امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است

امشب، شب قدر اهل بیت(ع) است

به هر روی، این شب عزیز و شریف، شب مغتنمی برای بندگان و صالحان است و از آن می‌توانند بهره‌های وافر یابند.

به گزارش گروه دين و انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، پانزدهم شعبان از شب‌هاي با فضيلت سال است و پس از شب قدر، افضل ليالي است و خداوند سبحان اين شب را به بندگانش ارزاني داشت، تا روح و روان خويش را پالايش و گذشته ناپسند خويش را جبران و اصلاح كنند.
امام جعفرصادق (ع) فرمود: از پدرم امام محمدباقر (ع) درباره فضيلت شب نيمه شعبان پرسيده شد و آن حضرت در پاسخ فرمود: اين شب، پس از شب قدر، افضل شب‌ها است. در اين شب، خداوند سبحان فضل خويش را بر بندگانش عطا مي‌كند و به كَرَم خويش، آنان را مي‌آمرزد. پس تلاش و كوشش كنيد در اين شب براي تقرب به خدا، زيرا خداوند سبحان بر خودش لازم دانسته است كه هر كسي از وي حاجتي خواهد، وي را رد نكند و حاجتش را اجابت نمايد، مگر آن كه معصيتي را از وي بخواهد.
شب نيمه شعبان، شبي است كه خداوند متعال آن را در ازاي شب قدر كه براي پيامبر (ص) قرار داده بود، براي ما اهل بيت (ع) قرار داده است.
پس تلاش كنيد در نيايش و ستايش پروردگار متعال، زيرا هر كسي در اين شب، صد بار تسبيح [سبحان الله]، صد بار حمد [الحمدالله]، صد بار تكبير [الله اكبر] و صد بار تهليل [لا اله الا الله] خواند، خداوند سبحان تمام گناهان گذشته اش را مي‌آمرزد و حاجت‌هاي دنيا و آخرتش را برآورده مي‌كند.
چه حوائجي كه از خدا بخواهد و چه حاجت هايي كه از خدا نخواهد ولي به آن‌ها نياز داشته باشد، خداوند سبحان تفضّلاً تمامي حاجت هايش را برآورده مي‌كند. به هر روي، اين شب عزيز و شريف، شب مغتنمي براي بندگان و صالحان است و از آن مي‌توانند بهره‌هاي وافر يابند.
در اين جا به برخي از اعمال عبادي اين شب بزرگ اشاره مي‌كنيم:
۱- غسل. غسل شب نيمه شعبان، موجب تخفيف گناهان مي‌شود.
۲- احياي شب. زنده نگه داشتن شب نيمه شعبان و بيدار ماندن در آن و پرداختن به نماز، دعا و استغفار، چنان كه امام زين العابدين (ع) انجام مي‌دادند.
۳- زيارت امام حسين (ع). زيارت امام حسين (ع) افضل اعمال شب نيمه شعبان و موجب آمرزش گناهان است.
۴- بيتوته در كربلا. اگر ممكن باشد، انسان در اين شب، در كربلا حضور يابد و در كنار مرقد مطهر امام حسين (ع) بيتوته كند و هزار بار سوره توحيد، هزار بار استغفار، هزار بار «الحمدلله» بگويد. پس از آن چهار ركعت نماز كند و در هر ركعتي هزار بار آيه الكرسي را قرائت كند.
۵- خواندن دعا. دعاهاي زيادي براي اين شب وارد شده از جمله دعاي: اللّهُمَّ بِحَقّ لَيْلَتِنا هذه و مولودها و …
۶- خواندن دعاي كميل.
۷- نماز جعفر طيار.
۸- تسبيح و تحميد الهي و تكبير و تهليل.
۹- خواندن نماز. براي اين شب، نمازهاي گوناگوني ذكر گرديده است.
۱۰- روزه گرفتن در روز نيمه شعبان.
براي اطلاع بيشتر به كتاب هاي: الاقبال بالاعمال الحسنه (سيد بن طاووس)، ج۳، ص ۳۱۲؛ وقايع الايام (شيخ عباس قمي)، ص ۳۴۳؛ مفاتيح الجنان (شيخ عباس قمي)، اعمال شب نيمه شعبان؛ ترجمه المراقبات (ميرزا جواد ملكي تبريزي)، ص ۱۷۲؛ المزار (شيخ مفيد)، ص ۴۲؛ الأمالي (شيخ طوسي)، ص ۲۹۷؛ المزار (محمد بن مشهدي)، ص ۳۴۷ و ص ۴۰۳؛ بحارالانوار (علامه مجلسي)، ج ۱۱، ص ۳۲ و ج ۸۸، ص ۱۲۳ و ج ۴۹، ص ۸۵ و ص ۹۰ مراجعه كنيد.


| شناسه مطلب: 61431




ماه شعبان امام مهدي



نظرات کاربران