مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد

مراسم شب و روز شهادت حضرت موسی بن جعفر در حرم رضوی برگزار شد

مراسم شب و روز شهادت باب الحوائج حضرت موسی بن جعفر(ع) در حرم مطهر رضوی با شرکت گسترده خیل عظیم سوگواران و عزاداران آن امام همام برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، همزمان با 25 رجب، شهادت مظلومانه هفتمين امام شيعيان حضرت موسي بن جعفر(ع)، مراسم عزاداري و سوگواري در رواق امام خميني(ره) حرم مطهر رضوي برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور حجت الاسلام والمسلمين رئيسي، توليت آستان قدس رضوي برگزار شد، آيت الله علم الهدي ضمن تسليت اين مصيبت عظمي به محضر حضرت ثامن الحجج(ع) و زائران و مجاوران آستان مقدس رضوي، طي سخناني به تبيين جايگاه اين امام بزرگوار در دنياي اسلام پرداخت.
امام جمعه مشهد گفت: جريان استكبار همواره در طول تاريخ به فكر ايجاد شرايط مناسب براي توسعه افكار استكباري خود بوده است. به عنوان مثال در داستان حضرت يوسف(ع) مي بينيم كه يك زن وابسته به حكومت با تقاضايي نامشروع از اين پيامبر بزرگ كه مظهر پاكدامني و تقوا بود، سعي كرد تا مسئله بي بند و باري و فحشا را به عنوان يك موضوع عادي در جامعه ترويج كند.
آيت الله علم الهدي تصريح كرد: اگر يوسف صديق تسليم خواسته نامشروع زليخا مي شد، بي عفتي به عنوان يك اصل ارزشي در جامعه رواج پيدا مي كرد و در اين صورت جامعه بستر توسعه استكبار مي شد به همين خاطر زن هاي وابسته به دربار تلاش كردند تا اين مقاومت يوسف در هم شكسته شود ولي هرگز موفق به اين كار نشدند و يوسف را زنداني كردند.
وي افزود: همين جريان استكباري در زمان موسي بن جعفر(ع) نيز پيش آمد و هارون الرشيد به عنوان خليفه مسلمين با به كار بردن يك حيله سياسي تصميم داشت كه موسي بن جعفر(ع) را تحت فشار بگذارد و وقتي كه موفق نشد آن حضرت را به زندان انداخت.
نماينده ولي فقيه در استان خراسان رضوي افزود: اين خليفه عباسي براي اينكه مسئله مظلوميت خاندان پيامبر(ص) را در اذهان مردم براي هميشه از بين ببرد، تصميم گرفت فدك را به موسي بن جعفر(ع) به عنوان نماينده اين خاندان برگرداند.
وي ادامه داد: هارون الرشيد به منظور عملي كردن اين حيله خود از بغداد به مدينه رفت و در آنجا مجلس بزرگي ترتيب داد و در آن مجلس از بزرگان ديني و حكومتي دعوت كرد و در حضور آنها از امام خواست تا حدود فدك را مشخص كند تا به ايشان برگردانده شود.
خطيب حرم مطهر رضوي عنوان كرد: حضرت موسي بن جعفر(ع) در آن مجلس همه مرزهاي حكومت اسلامي را به عنوان حدود فدك مشخص كرد كه بايد به اهل بيت(ع) برگردانده شود و هارون الرشيد كه نقشه خود را نقش برآب ديد، آن حضرت را در زندان تاموره كوفه زنداني كرد و ايشان را تحت شكنجه هاي شديد قرار داد.
گفتني است اجراي مراسم مرثيه سرايي و سوگواري و همچنين قرائت زيارت پر فيض رجبيه از ديگر برنامه هاي مراسم روز شهادت جانگداز هفتمين امام شيعيان در حرم مطهر رضوي بود.
اين گزارش حاكي است ويژه برنامه‌هاي شهادت امام موسي كاظم(ع) نيز ، قبل از نماز مغرب در حرم مطهر رضوي آغاز و تا ساعت 22 ادامه داشت.
حجت الاسلام والمسلمين كاظم صديقي در ويژه برنامه شب شهادت امام كاظم(ع) درباره جايگاه انبياء(ص) و ائمه هدي(ع) به ايراد سخنراني پرداخت و ابراز كرد: خداي متعال همه عالم را براي انسان خلق و در او ظرفيتي ايجاد كرد كه تمام كمالات موجودات هستي را دارا باشد.
وي عنوان كرد: ائمه هدي(ع) چون در مقام بالاي خليفه الهي قرار دارند روحشان نيز عالم گير است و مثل ديگر انسان هاي معمولي پايبند به جسم نيستند و نور ايشان را كه خداي متعال به آن‌ها عنايت كرده بر تمام عالم اشراف دارد.
امام جمعه موقت تهران گفت: امام كاظم(ع) نيز به عنوان خليفه الهي در مقام «كن فيكون» هستند و هر كسي با هر حاجتي در محضر ايشان معرفت و حضور باطني پيدا كند، يقينا حضرتشان با روح بلند و مقام عظماي خود او را سيراب خواهد كرد.
حجت الاسلام صديقي خطاب به زائران بارگاه منور رضوي تاكيد كرد: مومنان در اين چند روز باقيمانده به پايان ماه رجب، توجه بيشتري به ادعيه اين ماه داشته باشند و با حال خوش و تدبر، دعاهاي نوراني و ملكوتي اين ماه را قرائت كنند.
گفتني است، در ابتدا و پايان اين برنامه مداحان و ذاكران خاندان عصمت و طهارت(ع) در مصيبت امام كاظم(ع) به مرثيه خواني پرداختند.


| شناسه مطلب: 61154




امام كاظم مشهد



مطالب مرتبط

نظرات کاربران