بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج

بی‌اعتمادی مصری‌ها به توانایی عربستان در حج

نتایج یک نظرسنجی از مردم مصر درباره موضوع میزان اعتمادشان به اداره حج از سوی عربستان از بی اعتمادی آنان به توانایی سعودی‌ها برای اداره این مراسم حکایت دارد.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، صفحه توييتر شبكة الحج والعمرة (مجموعه‌اي متشكل از اساتيد و دانشجويان علوم ديني و فقه) با انتشار گزارشي نوشت: ۲۱ درصد از حجاج مصري ترجيح مي‌دهند به دلايل امنيتي سفر حج خود را به سال آينده موكول كنند.
اين صفحه اعلام كرد: مركز عربي پژوهش‌ها و بررسي‌هاي مصر ۶۰۰۰ نفر از مصرياني را كه امسال به سفر حج مي‌روند، در يك نظر‌سنجي مورد بررسي قرار داده است. افراد شركت‌كننده در نظر سنجي از گروه‌هاي سني۲۵ تا ۷۵ سال بوده‌اند.
بر اساس گزارشي كه از نتايج اين نظرسنجي منتشر شده است، ۴۲ درصد از افراد گفته‌اند نظرشان درباره اداره حج در سال جاري، مثبت نيست. ۳۳ درصد نيز گفته‌اند اميدي براي بازگشت از اين سفر ندارند.
شبكة الحج و العمرة همچنين خبر داد كه بسياري از شركت‌كنندگان، ترجيح مي‌دهند كه حج خود را به سالي ‌امن‌تر موكول كنند و حدود ۲۱ درصد از كساني كه براي حج سال ۱۴۳۷ هجري قمري ثبت نام كرده بودند، نظر خود را تغيير داده‌اند و منتظر ضمانت‌هايي جدي براي حفظ جانشان هستند. آنان توقع دارند كه اداره حج در سال جاري بهبود يابد. ناخرسندي از بي‌تفاوتي مصر در قبال حادثه منا
۴۳ درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي از اين كه دولت مصر حقوق كشته‌شدگان در فاجعه منا را پيگيري نكرد، ابراز ناخرسندي كردند.
۲۹ درصد از پرسش‌شوندگان درباره ارزيابيشان از سطحِ استفاده عربستان سعودي از فن‌آوري هاي جديد براي بهبود اداره مراسم حج، گزينه بسيار عالي،۵۲ درصد گزينه بسيار ضعيف و ۱۹ درصد نيز گزينه متوسط را انتخاب كردند.
۳۲ درصد حج را واجب شرعي بسيار خطرناك مي‌دانند
در اين ميان، ۲۳ درصد از شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي، حج در شرايط كنوني را واجب شرعيِ بي خطر، ۴۵ درصد واجب شرعيِ همراه با خطرهايي متوسط و ۳۲ درصد آن را واجب شرعيِ بسيار خطرناك دانستند.
۲۴ درصد از شركت‌كنندگان نيز معتقدند كه ناامني و حوادثي كه باعث مرگ حاجيان در سال‌هاي گذشته شد امري طبيعي است و ۴۳ درصد از آنها نيز معتقدند كه نبود امنيت در ايام حج به دليل سوء مديريت دولت عربستان است.
بر اساس اين نظرسنجي، ۱۵ درصد شركت كنندگان معتقدند كه اين حوادث در اثر عدم رعايت قوانين و هشدارها توسط حاجيان رخ داده و ۱۸ درصد نيز قضا و قدر الهي را در اين امر دخيل مي‌دانند كه امري خارج از دست بشر است.
يادآور مي‌شود، تعداد داوطلبان مصري حج عمره براي سال ۱۴۳۷ هجري در مقايسه با سال قبل به ميزان ۲۸ درصد كاهش يافته است.
سوء مديريت مراسم حج توسط سعودي‌ها در سال گذشته به وقوع فاجعه منا منتهي شد كه در اثر آن هزاران نفر از حجاج بيت الله الحرام قرباني شدند.
در پي اين حادثه كشورهاي اسلامي خواستار تشكيل هيئتي مشترك شدند كه امور حج را به جاي عربستان اداره كند.


| شناسه مطلب: 63159




حج تمتع مصر منا



مطالب مرتبط

نظرات کاربران