چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند

چالش‌های حجاج پاکِستانی در موسم حج امسال؛ 9 زائر فوت کردند

خاموش بودن کولرهای محل اسکان حجاج در گرمای شدید عربستان، دور بودن محل استقرار حجاج از اماکن زیارتی و نیز عدم دریافت کارت الکترونیک از جمله مشکلات حجاج پاکستانی در موسم حج امسال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس در اسلام‌آباد، خاموش بودن كولرهاي محل اسكان در گرماي شديد عربستان، دور بودن محل استقرار حجاج از اماكن زيارتي همچنين دريافت نكردن كارت الكترونيك و غذاي به موقع از مشكلات حجاج پاكستاني است.
آخرين هواپيماي حامل حجاج پاكستاني 4 دسامبر اين كشور را به مقصد عربستان ترك كرد اين در حالي است كه در همين مدت كم، بيش از 130 مورد شكايت از زائران توسط وزارت حج دريافت شده است.
به گزارش روزنامه امت، بيشتر زائران پاكستاني در جده، مكه و مدينه با شماره تلفن‌هاي مخصوص وزارت حج تماس گرفته و از دريافت نكردن كارت الكترونيك كه براي رديابي و حفاظت آنها وعده داده شده شكايت دارند.
خراب بودن كولرهاي محل اسكان زوار در گرماي شديد عربستان و به موقع دريافت نكردن وعده‌هاي غذايي از ديگر شكايات حجاج پاكستاني است.
به علت ساخت و سازهاي جديد و تعمير محل اسكان زائران حدود 11 كيلومتر از اماكن متبركه دور است و چون براي وسائط نقليه كه بايد حجاج را حمل كنند فكري نشده مشكلات زيادي به وجود آمده است.
نورالزمان سخنگوي وزارت حج پاكستان در اين زمينه گفت: اعتراضات حجاج يك فرضيه است و با واقعيت ارتباط ندارد زيرا همه كارت الكترونيك دريافت كرده‌اند و كساني هم كه موفق به دريافت آن نشدند كارت‌هاي به سوئيت محل اقامتشان ارسال شد.
وي افزود: كولر بعضي از اتاق‌ها كار نمي‌كند كه به وزارت حج مربوط نمي‌شود و مسئولين عربستاني بايد اين موضوع را پيگيري كنند.
نورالزمان اظهار داشت: بيش از 9 نفر از حجاج پاكستاني در عربستان فوت كرده‌اند كه در حال برنامه ريزي براي تدفين آنها هستيم.
امسال وضعيت رسيدگي به امور زائران حج به مراتب وخيم‌تر از سال گذشته است و حجاج بيشتر كشورها از جمله پاكستان از بي‌نظمي و خدمات رساني در عربستان ناراضي هستند.
برخي حجاج پاكستاني از سفر به عربستان پشيمان هستند و بيان مي‌كنند كه درگير شدن در مسائل حاشيه‌اي و مشكلات زيادي كه وجود دارد آنها را از كسب معنويت و زيارت اماكن مقدسه با خيال راحت بازمي‌دارد.
مردم پاكستان با گريه و نگراني با حجاج خود كه عازم مكه هستند، وداع كردند و بسياري نيز معتقدند ايران با اعزام نكردن زائر به عربستان كار درستي انجام داده است.
بيشتر مردم بيان مي‌كنند كه با توجه به ادامه ساخت و سازها در عربستان نگران هستند كه نكند باز جرثقيل ديگري روي زائران واژگون شود يا باز هم يك شاهزاده عرب بدون در نظر گرفتن موقعيت مسيرها را مسدود كرده و مشكلاتي براي آنها پيش بياورد.
با اينكه بيشتر مردم پاكستان براي زيارت خانه خدا به مكه مي‌روند اما تعداد زيادي نيز به عنوان خدمه و براي يافتن شغل و درآمد بهتر راهي عربستان مي‌شوند كه با توجه به پرداخت نشدن دستمزد كارگران پاكستاني از اين سفر منصرف شدند.
پرداخت نشدن دستمزد بيش از 16 هزار كارگر پاكستاني موجب بي‌اعتمادي مردم به عربستان شده است و اين كشور جايگاه قبلي را بين آنها ندارد.
كارگران پاكستاني مقيم عربستان درآمد سرشاري را نصيب دولت پاكستان مي‌كردند بنابراين ناديده گرفتن آنها روي روابط دو كشور تأثر منفي دارد.
بيشتر كارگراني كه موفق به بازگشت از عربستان شده‌اند بيان مي‌كنند كه در اين كشور درباره هر كار اشتباهي آنها مقصر هستند و كسي به اعراب كاري ندارد، بنابراين دولت عربستان قوم گرا است نه اسلام‌گرا.


| شناسه مطلب: 63160




حج تمتع پاكستان



مطالب مرتبط

نظرات کاربران