وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد

وهابیت، سنخیتی با اهل سنت ندارد

علمای اهل سنت معتقدند: وهابیت در خیلی از مسائل متعارض با فقه اولیه اهل سنت عمل می کنند. یکی از مسائلی که در میان اهل سنت درباره آن اجماع وجود دارد مسئله ساخت بنا بر قبور بزرگان است.

هشتم شوال، سالگرد تخريب قبور ائمه بقيع روزي است كه داغي بزرگ بر دل شيعيان و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت(ع) نشسته است. به گواه تاريخ و با مراجعه به آيات و روايات متعدد در اين باب در مي‌يابيم كه نه نتها زيارت و يا ساختن قبور و بناي روي آن شرك و كفر محسوب نمي‌شود بلكه سيره نبي مكرم اسلام(ص) و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) هم بر همين منوال بوده است.
به گزارش مهر، براي بررسي دقيق تر اين موضوع به سراغ چند تن از علماي اهل سنت رفتيم تا نظر فقه اهل سنت را در مورد ساخت بنا بر قبور اهل بيت و بزرگان و همچنين زيارت قبور جويا شويم. متن زير مشروح گفتگوي مهر با اين كارشناسان اهل سنت است؛
وهابيت متعارض با فقه اهل سنت عمل مي كنند
مولوي عبدالرحمن ترنج زر، امام جمعه اهل سنت چابهار در مورد اقدامات متعارض وهابيون با فقه اهل سنت گفت: وهابيت در خيلي از موارد متعارض با فقه اهل سنت عمل مي كند كه يكي از اين موارد تخريب قبور است. اين در حالي است كه سيره سلف صالح در احترام به قبور بزرگان دين مشهود است.
وي گفت: نزد ما انسان زنده واجب الاحترام است و بعد از مرگ هم همين طور است. اوليا الله در زمان حيات و در بعد از ممات براي ما واجب الاحترام هستند و فرقي در اين خصوص نيست. حديث داريم كه خداوند مي فرمايد هركس با اولياي من عداوت و كينه داشته باشد من با او اعلام جنگ مي كنم. يعني خود خدا پشتيبان آن اولياالله است. وهابيت با اهل سنت سنخيتي ندارد. اهل سنت وهابيت را اصلا قبول ندارد.
اين كارشناس اهل سنت افزود: قبور مومنين واجب الاحترام هستند. تخريب و بي احترامي به قبور مومنين حرام بوده و گناه دارد چه برسد به قبر اولياالله.
فلسفه زيارت همان فلسفه حج است
وي در مورد مسئله زيارت در فقه اهل سنت نيز گفت: فلسفه زيارت همان فلسفه حج است كه يك ركني از اسلام است. وقوف ما در عرفات به اين خاطر است كه اين مكان به قدم هاي حضرت آدم و حضرت حوا بركت پيدا كرده است. صفا و مروه كه از شعائر الهي است متبرك به قدم هاي حضرت هاجر است و يا مقام ابراهيم كه جلوي بيت الله است آثار قدم مبارك حضرت خليل الله است. به همين صورت زيارت ديگر اماكن نيز شرك محسوب نمي شود. خود پيامبر اكرم(ص) به بقيع رفته است و سلام داده و احترام نموده است و به امت هم فرموده است كنت نهيتكم عن زياره القبور، فزروها. بعدا پيامبر دستور داد كه به زيارت برويد چراكه به ياد قيامت مي افتيد. خود پيامبر اسلام به بقيع مي رفتند و به قبور احترام مي گذاشتند كه اين براي مسلمانان تعليم است و اگر اين مسئله شرك بود خود پيامبر به اين كار مبادرت نمي كردند.
تخريب قبر اولياالله براي اسلام چه سودي دارد؟
وي افزود: وهابي ها زيارت را شرك مي دانند كه اين مسئله اي خودساخته است و اين امر را نه عقل قبول مي كند، نه حديث و نه قرآن. اينها به دنبال خيالات باطل خود هستند. آنها اگر واقعا اسلام را دوست دارند چرا با انتحاري هاي خود اسراييل را نمي زنند و صرفا به قبور بزرگان اشكال وارد كرده اند و آن را تخريب مي كنند؟ تخريب قبر اولياالله براي اسلام چه سودي دارد؟
ساخت بنا بر قبور در فقه اهل سنت
وي ادامه داد: ساخت بنا و گنبد براي امامزاده ها و شهدا و صالحين به اين نيت كه زائرين به اين مكان ها مي آيند و قرآن تلاوت مي كنند و يا به نيت عزت و احترام به اولياالله گذاشتن و معزز بودن آنها در نزد مردم جايز است. اين براي فايده و نفع مردم است.
