پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است
پای درس اخلاق آیت الله جوادی آملی؛

اگر روح شوق به لقاء الهی داشته باشد، شاد و با نشاط است

آیت الله جوادی آملی گفت: اهل سیر وسلوک‌ سال عبادی واخلاقی شان را از اول رمضان شروع می کنند وماه شعبان آخر سال آنهاست تمام کوششان این است که در آخر سال همه حقوق الهی را از عهده خودخارج کنند.

به گزارش خبرگزاري مهر، آيت الله جواد آملي در درس اخلاق هفتگي خود كه در بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزار شد، بيان داشت: آن‌ها كه اهل سير و سلوك‌اند سال عبادي و اخلاقي‌شان را از اول ماه مبارك رمضان شروع مي‌كنند و ماه شعبان، آخر سال آن‌هاست و تمام سعي و كوشش آن‌ها اين است كه در آخر سال همه حقوق الهي را از عهده خود خارج كنند كه با يك احرام پاك وارد ماه مبارك رمضان بشوند.
اين مرجع تقليد اظهار داشت:در بعضي از تعبيرات ديني آمده كه صراط مستقيمي كه ما مأموريم آن را طي كنيم هم باريك‌تر از موست، هم تيزتر از شمشير؛ اين حرف بدين معنا است كه معرفت به صراط از شناخت و ديدن موي باريك، دشوار تر و عمل به آن از رفتن روي شمشير تيز، دشوار تر است. اين مفسر قرآن كريم افزود: اگر صراط، باريك‌تر از موست چطور براي بعضي ميدان وسيع است و اگر رفتن اين كار از لبه شمشير تيز دشوارتر است چرا فرمود: ﴿لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ﴾ اين دين، سهل است؟ اين سؤال همراه با بعضي از سؤال‌هاي ديگر يكجا طرح مي‌شود و يكجا جواب داده مي‌شود، پس صراط از نظر معرفت‌شناسي باريك‌تر از موست و از نظر عمل، دشوارتر از رفتن روي لبه تيز شمشير.
وي بيان داشت: در امور معنوي بر خلاف امور مادي اينگونه است كه مي شود از يك طرف دوري باشد و از طرف ديگر نزديكي، و لذا ما اگر رابطه بين خود و خدا را بررسي كنيم مي بينيم آنها كه الهي نمي انديشند از خدا دورترند اما خدا به آنها نزديك است.
آيت الله جوادي آملي با بيان اينكه درك دين كار آساني نيست، بيان داشت: اين صراط مستقيم، درك دين، كار آساني نيست آن ظرايف دين كار آساني نيست از مو باريك‌تر و عمل به آن هم خيلي سخت است اينكه عمل به دين براي بعضي ها سخت و براي بعضي آسان است براي اين است كه مثلا وقتي ماه رمضان فرا مي رسد آنهايي كه بدني فكر مي كنند غصه دار مي شوند كه من آب مي خواهم، نان مي خواهم ولي آنهايي كه الهي مي انديشند، اصلا منتظرند ماه رمضان شروع شود و حتي در شوق ديدار آن شادند و مشتاق حضور ماه رمضان هستند.
اين مفسر قرآن كريم عنوان كرد: انسان روح و بدن دارد، اساس روح است نه بدن. اگر روح ملكوتي انديشيد درد را احساس نمي كند، بدن او آب نمي خواهد نه اينكه آب بخواهد و تحمل كند، چون اگر انسان در حال نشاط كاري ار انجام دهد، مريض نمي شود.
وي بيان كرد: اگر روح، شوق به لقاء الهي داشته باشد شاد و با نشاط است و به نداي حق لبيك مي گويد، وقتي صداي حبيب را مي شنود كه ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا﴾ تمام خستگي هايش رفع مي شود و سر از پا نمي شناسد، چون صداي محبوب است.
در ادامه آيت الله جوادي آملي گفت: اگر انسان در دنيا روحاني زندگي كند با اهل بيت(ع) باشد و در مسير آنها حركت كند، ۵۰ هزار سال قيامت براي او به تعبير پيامبر(ص) به اندازه نماز ۴ ركعتي يعني ۱۰ دقيقه زمان مي برد و دين داري براي او آسان و عبور از صراط برايش وسيع مي شود. اين مرجع تقليد افزودند: ولي درد ما اين است كه توجه به بدن داريم، بايد بدانيم شكم و توجه به بدن مشكل را حل نخواهد كرد و بايد براي روحاني شدن، بدن و شكم را رها كرد، ولي در حال حاضر به اين درد گرفتاريم. خداوند ماه رمضان را قرار داده تا دردها و بيماريهايي كه اكثرا براي همين محدوده شكم است از بين برود.
وي تصريح كرد: ماه رمضان شهر الله است و همه به ميهاني دعوت شده ايم و اين «صوموا تصحوا» هم همين است، اين ماه براي اين است كه انسان با روزه داري سالم بماند و از مريضي دور باشد.
آيت الله جوادي آملي ابراز داشت: جامعه را همين ماه رمضان اداره مي كند، آنهايي كه از راه حرام انباشته كرده اند، فكر كردند مرگ پايان كار است، ولي اساس كار اين است كه مردن را پوسيدن ندانيم بلكه مرگ را از پوست به درآمدن بدانيم، مرگ آخر خط نيست.


| شناسه مطلب: 61589




جوادي آملي



نظرات کاربران