آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد

آیت الله سبحانی: علم غیب انبیاء منافاتی با علم خداوند ندارد

حضرت آیت الله سبحانی با تشریح مسئله علم غیب، گفتند: علم غیب انبیاء و اولیای الهی در منافات با علم خداوند نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله سبحاني شامگاه دوشنبه در هفتمين برنامه «چشمه معرفت» كه از شبكه اول سيما پخش شد، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا انبياء و اولياء الهي و انسان هاي پاكدامن مي توانند پيشگو باشند و از آينده انسان ها خبر دهند، اظهار داشتند: اين مسئله از نظر روايات قطعي است؛ رسول گرامي اسلام(ص) درباره عمارياسر مي فرمايد «جمعيت ستمگر، تو را مي كشند».
معظم له افزودند: پيامبر اكرم(ص) بعد از بيان يكي از خطبه هاي خود در ماه مبارك رمضان در پاسخ به پرسش حضرت علي(ع) فرمودند «بهترين عمل در اين ماه ترك محرمات است؛ ايشان سپس فرمودند «من از آينده تو خبر مي دهم كه بدبخت‎ترين گذشتگان و آيندگان، مانند همان كسي كه شتر صالح(ع) را كشت، محاسن سفيد تو را با خون سرت خضاب مي كند».
ايشان تصريح كردند: گزارش از آينده يكي از مسائل روشن در حيات انبياء و اولياء الهي محسوب مي شود.
اين مرجع تقليد با اشاره به پيشگويي حضرت صالح(ع) به قوم خود مبني بر اينكه بعد از سه روز مي ميريد، گفتند: اين همان علم غيبي است كه انبياء و اولياي الهي و حتي انسان هاي پاكدامن دارند. حضرت آيت الله سبحاني در ادامه به آيه 65 سوره نمل «قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ» اشاره داشتند و گفتند: در اين آيه تصريح شده است «بگو هر كه در آسمان ها و زمين است غير از خداوند غيب را نمي داند». *تفاوت علم غيب خداوند با انبياء و اولياي الهي ايشان در ادامه با پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه اگر غيب منحصر به خدا باشد، پس خبرهاي غيبي انبياء و اولياي الهي چگونه معنا مي شوند، ابراز داشتند: علم غيب دو معنا دارد؛ علم غيب نوع نخست ذاتي مي باشد و حد و حدودي ندارد و بر اثر آموزش منتقل نشده كه اين مخصوص خداوند است. معظم له افزودند: نوع دوم علم غيب اين است كه جنبه اكتسابي و آموزشي دارد و از مقام بالاتر القا شده، مخصوص انبياء و اولياي الهي مي باشد. اين مرجع تقليد با بيان اينكه سراسر سوره حضرت يوسف(ع) گزارش از غيب است، ابراز داشتند: حضرت يوسف(ع) كه به دليل پاكدامني در جواني از سوي خداوند علم غيب را آموخت، در تعبير روياي يكي از زندانيان گفت آن كسي كه انگور مي فشارد، ساقي ملك مي شود اما كسي كه غذا مي برد، او را به دار مي آويزند و مرغان هوا سر او را مي خورند. حضرت آيت الله سبحاني با اشاره به اينكه يكي از معجزه هاي حضرت مسيح(ع) بيان اخبار از غيب است، گفتند: اين پيامبر الهي مي توانست خبر دهد كه در خانه مردم چه مواردي ذخيره شده است و چه غذايي خورده اند. *علم غيب خداوند با علم انبياء منافات ندارد ايشان افزودند: علم غيب انبياء و اولياي الهي هيچ منافاتي با علم خداوند كه بلاتعليم است، ندارد. معظم له با اشاره به پيشگويي حضرت علي(ع) در يكي از مساجد بصره درباره اين شهر، گفتند: «روزي بصره در آب غرق مي شود و آب تمام خانه ها را مي گيرد و فقط اين مسجد همچون سينه كشتي روي آب مي ماند»؛ يك نفر در هنگام سخنراني ايشان پرسيد «اميرالمومنين(ع) مگر به تو علم غيب دادند» كه حضرت پاسخ داد «اين علم غيب نيست، من اين را از پيامبر آموختم، آن علم غيبي كه مخصوص خداست بدون آموزش و نامحدود مي باشد در حالي كه علم من محدود است». اين مرجع تقليد در پايان خاطرنشان كردند: علاوه بر انبياء و اولياي الهي كه جايگاه والايي دارند، برخي علما و دانشمندان ما كه اهل تهجد و پاكدامني هستند و روح پاكي دارند، توانستند شب ها به وسيله نوافل به مقامي برسند و از آينده خبر دهند؛ استاد ما مرحوم حضرت آيت الله حجت روز و ساعت وداع خود با دنيا را پيشبيني كردند.




نظرات کاربران