مولوي عبدالرحمن ترنج زر در پايان سخنان خود گفت: از هزار و چهارصد سال پيش تا الان همه مسلمانان اعتقاد دارند كه اولياالله و شهدا و صالحين و ائمه اطهار چه در حال حيات و چه بعد از ممات محترم اند. در كشورهاي اسلامي مزار همه بزرگان گنبد دارد. در عربستان تنها گنبد پيامبر باقي مانده است و آن هم به اين دليل كه آل سعود از جهان اسلام مي ترسد لذا گنبد قبر پيامبر را نتوانستند تخريب كنند. وهابيت در اقليت اند و جهان اسلام اين رفتارهاي آنها را قبول ندارد.
سيره سلف صالح در حفظ قبور پيامبران
عبدالجليل فرهمند، مدرس حوزه علميه و رابط فرهنگي مركز بزرگ اسلامي گلستان در مورد سيره سلف صالح در حفظ قبور پيامبران گفت: حفظ قبور بزرگان خصوصا پيامبران و اهل بيت پيامبر(ص) يكي از شاخصه هاي دين ماست. ما مي توانيم با حفظ اعتقادات خود دين و مذهب خود را حفظ كنيم. ساختن بنا بر قبور پيامبران يا اهل بيت و بزرگان به عنوان نماد و الگو بودن آنها براي جامعه مطرح است. بايد اين مسئله به نسل هاي بعدي انتقال يابد. اگر ما در دوره خودمان آثاري از گذشتگان خود و بزرگان دين نداشته باشيم و آن را به فراموشي بسپاريم، اين ضربه به دين خواهد زد. آل سعود به دنبال ديني آمريكايي است و نمي خواهد دين به اصالت خود بازگردد. وقتي دين اصالت و تاريخچه نداشته باشد در معرض خطر قرار مي گيرد و با هر باد خزاني مي تواند با چالش مواجه شود.
وي ادامه داد: كساني در دين موفق اند كه اصالت خود را حفظ كنند و اين با حفظ قبور پيامبر و اهل بيت او و بزرگان امكان پذير خواهد بود.
قبرستان بقيع نمادي از اسلام است
عبدالجليل فرهمند گفت: قبرستان بقيع نمادي از اسلام است. وقتي انسان وارد اين قبرستان مي شود نظر بر اين نيست كه آن قبور را بپرستيم و اين هدف مسلمانان نيست و نمي توان گفت ساختن بنا يا مسجدي بر قبور خلاف شرع باشد. هدف مسلمانان بوسيدن خاك و سنگ نيست بلكه تبرك جستن و كسب معنويت از آن است.
وي گفت: پيامبر اكرم(ص) از مدينه تا كوه احد براي زيارت حمزه سيدالشهدا مي رفتند و حتي چندين بار در مكه روزهاي دوشنبه به زيارت قبر حضرت خديجه(س) مي رفتند. پيامبر صبح ها براي زيارت به قبرستان بقيع مي رفتند. در منابع اهل سنت نقل است وقتي خليفه دوم وارد قبرستان بقيع مي شد ناله و فغاني كه در قبرستان بقيع است در گوش او زمزمه مي شده است.
وي ادامه داد: امام علي(ع) هر روز به ياد حضرت فاطمه(س) در محل دفن ايشان زيارت مي كردند. لذا اگر اين كار حرام بود صحابه و اهل بيت پيامبر چنين كاري را انجام نمي دادند. وقتي كه بلال حبشي بعد از وفات پيامبر اكرم(ص) وارد مدينه مي شود اولين كاري كه انجام مي دهد اين است كه پيامبر را زيارت مي كند. لذا زيارت در سيره و دين ما وجود دارد و ما مي توانيم با شفاعت پيامبر و اهل بيت پيامبر و اصحاب پيامبر درجه دين خود را بالا ببريم.
اين كارشناس اهل سنت گفت: فردي از خليفه دوم طلب رحمت مي كند و او مي گويد اگر شفاعت و رحمتي مي خواهيد به زيارت اهل بيت برويد و از آنها طلب كنيد.
وي در خصوص اقدامات وهابيت گفت: يكي از اهداف وهابيت پياده كردن خواسته هاي اسرائيل و آمريكاست. در جنگ سوريه و عراق مي بينيم كه يكي از اهداف آنها خراب كردن قبور و آثار تاريخي است. وهابيت چيزي نيست كه از دين برآمده باشد. وهابيت ساخته و پرداخته غربي هاست.
وهابيت مي خواهد اسلام را از بين ببرد
عبدالجليل فرهمند گفت: وهابيتي كه قبور را تخريب مي كنند و حتي به گنبد خضرا اهانت مي كنند مي خواهند نور اصلي دين را از ما بگيرند. لذا مي خواهند گذشته اسلام را از بين ببرند و ريشه و اصالت آن را از بين ببرند تا در آينده، براي انحراف جوانان ما بگويند اسلام ريشه و اساسي ندارد.
وي در پايان اظهار داشت: من از علما خواهش مي كنم كه بصيرت را براي جوانان فراهم كنند و اين با آشنايي با اهل بيت پيامبر و اصحاب پيامبر ممكن است. ما بايد آگاه باشيم و در اين موقعيت بايد آشنايي با بحث وهابيت جدي گرفته شود چراكه اگر جوان ما به مفاسدي دچار باشد احتمال بازگشت او وجود دارد ولي خدايي ناكرده اگر اين فرد از نظر فكري آغشته به وهابيت شود، برگشت او غيرممكن به نظر مي رسد.
