نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد

نخستین نشست هماهنگی کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در کربلا برگزار شد

نخستین نشست کمیته فرهنگی آموزشی اربعین با حضور حجت الاسلام و المسلمین نجفی روحانی مسوول بِعثه مقام معظم رهبری در عراق و حجت الاسلام و المسلمین احمدی رییس کمیته آموزشی فرهنگی اربعین با مسوولان نهادهای ایرانی مستقر در کربلا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از كربلا در اين ديدار كه با حضور حجت الاسلام و المسلمين بهجتي نماينده بعثه در كربلا، حسينيان كنسول جمهوري اسلامي ايران در عراق، نيكدل از ستاد بازسازي عتبات عاليات، حجت الاسلام و المسلمين پروانه مدير جذب و سازماندهي بعثه مقام معظم رهبري، دانشيار مدير دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت و دكتر رضايي مسوول هيات پزشكي ايران در عراق تشكيل شد، نقاط قوت و ضعف اربعين گذشته و برنامه هاي اربعين آتي بررسي شد.
حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني در ابتدا با تشكر از ستاد برگزاري مراسم اربعين مخصوصا حجت الاسلام و المسلمين احمدي، مسوول كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين به نقاط قوت مراسم با شكوه اربعين سال گذشته اشاره كرد بر لزوم برنامه ريزي دقيق و جامع براي اربعين آتي تاكيد كرد و افزود: بايد آسيب هاي سال گذشته را مرتفع و نقاط قوت را تقويت نمود.
مسوول بعثه مقام معظم رهبري در عراق ظرفيت مراسم اربعين را بسيار عظيم و بزرگ خواند و افزود: بايد با استفاده حداكثري از ظرفيتها به معرفت افزايي و شعور افريني در كنار شور و هيجان مردم، توجه جدي شود.
وي تكريم مردم عراق و تقويت مرجعيت را مهم خواند و افزود: زائرين بايد با رعايت مقررات كشور عراق با مسوولين اين كشور در برقراري نظم و اجراي مقررات همكاري كنند و هماهنگ باشند.
حجت الاسلام و المسلمين نجفي روحاني وحدت، همدلي و هماهنگي را در مراسم اربعين يكي از عمده ترين اهداف برشمرد و خاطرنشان ساخت: دشمنان اسلام به دنبال تفرقه افكني هستند و زائرين بايد با هوشياري زمينه هر گونه تفرقه افكني را از بين ببرند و فضا را به سوي انسجام و هماهنگي سوق دهند.
حجت الاسلام و المسلمين احمدي رييس كميته آموزشي و فرهنگي اربعين نيز در ادامه با ارائه گزارشي از اربعين سال گذشته، تركيب كميته هاي 13 گانه در جمهوري اسلامي ايران را براي برپايي راهپيمايي اربعين تشريح كرد و در خصوص وظايف اعضاي كميته فرهنگي و آموزشي اربعين سخن گفت.
رييس كميته آموزشي فرهنگي اربعين با تاكيد به علاقه مندي بسيار مردم ايران براي مشاركت فعال در راهپيمايي اربعين، هماهنگي دستگاههاي عضو كميته فرهنگي را ضروري دانست و از اعضاء خواست با توجه به نقاط ضعف و قوت راهپيمايي اربعين گذشته، پيشنهادهاي خود را به كميته فرهنگي آموزشي اربعين ارائه كنند.
وي اولويت ستاد اربعين را تامين امنيت زائران و تاكيد بر ميزباني دولت و مردم عراق دانست و گفت بايد از برجسته كردن نمادها در عراق خودداري شود.
احمدي حفظ وحدت مسلمين در مراسم اربعين، ممانعت از تبليغ سازمانها و نهادهاي دولتي در ارائه خدمت به زائرين در داخل كشور و عراق، تاكيد بر اجراي اصل تعامل، ترويج مديريت جهادي، رعايت قوانين و مقررات و ايجاد زمينه هاي حضور قانونمند زائران در عراق و اولويت امور فرهنگي و بهره گيري حداكثري از مراسم براي ترويج معنويت را از جمله ديگر سياست هاي كميته فرهنگي و آموزشي اربعين اعلام كرد.
رييس كميته فرهنگي و آموزشي اربعين از احتمال گشوده شدن مرز جديدي در نقاط مرزي ايران و عراق خبر داد و افزود: تسريع در ورود و خروج زائران از مرزها از جمله ديگر مواردي است كه بايد مورد توجه جدي قرار گيرد.
احمدي با تاكيد به لزوم پرهيز از تصدي گري بر اساس دستور مقام معظم رهبري و ستاد اربعين گفت: بايد دستگاههاي دولتي زمينه ساز حضور مردم در راهپيمايي بزرگ اربعين باشند.
وي گفت: سازمان حج و زيارت اعزام را ساماندهي مي كند و اسكان و تغذيه با ستاد بازسازي عتبات و نيروهاي مردمي است. رييس كميته فرهنگي و آموزشي اربعين به ضرورت اطلاع رساني به زائران تاكيد كرد و گفت سال گذشته بيش از 50 ميليون پيامك آموزشي و اطلاع رساني از طريق اپراتورها براي زائران ارسال شد كه نقش بسيار موثري در آموزش زائران داشت.
وي با تاكيد به لزوم توجه جدي به آموزش از كنسولگري، سازمان حج و زيارت، ستاد بازسازي عتبات، بخش پزشكي و امداد مستقر در عراق خواست با توجه به شناخت كامل از محيط موارد را در موقع مناسب اطلاع رساني كنند.
شركت كنندگان در اين نشست نيز در ادامه ديدگاه‌هاي خود را ارائه كردند و توضيحاتي در خصوص اربعين گذشته و راهكارهايي پيشنهادي براي اربعين آتي بيان داشتند.
رييس كميته آموزشي فرهنگي اربعين پيش از اين نيز با شماري از مسوولان عراقي از جمله توليت آستان مقدس سيدالشهدا (عليه السلام) و عتبه عباسي(عليه السلام) به منظور هماهنگي براي برگزاري مراسم با شكوه اربعين ديدار و گفت وگو كرد. ديدار با عتبه حرم عسكرين، امام جمعه نجف اشرف و آيت الله فياض از علماي برجسته نجف نيز از ديگر ملاقاتهاي رييس كميته فرهنگي و آموزشي اربعين براي برنامه ريزي و هماهنگي در خصوص اربعين آتي بود.
هر سال ميليونها زائر از عراق و ديگر كشورها با صدها كيلومتر پياده روي خود را به كربلا مي رسانند تا در مراسم اربعين حسيني شركت كنند.


| شناسه مطلب: 61569




عتبات اربعين



نظرات کاربران