر نمي‌توان يافت، هرآنچه را كه از گوهر و ياقوت گرانبهاتر شده است در اين روزها و اگر كسي ذره اي از آن را داشته باشد مركز توجه و غبطه ديگران است!
يقينا در اين شب مي‌توان خواست اخلاق و گفتار نيك را! مي‌توان خواست برطرف شدن پلشتي‌ها را و آرزو كرد كه برآورده شود دعاي دست‌هاي كوچك كودكان گرسنه!
ليله الرغائب بهانه اي است براي گشودن درهاي بركت آسمان ها! شبي است كه با استغفاري از جان برآمده مي‌توان گناهان شرم آگين را فروخت به بهايي عظيم! به بخشش خالق درياها و باران ها! مي‌توان پيشاني‌ها را از بدي صاف كرد و پرونده‌ها را سبك! يقينا مي‌توان براي خود و ديگران كاري كرد كارستان!
يقينا بسياري مواقع ديگراني در يادمان نيست، گوش هايمان را در مقابل استغاثه ديگران گرفته و دست هايمان را جمع مي‌كنيم، يقينا بسياري مواقع كاري از دستانمان برنمي آيد و حتي از دعا نيز دريغ مي‌كنيم…
در حديث است كه رسول خدا (ص) فرمود: ملائك اين شب را به اين نام نهادند و محدثان در كتاب‌هاي دعا نمازي با كيفيت مخصوصي در اين شب ذكر كرده اند كه پيامبر (ص) فرمود: هر كس اين نماز را در اين شب انجام دهد ثواب اين نماز به نيكوترين صورت با روي خندان و درخشان و با زباني فصيح در شب اول قبر در حضور اين فرد ظاهر شود و به او مي‌گويد: اي دوست من مژده مي‌دهم تو را كه از هر شدت و سختي نجات يافتي، نمازگزار مي‌گويد: تو كيستي كه من تاكنون چنين صورتي زيبا با چنين جلوه اي نديدم و سخني شيرين‌تر از كلام تو نشنيده ام و بويي بهتر از بوي تو نبوييدم در پاسخ مي‌گويد: من همان نماز ليلة الرغائبم كه شما انجام دادي.
امشب آمده ام نزدت باشم تا حق را ادا كنم و مونس تنهايي تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دميده شود من در عرصه قيامت سايه بر سر تو خواهم افكند پس خوشحال باش كه خير از تو معدوم نخواهد شد.
و كيفيت آن چنان است كه روز پنجشنبه اول آن ماه را روزه مي‌داري چون شب جمعه داخل شود ما بين نماز مغرب و عشا دوازده ركعت نماز مي‌گذاري هر دو ركعت به يك سلام و در هر ركعت از آن يك مرتبه حمد و سه مرتبه انا انزلناه و دوازده مرتبه قل هو الله احد مي‌خواني و چون فارغ شدي از نماز هفتاد مرتبه مي‌گويي ˈاللهم صل علي محمد النبي الامي و علي آلهˈ پس به سجده مي‌روي و هفتاد مرتبه مي‌گويي: ˈسبوح قدوس رب الملائكه و الروحˈ پس سر از سجده برمي داري و هفتاد مرتبه مي‌گويي ˈرب اغفر و ارحم و تجاوز عما تعلم انك العلي الاعظمˈ پس باز به سجده مي‌روي و هفتاد مرتبه مي‌گويي: ˈسبوح قدوس رب الملائكه و الروحˈ پس حاجت خود را مي‌طلبي كه انشاءالله برآورده خواهد شد. … و ماه پرفيض رجب از پنجشنبه اين هفته آغاز مي‌شود. ماه رحمت رجب را همين بس كه پيامبر نور و رحمت فرموده‌اند: رجب ماه خداست، كسي كه يك روز از آن را روزه بگيرد موجب خشنودي خدا شود و غضب الهي از او دور شود و دري از درهاي جهنم به روي او بسته شود.
و نيز فرمود: رجب نام جويي است در بهشت از عسل شيرين‌تر و از برف سفيدتر كه هركس در اين ماه يك روز را روزه بگيرد از آن جوي به او آب دهند.
پس مي‌طلبد آگاه باشيم كه چه شب‌ها و روزهايي را براي رسيدن به شعبان ورمضان پشت سرمي گذاريم.


| شناسه مطلب: 60751




مناسبت‌ها رجب



نظرات کاربران