همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد

همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت برگزار شد

همایش مدیران ستادی و استانی سازمان حج و زیارت و مدیران شرکت های مرکزی کارگزاران زیارتی سراسر کشور در آستانه آغاز ثبت نام از زائران اربعین در محل سازمان حج و زیارت برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در همايش مديران ستادي و استاني سازمان حج و زيارت و مديران شركت هاي مركزي كارگزاران زيارتي كه در آستانه آغاز ثبت نام از متقاضيان زيارت اربعين برگزار گرديد، آخرين هماهنگي ها براي پذيرش مشتاقان زيارت اربعين در سامانه سماح بعمل آمد.
مهندس سعيد اوحدي در اين همايش تاريخچه اي از اقدامات و برنامه ريزي هاي صورت گرفته در سه سال اخير براي برگزاري مراسم اربعين ارائه كرد و گفت: در ايام اربعين سال 92 كه از مرزهاي كشور بازديد كرديم يك بي نظمي و بهم ريختگي جدي را در مرزها شاهد بوديم، در مرز چزابه زائران آب شرب نداشتند و علي رغم بارش باران و شرايط نامساعد بايد در صف هاي طولاني پرداخت هزينه هاي بيمه و عوارض خروج از كشور انتظار مي كشيدند.
وي در ادامه افزود: آن سال در بازديد از مرزهاي خوزستان جلسه اي با آيت الله موسوي جزائري نماينده محترم ولي فقيه در استان خوزستان براي چاره انديشي مسائل زائران برگزار شد و در آن جلسه مقرر شد عوارض خروجي و هزينه پوشش بيمه اي از زائران دريافت نشود تا از تلفات احتمالي در مرزها در ايام باقي مانده تا اربعين جلوگيري به عمل آيد. از همان زمان فكر ايجاد ستاد دائمي اربعين بوجود آمد كه اين ستاد تشكيل و جلسات متعدد برگزار كرد كه در نتيجه آن با برنامه ريزي هاي صورت گرفته و تلاش دستگاه هاي كشور شاهد حضور بيش از يك ميليون و 300 هزار زائر ايراني در مراسم اربعين سال 1393 بوديم.
رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه اظهار داشت: سال گذشته تصميم بر آن شد كه تا ستاد مركزي اربعين به وزارت كشور منتقل شود كه بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت نيز به عنوان دو بازو در اين ستاد مشاركت و عزم جدي داشته و دارند.
وي در سخنانش گفت: سال گذشته در ستاد مركزي اربعين 13 كميته تشكيل شد و همه دستگاه هاي همكار تلاش كردند . سال گذشته در سفري كه به همراه معاون اول محترم رئيس جمهور در آستانه اربعين به مرزهاي كشور داشتيم، خوشبختانه كمبود قابل توجهي را در مرزها شاهد نبوديم.
رئيس سازمان حج و زيارت به توسعه زير ساختها براي خدمات دهي بهتر به زائران اربعين اشاره كرد و بيان داشت: سال گذشته در پايانه هاي مرزي ايران 140 گيت گذرنامه وجود داشت كه در مقابل در آن سوي مرز در عراق 5 گيت گذرنامه وجود داشت كه ايستايي در اعزام زائران ايجاد مي كرد اما با همت سازمان حج و زيارت به منظور روان سازي عزيمت زائران در طرف عراق نيز 100 گيت گذرنامه ايجاد شد.
وي در اين همايش عنوان كرد: در ستاد مركزي اربعين تنها راه ثبت نام براي اربعين سامانه سماح اعلام شده كه اين موضوع نه به عنوان محدوديت كه اقدامي براي تسهيل صدور رواديد و عزيمت زائران و خدمات دهي بهتر به آنان است.
مهندس اوحدي در اين همايش بر برپايي موكب هايي با هدف گراميداشت ياد شهداي مظلوم فاجعه منا با بكارگيري خانواده ها و فرزندان شهدا تأكيد كرد.
رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در ديدار با اقشار مردم ، مسير مذاكرات حج را در راستاي تأمين عزت زائران و نظام توصيف كرد.
وي در اين مراسم با اشاره به شرايط امروز منطقه، جمهوري اسلامي ايران را داراي جايگاهي عزتمند و مقتدر در منطقه توصيف كرد و از پيروزي جبهه مقاومت در عراق و سوريه در مقابله با گروه هاي تكفيري ابراز خرسندي كرد.
