آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند

آیت الله سبحانی: وهابیت با فهم اشتباه از قرآن حیات برزخی را منکر می شوند

ضرت آیت الله سبحانی با اشاره به مصادیق قرآنی در زمینه حیات برزخی، فهم اشتباه از قرآن توسط وهابیت را مانع از نگاه درست آنها به این حیات دانستند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» حضرت آيت الله سبحاني در درس تفسير قرآن كريم در مدرسه حجتيه با اشاره به آيه اي كه در آن مشركان پس از مرگ خداوند متعال را صدا مي زنند، گفتند: خداوند در اين آيه مي فرمايند كه حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ؛ يعني وقتي كه مشركان مي ميرند از خدا مي خواهند كه دوباره به دنيا بيايند و جبران كنند.
ايشان افزودند: در ادامه اين آيه آمده است كه لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ؛ سپس خداوند بيان مي‎كند كه پشت سر آنها حائلي است تا زماني كه برانگيخته شوند؛ براي اين حائل دو احتمال وجود دارد كه اولين احتمال حائل و ديوار بين دنيا و دومي حائل بيان آخرت است.
اين مرجع تقليد اظهاركردند: در اينجا از كلمه ورائهم استفاده شده كه به معني پشت سر است، ولي برخي مفسران بيان كرده اند كه "ورا" به معني پيش روي نيز آمده كه در داستان حضرت نوح در قرآن چنين استفاده‎اي شده است.
ايشان با ذكر اين مطلب كه نظرشان نسبت به ساير مفسرين متفاوت است، گفتند: بنده بر اين اعتقاد هستم كه در اينجا همين منظور درست بوده، ولي مورد مصداق آن با بيان متفاوت است؛ مثل جواني كه مرتكب اعمال ناشايستي مي‎شود، ولي به او گفته مي‎شود كه اين جوان نمي‎داند كه پشت سر اين اعمال چه بدبختي‎هايي است.
ايشان با بيان اين مطلب كه انسان داراي سه نوع حيات است اظهاركردند: اين سه حيات شامل حيات دنيوي، برزخي و اخروي است، اما وهابيت به حيات برزخي اعتقاد ندارد و مي گويد كه هر كسي كه مرد، مرده است تا در روز قيامت حاضر شود و چون در صحراي محشر بر مي خيزد، ديگر هيچ ارتباطي با عالم پس و پيش خود ندارد.
اين مرجع تقليد بيان كردند: يكي از آياتي كه برزخ را تاييد و سخن وهابيت را كاملا نقض مي كند، آيه وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ است.
ايشان افزودند: اين آيه موقعي نازل شد كه مشركان بيان مي‎كردند كه مومناني كه در جنگ كشته مي‎شوند از بين خواهند رفت؛ در آيه ولاتحسبن الذين قتلو... آثار حيات برزخي بيان شده است.
حضرت آيت الله سبحاني با ذكر اين مطلب كه عند در اين آيه اضافه تشريفي است، بيان كردند: زيرا خداوند مكان وجاي خاصي ندارد كه در آن حضور داشته باشد؛ آثار رواني زندگي برزخي نيز در قرآن بيان شده اس؛ روزي خوردن شهداء و فرحين و يستبشرون بودن آنها بيانگر آثار جسمي و روحي در زمان برزخ است كه در آيه شهدا بيان شده است.
اين مرجع تقليد گفتند: در خصوص آل فرعون نيز بيان شده كه اين گروه هر روز بر آتش عرضه مي‌شوند تا در قيامت به طور كامل در آتش قرار گيرند كه در مرحله اول مشخص است كه منظور دنياي غير از قيامت است.
معظم له بيان كردند: حيات برزخي مافوق حيات دنيوي است؛ زيارت پيامبر اكرم اينگونه است كه جسم ايشان در قبر است، ولي ايشان در حيات برزخي هستند و ايشان اگر دعايي براي ما دارند از حيات برزخي به سوي ما فرستاده مي‎شود.
ايشان گفتند: وهابيت بيان مي كند كه بين زندگي دنيوي و برزخي هيچ ارتباطي نيست زيرا بيان شده كه بين ما و حيات برزخي يك حائل وجود دارد؛ آنها توجه ندارند كه اين حائل مانع از ورود مردگان به دنيا است.
اين مرجع تقليد با ذكر اين مطلب كه در سوره ياسين نيز به معني حائليت برزخ براي عبور بين دنيا و آخرت اظهاركردند: در اين آيه بيان شده حائل به معني مانع از شنيدن اصوات نيست، بلكه مانع از ورود انسان‎ها به زمين است كه اين مساله در داستان پيامبر قوم اتاكيه بيان شده است.




نظرات کاربران