12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست 12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست 12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست 12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست 12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست 12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست 12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان  پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست

12ماه رمضان، سالروز اجرای عقد اخوت میان مسلمانان پیامبر(ص) با علی(ع) عقد اخوت بست

اسلام به عنوان یک دین حیات بخش و نشاط آفرین در جامعه انسانی، همیشه مسلمانان را به وحدت و محبت و بالاتر از آن، به اخوت و برادری دعوت و همگان را به صلح و همزیستی مسالمت آمیز فراخوانده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، روز دوازدهم ماه رمضان المبارك در تقويم اسلامي مصادف با يك اتفاق و مراسم مهم است كه از آن به "ايجاد عقد اخوت ميان مسلمانان از سوي پيامبر (ص) ياد مي‌شود.
در آيه اي از قرآن كريم آمده است: انّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَهٌ فَأصْلِحُوا بَيْنَ اَخَوَيْكُمْ؛ مؤمنان، برادر يكديگرند و ميان دو برادر ديني، صلح و آشتي برقرار كنيد.
ماجرا از چه قرار بود؟
پيامبراكرم (ص) از آغاز دعوت خود به دين الهي، به مسئله اخوت ديني عنايت ويژه اي داشت و آن را نهادي مهم در از ميان بردن كفر و شرك و ايجاد جامعه اسلامي مي‌دانست. به همين جهت پس از هجرت به مدينه منوره، در روز دوازدهم ماه مبارك رمضان سال اول قمري به امر پروردگار متعال، ميان هر دو نفر از مهاجر و انصار را پيمان برادري بست و آن دو را برادران ديني يكديگر نمود.
معمولاً افرادي كه با هم تجانس داشته و از جهت افكار و انديشه به هم نزديك بوده و سابقه دوستي و رفاقت داشتند، رسماً برادر يكديگر شدند. مثلاً ابوبكر با عمر، طلحه با زبير، عثمان با عبدالرحمن، ابومسعود با ابوذر، سلمان با حذيفه، مقداد با عمار و همين طور ساير صحابه.
اما خود پيامبر (ص) در ميان تمامي ياران و فاميلان و صحابه خويش كسي را شايسته برادري خويش نديد، جز علي بن ابي طالب (ع) را و از آن پس، حضرت علي (ع) علاوه بر رابطه‌هاي گوناگون خويشاوندي و اسلامي با پيامبر (ص)، رسماً برادر ديني وي نيز محسوب گرديد و فضيلتي بزرگ بر فضايلش افزوده شد.
زيرا علي (ع)، هم شأن و هم فكر پيامبر (ص) بود و آن حضرت درباره علي (ع) فرموده بود: أنت مني بمنزله هارون من موسي، الاّ انّه لا نبيّ بعدي؛ اي علي! تو در نزد من، به منزله هارون در نزد موسي (ع) هستي، مگر اين كه پس از من، پيامبري نخواهد آمد.
«ابن اثير» در كتاب معروف «اسدالغابه» گفته: پيامبر (ص) دوبار ميان خويش و علي (ع) عقد برادري بست و در هر دوبار به وي فرمود: أنت اخي في الدنيا و الآخره.
خود حضرت علي (ع) نيز بارها فرمودند: من بنده خدا و برادر رسول خدا (ص) هستم. اين جمله را پس از من، كسي ادّعا نخواهد كرد، مگر شخص دروغ گو.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران