درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود

درچه صورتی قضای روزه از بیمارساقط می شود

روزه بیمار در صورتى که ضرر داشته باشد( چه موجب شود بیمارى زیاد شود ، یا مدت درمان را طولانى کند، یا درد را تشدید نماید) صحیح نیست، البته در همه آنها باید ضرر به مقداری باشد که معمولا قابل تحمل نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نظرات فقهي برخي مراجع عظام تقليد در خصوص روزه شخص بيمار وحكم قضاي آن بدين شرح است:
* روزه بيمار در صورتى كه ضرر داشته باشد صحيح نيست و فرقى نمي كند بين اينكه يقين به ضرر داشته باشد يا گمان به آن, بلكه حتى اگر احتمال ضرر بدهد (البته اين احتمال بايد به نحوى باشد كه موجب ترس شود و اين ترس ِ ضرر بر اساس موجبات عقلايى باشد).
* تفاوتي نمي كند اين تشخيص را خودش متوجه شود يا با سؤال از پزشك يا شخص ديگري به دست آورد.
*بيمار بايد بعد از بهبودي ، آن روز را قضا كند و كفاره بر او واجب نيست.
*اما اگر بيمارى تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشت قضا از او ساقط مى گردد و بايد براى هر يك روز ۷۵۰ گرم نان يا گندم وامثال آن را به يك فقير "فديه" بدهد .
*آيا فرد زنده مي تواند كسي را براي گرفتن روزه هاي قضاي خود اجير كند؟
اجير كردن ديگري براي قضاي روزه، در حالي كه خود شخص زنده است، جايز نيست و خود او بايد هرزمان توانايي پيدا كرد، آن را به جا آورد ولي اگر انسان موفق به قضاي روزه نشد، مي تواند وصيت كند كه پس از مرگ كسي را براي آن اجير كنند. 1
سوال: آيا كسي كه روزه قضا دارد مي تواند به جاي ديگري روزه استيجاري بگيرد؟
*آيت الله العظمي خامنه اي:‌ نسبت به نماز اشكالي ندارد، ولي نسبت به روزه، اگر روزه استيجارى باشد مانعى ندارد ولي اگر تبرعي باشد صحيح نيست.
*آيت الله العظمي فاضل لنكراني : اگر نماز قضا داشته باشد مي تواند نماز استيجاري يا مستحبي بخواند و اگر روزه قضا داشته باشد در صورتي مي تواند روزه استيجاري بگيرد كه وقت براي گرفتن روزه قضا زياد باشد، اما روزه مستحبي مطلقا نمي تواند بگيرد.
*آيت الله العظمي سيستاني:‌ اگر ميت واقعا مديون باشد روزه اشكال ندارد واما به هر حال نماز اشكالي ندارد
*آيت الله مكارم شيرازي:‌ كسي كه روزه قضا دارد، مي تواند به جاي ديگري روزه استيجاري بگيرد
*آيت الله العظمي وحيد خراساني:‌ اگر نماز قضاء داشته باشد مي تواند از طرف ميت نماز بخواند هم به صورت تبرعي و هم به صورت استيجاري و اگر روزه قضاء داشته باشد، مي تواند از طرف ميتي به صورت استيجاري روزه بگيرد ولي اگر روزه قضاء داشته باشد نمي تواند به صورت تبرعي از ميت روزه بگيرد.
*آيت الله العظمي صافي: در صورتي كه وقت قضاي روزه خودش وسعت دارد. [2]
*آيت الله العظمي سبحاني: جايز نيست. [3]
منبع: 1-امام، العروه الوثقي مع تعليقات، ج1، (صلاه الاستيجار)، قبل از م 1؛ آيات عظام خامنه اي، صافي، سبحاني و مكارم: استفتا؛ سيستاني، العروه الوثقي مع تعليقه، ج2، (صلاه الاستيجار)، قبل از م 1 و منهاج الصالحين، ج1، (صلاه الاستيجار)،‌ قبل از م 752. [2]. آيات عظام امام و مكارم،‌ العروه الوثقي مع تعليقات، ج2،‌ (احكام القضا)، م 10، بهجت، استفتائات، ج2، س 2911؛ خامنه اي، سايت، استفتائات،‌ احكام روزه قضا؛ سيستاني، منهاج الصالحين، م 1035؛ صافي، سايت،‌ پاسخ كوتاه به 300 سوال از احكام، (دفتر دوم)، س 116. [3]. سبحاني: استفتا.


| شناسه مطلب: 62082




ماه رمضان احكام



مطالب مرتبط

نظرات کاربران