نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

حادثه منا به دلیل بی کفایتی بود

سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه حادثه منا عمدی نبود بلکه بی کفایتی بود گفت: بهتر است فیلم های حادثه منا را به ما بدهند و کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا اگر افرادی مقصر بوده اند طبق قانون شرع مجازات شوند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت روزچهارشنبه گذشته با حضور در سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي پس ازديدار با مديرعامل ايرنا از بخش هاي مختلف اين رسانه ديدن كرد و سپس در جمع خبرنگاران ايرنا به پرسش هاي آنان پاسخ داد.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر دراين گفت و گو اظهاركرد: اگرافرادي (درفاجعه منا) مقصربوده اند بايد با آنها برخورد شود تا نظام آنها زيرسوال نرود و براي اينكه اين ادعاي آنها ثابت شود، بهتراست سعوديها فيلم هاي حادثه منا را به ما بدهند و كميته حقيقت ياب تشكيل شود تا اگر افرادي مقصر بوده اند، بايد طبق قانون شرع مجازات شوند.
نماينده ولي فقيه گفت: اين مسير روشني است و طبيعي است اگر در اين راه موفقيتي كسب نشود، آن وقت بايد به سراغ مجامع بين المللي بي طرف و منصف برويم و از طريق آنها موضوع را پيگيري كنيم.
**حادثه منا عمدي نبود/بي كفايتي بود
سرپرست حجاج ايراني با اشاره به غيرعمدي بودن حادثه منا گفت: برخي افراد حساسيت نشان مي دهند و مي گويند چرا مي گوييد اين حادثه عمدي نبوده است. ما بايد بر اساس انصاف و شرع نظر بدهيم،.هيچ دليلي براي عمدي بودن حادثه منا براي ما ثابت نشد و البته سوء مديريت و متاسفانه بي كفايتي در اداره امور كاملا محرز است كه بارها گفته ايم.
وي ادامه داد: تاكنون چند جلد كتاب درباره مستندات حادثه منا منتشر شده است و چند جلد ديگر نيز به زودي تا قبل از دهه ذي الحجه منتشر مي شود و سعي كرديم همه ابعاد را ببينيم و كاملا مستند باشد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت: درباره چگونگي عملكرد بعثه كشورهاي ديگر هم بررسي كرده ايم و اكنون حدود 150 صفحه مطلب آماده شده كه مثلا بعثه مصرپس از حادثه چه كرد يا الجزاير چه كرد و ما چه كرديم. اين كار براي مستند شدن تاريخ ضرورت داشت و يك آلبوم تصويري هم آماده كرده ايم كه به زودي چاپ مي شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: فيلم هايي كه در شبكه هاي مجازي بود يا خودمان داشتيم نيزهمگي مستندسازي شده است و اميدواريم در اين جهت هم به موفقيت هاي لازم برسيم.
وي ادامه داد: بخش ديگر نيز مسائل حقوقي اين حادثه است كه در اين زمينه با حقوقدانان حوزه و دانشگاه در سطح كشور جلسات متعددي داشتيم. مقالات خوبي آماده شده كه برخي از آنها چاپ شد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: مستندات فاجعه منا نشان مي دهد كه اين حادثه عمدي نبوده اما سوء مديريت،سهل انگاري و بي كفايتي مسئولان مربوطه قطعاً در بروز حادثه مؤثر بوده است و لذا لازم است افراد مقصر شناسايي و مجازات شوند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: حادثه منا بسيار دلخراش و جانكاه بود و از نظر تاريخي هم يكي از بزرگترين حوادثي بود كه تاكنون در كشور عربستان رقم خورده است.
وي گفت: بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت از همان مراحل اول اين فاجعه، اقدامات خود را آغاز و تمام تلاش را متمركز كردند تا جنازه ها به موقع شناسايي شوند و مفقودي نداشته باشيم و جنازه ها طبق خواسته بازماندگان به ايران برگردد كه اين اتفاق افتاد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكرادامه داد: البته چند نفري كه تا اين اواخر هنوزخانواده هاي آنها براي آزمايش DNA مراجعه نكرده بودند، الان ممكن است، ندانند قبر عزيزشان كجاست اما از نظر مامشخص است كه اجساد آنها درعربستان دفن شده است و اگر شرايط مهيا شود، بعد از حج خانواده اين افراد هم به عربستان مراجعه مي كنند و تكليف آنها مشخص شود.
وي گفت: خواسته خانواده هاي قربانيان اين بود كه اين قربانيان را به عنوان شهيد تلقي كنيم كه اين مسئله محقق شد و با تلاش هايي كه صورت گرفت و تفاهمنامه اي كه بين بعثه مقام معظم رهبري و بنياد شهيد امضا شد،الان اين افراد تحت پوشش بنياد شهيد قرار گرفته اند و بر اساس همين تفاهمنامه عمل مي شود.
وي افزود: مسئله ديگر زنده نگهداشتن اين حادثه بود كه با همكاري مسئولان بخش هاي مختلف كارهاي بزرگي را در اين زمينه تدارك ديده ايم كه تا دهه ذي الحجه و تا قبل آن اين كارها عملياتي مي شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: خواسته ديگر خانواده قربانيان فاجعه منا ديدار با مقام معظم رهبري است كه به زودي اين ديدارهم انجام خواهد شد.
سرپرست حجاج ايراني افزود: يكي ديگر از خواسته هاي خانواده هاي شهداي منا اين است كه اين حادثه دقيقا ريشه يابي و مشخص شود كه چرا اين حادثه اتفاق افتاد كه خوشبختانه اين كار انجام و چند جلد از اين آثار منتشر و بقيه نيز بزودي انتشار خواهد يافت.
** حادثه فرودگاه جده حيثيت عربستان را زير سوال برد
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه به حادثه فرودگاه جده (تعرض به دو جوان ايراني) اشاره كرد وگفت : حادثه فرودگاه جده لطمه جدي به شيوه خدمت رساني عربستان به حجاج و عمره گزاران وارد كرد.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر اظهار داشت: درهمان ساعات اوليه با پيگيريهاي جدي بعمل آمده پليس عربستان دو مأمور خاطي را دستگير كرده ومسئولان سعودي وعده كردند كه موضوع يادشده را پيگيري و نتيجه به اطلاع كشورمان خواهد رسيد اما تاكنون هيچ نتيجه مشخصي از سوي آنان اعلام نشده است.
سرپرست حجاج ايراني خاطرنشان كرد: البته عربستان به صورت غير رسمي اعلام كرد كه دو پليس فاسد به چهار سال زندان و هزار ضربه شلاق محكوم شده اند اما هيچگاه در مورد اجراي حكم اطلاع رساني نشد.
وي با تاكيد براينكه در صورت محاكمه دو پليس فاسد مي توانيم به عنوان اولين قدم اميدوار كننده به از سرگيري اعزام عمره گذاران مثبت فكر كنيم، گفت: دو موضوع براي ما بسيار مهم و حساس است يكي روشن شدن تكليف محاكمه اين افراد و يكي هم حفظ امنيت زائران ايراني.
وي افزود: اهانت چند پليس در فرودگاه به زائران با كدام منطق عقلي و مباني شرعي سازگار است.
**مستندسازي حادثه منا در كتاب و آلبوم تصويري
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر افزود: با نزديك به هزار نفر از كساني كه در روز فاجعه منا نزديك حادثه بودند يا درعمق حادثه حضور داشتند، مصاحبه شده و نوارهاي آنها موجود است.
وي گفت: همچنين تعداد زيادي از گفت و گوهاي زائران خارج از كشور جمع آوري شد و مشخص است كه گفت و گوهاي زائران ديگر كشورها و حجاج كشورمان به هم نزديك است.
سرپرست حجاج ايراني افزود: وزارت اطلاعات هم دراين مورد تحقيقات زيادي انجام داده است، ما هم دربعثه مقام معظم رهبري در اين مورد تحقيقات زيادي انجام داديم. دراين تحقيقات آنچه به آن رسيديم و با آنچه كه وزارت اطلاعات به آن رسيده همخواني دارد در نتيجه الان تا حدود زيادي مي دانيم اين حادثه چگونه رخ داده است.
** پيگيري حقوقي فاجعه منا به عهده وزارت امور خارجه است
سرپرست حجاج ايراني توضيح داد: اكنون دو جلد از اين مقالات چاپ شده و هنوزهم تحقيقات ادامه دارد ولي پيگيري مسائل حقوقي از نظر قانوني به عهده وزارت امور خارجه است، مستندات را به اين وزارتخانه منعكس كرده ايم و اميدواريم بتوانند پيگيري اين موضوع را نهايي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر گفت: البته بنده به عنوان يك كارشناس امور حج معتقدم كه اگر باب گفت و گو را با كشور عربستان باز كنيم و با آنها صحبت كنيم بهتر از اين است كه به سراغ مجامع بين المللي برويم چون به هر حال اتفاقي رخ داده است و از نظر فقهي هم تكليف آن روشن است. عنواني در فقه داريم به عنوان قتيل الزحام كه اگر كسي در تجمعي بدون اينكه فرد خاصي در آن مقصر باشد از بين برود، ديه آن با بيت المال است.
**عربستان شرعا بايد ديه قربانيان حادثه منا را بپردازد
سرپرست حجاج ايراني ادامه داد: عربستان بايد ديه قربانيان منا را همان طور كه براي مسجد الحرام پذيرفتند، بپردازد، اين افراد شهيدان حادثه منا هستند و شرعا عربستان بايد ديه افرادي كه در اين حادثه به لقاء الله پيوستند، پرداخت كند.
وي گفت: روي اين مسائل كار شده است و با پيگيري كه قبل از آمدن به ايران در عربستان داشتيم، مسئولان عربستان نيز نفي نكردند و گفتند داريم بررسي مي كنيم، شايد بهتر اين بود و خواسته ما هم اين است فيلم هايي را كه خودشان از اين حادثه دارند به ما بدهند، تا اگر فردي در اين حادثه مقصر بوده، شناسايي شود.




نظرات کاربران