بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
"میدل ایست آی" منتشر کرد:

شرایط بهداشت و درمان در سرزمین‌های اشغالی وخیم است

پست‌های بازرسی و کنترل اسرائیلی مانع ارائه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به فلسطینی‌ها در کرانه باختری شده و بسیاری از مردم این مناطق در شرایط دشواری زندگی می‌کنند، اسرائیل زندگی سختی را به آن‌ها تحمیل کرده و دسترسی به مراقبت‌های پزشکی بسیار کم است.

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري «حوزه» به نقل از middleeasteye.net، در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين از هر 1000 كودك اسرائيلي 5 كودك به خاطر نارس به دنيا آمدن جان خود را از دست مي‌دهند كه اين عدد در ميان كودكان فلسطيني 20 برابر است. و بسياري از نوزادان نارس به دليل فقدان متخصص، همچنين نبود پشتيباني فني مثل ونتيلاتور و انكوباتور جان خود را از دست مي‌دهند.
شرايط بهداشت و درمان در سرزمين‌هاي اشغالي وخيم است دكتر راند اسكالان كه در سال 1995 به كانادا آمده است، 6 سال پيش برنامه بورس تحصيلي پزشكان اطفال را راه اندازي كرده؛ والدين او در جنگ 1967 از كرانه باختري گريخته‌اند و او در سال 2002 در طي انتفاضه دوم با گروهي از پزشكان داوطلب به اين منطقه باز گشت. آسكالان كه در آن زمان به تازگي از دانشكده پزشكي تورنتو فارغ التحصيل شده متوجه فقدان كمك‌هاي درماني در سرزمين‌هاي فلسطيني مي‌شود. او مي‌بيند كه پست‌هاي بازرسي و كنترل اسرائيلي مانع ارائه مراقبت‌هاي بهداشتي اوليه به فلسطيني‌ها در كرانه غرب شده و بسياري از مردم اين مناطق در شرايط دشواري زندگي مي‌كنند، اسرائيل زندگي سختي را به آن‌ها تحميل كرده و دسترسي به مراقبت‌هاي پزشكي بسيار كم است.
اسكالان در اين باره مي‌گويد: ما به روستاهايي مي‌رفتيم كه ماه‌ها دكتري نداشته‌اند و شرايط وحشتناك بود. تمام روستاها تحت حكومت نظامي بود. با وجودي كه اتومبيل‌هايمان آرم ماموريت پزشكي كانادا داشت، اما حتي ما هم براي ورود به روستاها بايد با سربازان اسرائيلي درگير مي‌شديم. من آن زمان متوجه شدم كه شرايط بسيار وخيم است.
اين تجربه تلخ باعث شد كه اين پزشك اطفال پس از بازگشت به كانادا اقدام به تشكيل بورس تحصيلي براي فلسطينيان كند. نخستين پزشك اطفال در سال 2011 به فلسطين بازگشت و از آن پس پزشكان ديگري با استفاده از اين طرح دوره‌هاي آموزشي را گذراندند. بورس‌هاي تحصيلي دو ساله، سالانه هزينه‌اي در حدود 350 هزار دلار براي 4 پزشك دربرداشته كه اين هزينه‌ها از طريق كمك‌هاي مردمي جمع آوري مي‌شود.
درمان كودكان سرطاني در غزه هفته‌ها به طول مي‌انجامد محمود شبير از اهالي خان يونس در جنوب نوار غزه كه در اين بورس مشغول تحصيل است و قصد دارد در برگشت به نوار غزه يك واحد اختصاصي درمان سرطاني در اين منطقه تاسيس كند، درباره وضعيت اسف بار بهداشت و درمان كودكان فلسطيني به خبرنگاران گفت: غزه در اين مورد به شدت توسعه نيافته و كودكاني كه به انواع سرطان مبتلا مي‌شوند، حتي اگر هم بتوانند اجازه خروج از محاصره غزه را دريافت كنند، مجبورند براي درمان به مصر، اردون يا مناطق ديگر بروند. بعضي كودكان مبتلا به لوسمي گاهي 3-4 هفته براي درمان معطل مي‌شوند. اينجا در كانادا زماني كه بيماري لوسمي تشخيص داده مي‌شود، درمان او يك روز بعد آغاز مي‌شود و اين براي والدين فلسطيني بسيار دردناك است كه ببينيد كودكان بي‌گناه‌شان كه مبتلا به سرطان هستند، مجبورند هفته‌ها صبر كنند تا اجازه خروج از محاصره غزه را از صهيونيست‌ها گرفته و براي درمان به كشورهاي مختلف بروند. اين مسئله درد و رنج بسياري را هم براي خانواده‌ها و هم كودكان، در پي داشته است.


| شناسه مطلب: 61116




فلسطين



نظرات کاربران