علماي اسلامي ممانعتي براي ساخت بنا بر قبور نداشته اند
عصام الدين گوگلان، كارشناس ديني اهل سنت در خصوص تخريب قبور توسط وهابيان گفت: با توجه به اينكه دين اسلام به سلف صالح و بزرگان اهميت ويژه اي مي دهد، در طول تاريخ بر بيشتر قبور انبيا و ائمه اطهار و صحابه و بزرگان دين گنبد ساخته شده است، و هيچ مانعي هم در مقابل آن وجود نداشته است و علماي اسلامي ممانعتي از اين نكرده اند.
وي گفت: تنها شبهه اي كه وهابيت مطرح مي كنند اين است كه ما قبر ائمه و... را مسجد قرار ندهيم، اين در حالي است كه اين مكان ها محل زيارت است و مسجد نمي باشد. آنها مي گويند كه شما قبر را پرستش مي كنيد كه به هيچ وجه چنين نيست. همه به جهت زيارت و عبرت گرفتن از سيره سلف صالح و اهل بيت به اين مكان مي روند.
توصيه پيامبر در مورد زيارت
اين كارشناس اهل سنت ادامه داد: پيامبر به حسنين و حضرت فاطمه(س) توصيه مي كردند كه در شب هاي خاصي به بقيع بيايند و براي امت دعا كنند. خود پيامبر هم به بقيع مي رفته و دعا مي كرده است. در كتب فقهي اهل سنت يك فصلي در مورد زيارت بقيع و زيارت پيامبر اكرم(ص) آمده است. حتي بعضي از علما مي گويند مستحب است كه در ايام مخصوص مانند شب هاي جمعه به زيارت قبور بروند. هيچ سندي مبني بر منع زيارت و يا تخريب بناي قبور از امامان چهارگانه اهل سنت و يا بزرگان اهل سنت وجود ندارد. ولي متاسفانه وهابيون به بهانه هاي واهي اقدام به تخريب اين قبور مي كنند.
تخريب قبور حرام است
وي گفت: اهل سنت بر اين مسئله اجماع دارند كه تخريب قبور حرام است. اكرام سلف صالح بر ما لازم است و يكي از شيوه هاي اكرام هم همين ساخت بنا بر روي آن است.
وي ادامه داد: يكي از مواردي كه وهابيان خيلي با آن مشكل دارند زيارت زنان از قبرستان ها است كه آن را حرام مي دانند در حالي كه در روايات مشهود است كه ازواج نبي(ص) و حضرت فاطمه(س) به زيارت قبور مي رفتند. زيارت اماكن مقدسه در فقه اهل سنت از جمله قبر پيامبر و بقيع و... مورد تاكيد قرار گرفته است.
آيه اي كه ساخت بنا بر قبور را بدون اشكال مي داند
وي در مورد آيه اي از قرآن كه ساختن بنا بر قبور را بدون اشكال دانسته است گفت: وقتي سرگذشت اصحاب كهف پس از سيصد و اندي سال براي مردم مشخص شد، همه مردم آن منطقه دور غار را فراگرفتند و عده اي گفتند بر روي قبر، بناي يادبودي بسازيم و آرامگاه آنان را با اين بنا مورد احترام قرار بدهيم. گروهي ديگر گفتند بر روي غاري كه اجساد آنان در آن نهفته است، مسجد بسازيم. قرآن اين حقيقت را در آيه ۲۱ سوره كهف چنين بيان مي‌كند «فقالوا ابنوا عليهم بنيانا ربهم اعلم بهم قال‌الذين غلبوا علي امرهم لنتخذن عليهم مسجدا»، لذا در اين آيه بنا كردن ساختمان بر مدفن اصحاب كهف را از زبان گروهي نقل مي‌كند، بدون اين‌كه آن را نقد كند، و اين خود نشانه مشروع بودن آن است. زيرا در غير اين‌صورت، آن را نقد مي‌كرد. شما اگر به آيات قرآن نگاه كنيد آنجا كه گفتاري را از كسي نقل مي‌كند، اگر صحيح نباشد به نقد آن مي‌پردازد. مثلا در جريان غرق شدن فرعون و ايمان آوردن او در لحظات آخر قرآن براي اين‌كه ديگران فكر نكنند كه ايمان در چنين لحظه اي نافع و سودمند است، مي فرمايد آيا اكنون ايمان آورده‌اي در حالي كه در گذشته عصيان كردي و از مفسدان بودي.
وي در پايان گفت: اين توضيح هم لازم است كه بر خلاف نصاري و يهود كه به قبر انبيا خود سجده مي كردند و آن را پرستش مي نمودند هيچ يك از مسلمانان قائل به سجده به قبر نيستند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران