حج بِسان قرآن است حج بِسان قرآن است حج بِسان قرآن است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج بِسان قرآن است حج بِسان قرآن است حج بِسان قرآن است حج بِسان قرآن است حج بِسان قرآن است

حج بِسان قرآن است

مسلّم حجِ بی‏ روح و بی‏ تحرک و قیام، حج بی‏ برائت، حج بی‏ وحدت، و حجی که از آن هدم کفر و شرک بر نیاید، حج نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در سال 1367 عربستان با مانع تراشي، از عزيمت حجاج ايراني به حج تمتع جلوگيري كرد و سه سال ايرانيان به حج مشرف نشدند. بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در آن سال پيامي به حجاج جهان اسلام صادر نمود. در آن پيام، حضرت امام خميني‌ره ، حج را به قرآن تشبيه نمود. بازخواني بخشي از اين پيام مهم در آستانه ورود به ضيافت الهي و ماه نزول قرآن و در سالي كه بار ديگر عربستان مانع از حضور حجاج ايراني شده است، ره‌توشه‌اي سودمند خواهد بود.
«حج تنظيم و تمرين و تشكل اين زندگي توحيدي است. حج عرصۀ نمايش و آيينۀ سنجش استعدادها و توان مادي و معنوي مسلمانان است. حج بِسان قرآن است كه همه از آن بهره‏ مند مي‏ شوند، ولي انديشمندان و غواصان و درد آشنايان امت اسلامي اگر دل به درياي معارف آن بزنند و از نزديك شدن و فرو رفتن در احكام و سياست هاي اجتماعي آن نترسند، از صدف اين دريا گوهرهاي هدايت و رشد و حكمت و آزادگي را بيشتر صيد خواهند نمود و از زلال حكمت و معرفت آن تا ابد سيراب خواهند گشت.»
ايشان در ادامه مي فرمايد: «ولي چه بايد كرد و اين غم بزرگ را به كجا بايد برد كه حج بسان قرآن مهجور گرديده است. و به همان اندازه‏اي كه آن كتابِ زندگي و كمال و جمال در حجاب هاي خود ساختۀ ما پنهان شده است و اين گنجينۀ اسرارِ آفرينش در دل خروارها خاك كج فكري هاي ما دفن و پنهان گرديده است و زبان انس و هدايت و زندگي و فلسفۀ زندگي ساز او به زبان وحشت و مرگ و قبر تنزل كرده است، حج نيز به همان سرنوشت گرفتار گشته است، سرنوشتي كه ميليونها مسلمان هر سال به مكه مي‏ روند و پا جاي پاي پيامبر و ابراهيم و اسماعيل و هاجر مي‏ گذارند، ولي هيچ‏كس نيست كه از خود بپرسد ابراهيم و محمد ـ عليهم‏السلام ـ كه بودند و چه كردند ؛ هدفشان چه بود؛ از ما چه خواسته ‏اند؟ گويي به تنها چيزي كه فكر نمي‏ شود به همين است.»
در پايان مي آورند: «خلاصه، همۀ مسلمانان بايد در تجديد حيات حج و قرآن كريم و بازگرداندن اين دو به صحنه‏ هاي زندگي‏شان كوشش كنند؛ و محققان متعهد اسلام با ارائۀ تفسيرهاي صحيح و واقعي از فلسفۀ حج همۀ بافته‏ ها و تافته‏ هاي خرافاتي علماي درباري را به دريا بريزند.»


| شناسه مطلب: 61762




امام خميني



نظرات کاربران