آقاي حميد محمدي معاون امور حج و زيارت سازمان حج در ابتداي اين همايش ضمن ارائه گزارشي از روند برنامه ريزي براي زيارت اربعين طي سه سال اخير، هدف از راه اندازي سامانه سماح را فراهم آوردن تمهيدات لازم براي برنامه ريزي مراسم اربعين توصيف كرد و گفت: مسئوليت اعزام زائران اربعين شامل ثبت نام از زائران تا خروج آنان از كشور به سوي عراق در ستاد مركزي اربعين به سازمان حج و زيارت واگذار شده و در اين راستا براي برنامه ريزي اين امر سامانه سماح از سال گذشته راه اندازي شد و براي امسال اين سامانه توسعه يافته و بسياري از مشكلات فني آن برطرف شده است.
وي در سخنانش صدور ويزاي زائران را يكي از مباحث اساسي درروند اعزام زائران اربعين دانست و گفت: امسال بگونه اي برنامه ريزي شده تا در صورت مساعدت طرف عراقي علاوه بر 4 كنسولگري هاي تهران، مشهد، اهواز و كرمانشاه، در 15 دفتر موقت كنسولگري عراق نيز ويزاي زائران اربعين صادر گردد.
معاون سازمان حج و زيارت در ادامه بيان كرد: در برنامه زمان بندي قرار است صدور ويزاي زائران اربعين در 4 كنسولگري عراق از ابتداي شهريور آغاز گردد همچنين صدور ويزاي زائران در دفاتر موقت كنسولگري از ابتداي مهر ماه آغاز شود كه اين موارد نيازمند همكاري طرف عراقي است.
اين مقام مسئول در سازمان حج و زيارت عنوان كرد: بمنظور تسهيل در دريافت هزينه هاي ارزي ويزاي زائران، امسال بگونه اي برنامه ريزي شده تا زائران معادل ريالي هزينه ويزا را پرداخت نمايند.
آقاي محمدي در ادامه گفت: بيمه زائران اربعين اجباري است و مذاكرات ما با شركت بيمه نهايي شده و هزينه پوشش بيمه اي زائران قطعي شده است.
معاون سازمان حج در خصوص وظايف اين سازمان در مراسم اربعين گفت: وظيفه اصلي ما در استان ها ساماندهي اعزام زائران اربعين است، مدارك زائران توسط دفاتر زيارتي فعال دريافت و به شركت هاي مركزي در استان ها تحويل داده خواهد شد و نهايتاً مدارك زائران براي صدور ويزا به كنسولگري ها و دفاتر موقت كنسولگري انتقال داده خواهد شد.
وي همچنين در اين همايش توجيهي بيان كرد: علي رغم اينكه دستورالعمل ها و راهنماي ثبت نام در سامانه سماح قرار داده شده واحدي در سازمان مركزي براي پاسخگويي به زائران در خصوص اين سامانه راه اندازي شده در استان ها نيز بخشي براي پاسخگويي به زائران در خصوص سامانه سماح ايجاد گردد.
آقاي محمدي در سخنانش به مشاركت در برپايي موكب در مسير زائران درنقاط مرزي كشور و نجف و كربلا و در مسير پياده روي زائران اربعين تأكيد كرد.
معاون سازمان حج و زيارت در خاتمه ابراز اميدواري كرد: با همدلي و همفكري مجموعه حج و زيارت بتوانيم نقش مفيدي در برپايي اين حماسه عظيم ايفا نماييم.
در ادامه اين همايش محسن نظافتي مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت گزارشي از برنامه ريزي هاي اين سازمان براي مراسم اربعين ارائه كرد و بر اطلاع رساني به زائران و بكارگيري ظرفيت رسانه ها بويژه صدا و سيما در اين خصوص تأكيد كرد.
وي در سخنانش گفت: از آنجايي كه زيارت اربعين حركتي جمعي و مردمي است، حتي الامكان زائران در قالب هاي گروهي در سامانه سماح ثبت نام نمايند.
در ادامه اين مراسم محمد تقي قادري مديركل دفتر بودجه، تحول اداري و فناوري اطلاعات سازمان حج و زيارت توضيحاتي در خصوص نحوه ثبت نام و ظرفيت هاي سامانه سماح ارائه كرد.
وي پرداخت الكترونيك هزينه ها را يكي از ظرفيت هاي ايجاد شده در توسعه سامانه سماح در سالجاري عنوان كرد.




نظرات کاربران