شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند

شیخ الجعید:ایران خواستارحجی امن برای حجاج است، سعودی سنگ اندازی نکند

شیخ «زهیر الجعید» هماهنگ کننده جبهه اسلامی درلبنان با انتقاد شدید از آل سعود برای سنگ اندازی درمقابل حجاج ایرانی تاکید کرد که کشورهای اسلامی به ویژه ایران خواستارحجی امن و احترام به حجاج و تضمین سلامت آنها درجریان مناسک حج هستند و این حقی طبیعی و خدشه ناپذیراست.

رئيس جبهه عمل مقاومت در لبنان در گفت وگو با ايران، با توجه به درگذشت تعداد زيادي از حجاج كشورهاي مختلف از جمله ايراني در مراسم حج سال گذشته در نتيجه اهمال كاري و ناتواني سعودي ها ، خاطرنشان كرد كه جمهوري اسلامي ايران و ديگر كشورهاي اسلامي حق دارند خواستار تضمين سلامت و امنيت حجاج خود باشند.
شيخ الجعيد تصريح كرد: سعودي بايد مسئوليت همه رخدادهاي درموسم حج را تحمل كند اما امروز بجاي تحمل مسئوليت و پاسخگوئي درخصوص فاجعه منا و درگذشت تعدادي از حجاج كشورهاي اسلامي از جمله ايراني با فرار به جلو و بهانه تراشي درصدد است تا مانع سفر حجاج ايراني به سرزمين وحي شود.
عالم برجسته اهل تسنن لبنان اظهارداشت: ما از موضع برحق جمهوري اسلامي ايران و تلاش آن براي تضمين امنيت و سلامت و حفظ احترام و كرامت حجاج ايراني حمايت و اقدام ظالمانه وغيرقابل توجيه سعودي را كه ناشي از محاسبات سياسي بوده و درصدد است تا حجاج ايراني به سرزمين وحي نروند، به شدت محكوم مي كنيم.
وي گفت كه آل سعود نبايد به دليل شكست هايش در سوريه وعراق و يمن از حجاج ايراني انتقام بگيرد و از مناسك حج سوء استفاده سياسي كند و مانع فريضه واجب الهي حج براي شهروندان ايراني شود.
هماهنگ كننده جبهه اسلامي در لبنان با بيان اينكه آل سعود بايد به مطالبات برحق مقامات ايراني پاسخ مثبت دهد، تاكيد كرد كه مكه مكرمه و مدينه منوره ملك سعودي ها نيست و متعلق به همه مسلمانان و مومناني است كه مشتاق هستند براي اداي مناسك حج به سرزمين وحي بروند و آل سعود حق ندارد مانع دعوت الهي از مسلمانان ايران براي شركت در مراسم حج امسال شود.
شيخ الجعيد افزود:مقامات ايران و عراق همواره زمينه مشاركت ميليون ها مسلمان از سراسر جهان براي زيارت عتبات مقدسه در ايران و عراق را فراهم مي كنند بدون اينكه مشكلاتي خطرناك ايجاد شود مشابه آنچه معمولا در مراسم حج مشاهده مي شود.
اين عالم برجسته اهل تسنن با بيان اينكه« فاجعه هاي دردناك در مرسم حج هر سال ناشي از راه ها و ساختمان ها نيست و بيشتر ناشي از سهل انگاري سعودي است كه مديريت حج را برعهده دارد»، خاطرنشان كرد: مقامات سعودي متاسفانه برخوردي استكباري و جبارانه با حجاج دارند و اين روند بايد متوقف شود و آنها بايد درك كنند كه حج يك ركن اساسي از فروع دين اسلام است و مسئوليت زيادي در قبال برگزاري توام با سلامت ، ايمني وامنيت حج و حجاج دارند.
رئيس جبهه عمل مقاومت در لبنان تصريح كرد: اميدواريم خداوند متعال شرايط حل مشكلات فراروي مسلمانان براي رفتن به سرزمين وحي را رفع كند و شاهد حضور حجاج ايراني در مكه ومدينه باشيم و مشاركت آنها رونقي خاص به اين ضيافت الهي مي دهند و اوج آن مراسم برائت از كفار است كه تاكنون هرسال برگزار شده است.
وي با تاكيد به اينكه « ايران نمي خواهد مشابه فاجعه سال گذشته براي حجاج خود فراهم شود و بايد تضمين لازم براي امنيت ، ايمني و سلامت آنها را از مقامات سعودي دريافت كند»، گفت: هنوز صحنه هاي دردناك قرباني شدن هزاران حاجي در جريان فاجعه منا را فراموش نكرده ايم و مسلمانان و حتي غيرمسلمانان بي احترامي سعودي ها به كشته ها و زخمي ها را از ياد نمي برند.
شيخ الجعيد افزود: صحنه هائي را كه از برخورد سعودي ها با حجاج در جريان فاجعه منا ديديم ما را به ياد جنايات گروه تروريستي تكفيري داعش مي انداخت بنابر اين همه كشورهاي اسلامي و از جمله جمهوري اسلامي ايران حق دارند نگران حجاج خود باشند و انتظار مي رود كشورهاي اسلامي براي تضمين امنيت ، سلامت و ايمني حجاج خود متحد شده و اقدامي مشترك انجام دهند.
هماهنگ كننده جبهه اسلامي در لبنان تاكيد كرد كه در اين ميان نقش سازمان ها و نهادهاي ديني و سياسي اسلامي از جمله سازمان همكاري اسلامي، بسيار مهم و موثر است و انتظار مي رود به وظايف خود براي تضمين امنيت و ايمني حجاج عمل كنند و در هر صورت مسئوليت بزرگ بر گردن آل سعود است.
اين عالم برجسته اهل تسنن لبنان خاطرنشان كرد: معتقديم كه مديريت و مسئوليت مناسك حج اين فريضه الهي نبايد برعهده يك كشورمانند سعودي باشد كه در كينه ورزي سياسي و مذهبي ، حسادت و طايفه گرائي مشهور است بلكه بايد مجموعه كشورهاي اسلامي در اين زمينه نقش آفريني كنند.
شيخ الجعيد تصريح كرد: مناسك حج بايد زمينه ساز همكاري و تشريك مساعي امت اسلامي باشد نه اينكه به ابزاري براي كينه ورزي هاي سياسي آل سعود تبديل شود و براي مجبور كردن سعودي به فراهم كردن شرايط حج امن ، ايمن ، توام با سلامت و احترام و كرامت حجاج همه كشورهاي اسلامي از جمله ايران همه سازمان ها و نهادهاي اسلامي بايد به وظيفه خود عمل كنند.


| شناسه مطلب: 61656




عربستان حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران