مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است

مدیریت حج؛ ردایی که به تن آلِ سعود، بزرگ است

یادداشت جام جم/علاءالدین بروجردی

امسال در حالي ايام حج را سپري مي‌كنيم كه به‌دليل كارشكني‌هاي عربستان سعودي، زائران ايراني در اين مراسم حضور ندارند. البته مقامات جمهوري اسلامي ايران تا آخرين لحظه، تلاششان را براي جلوگيري از تعطيل شدن اين فريضه اسلامي انجام دادند.
به گزارش تسنيم، امسال در حالي ايام حج را سپري مي‌كنيم كه به‌دليل كارشكني‌هاي عربستان سعودي، زائران ايراني در اين مراسم حضور ندارند. البته مقامات جمهوري اسلامي ايران تا آخرين لحظه، تلاششان را براي جلوگيري از تعطيل شدن اين فريضه اسلامي انجام دادند اما نهايتا به‌دليل تعهد ندادن عربستان در زمينه حفظ امنيت و عزت زائران ايراني، تصميم بر اين شد كه زائري از ايران به اين مراسم اعزام نشود.
طفره رفتن مقامات عربستان در تضمين امنيت زائران ايراني در حالي است كه اولين مسئوليت هر كشور در قبال اتباع مهمان، حفظ امنيت و جان مسافران است اما مي‌بينيم عربستان حاضر نيست امنيت جان زائران را در مكه مكرمه و مدينه منوره كه با ارزش‌‌ترين مكان‌ها و عبادتگاه‌ها نزد مسلمانان هستند، تضمين كند لذا جمهوري اسلامي ايران هم نمي‌تواند اين خطر را بپذيرد كه زوار ايراني بدون تضمين حفظ جانشان، به حج مشرف شوند.
البته تعهد ندادن در قبال جان حجاج، تنها مربوط به جمهوري اسلامي ايران نيست و سعودي‌ها در خصوص حفظ جان زائران خانه خدا از ديگر كشورهاي مسلمان نيز ضمانتي نمي‌دهند.
ايران در يكي دو سال گذشته با وجود روابط سردي كه با عربستان داشته، اين كشور را ناگزير كرده بيشترين اقدام را در جهت حفظ نظرات جمهوري اسلامي ايران انجام دهد. در فاجعه منا كه سال گذشته رخ داد و هزاران زائر بيت‌الله الحرام و اتباع كشورهاي مسلمان، جان خود را از دست دادند، خانواده جانباختگان بسياري از كشورها نتوانستند جسد عزيزان خود را از عربستان تحويل بگيرند اما جمهوري اسلامي ايران، عربستان سعودي را ناگزير كرد پيكر تك‌تك افرادي را كه جان خود را از دست داده و به شهادت رسيده بودند، به خانواده‌هايشان تحويل دهد. آن دسته از جانباختگان هم كه پيكرشان در عربستان به خاك سپرده شد، اين كار با اجازه بازماندگانشان انجام گرفت.
نابخردي در عربستان فقط در قبال زائران ايراني نيست و در سال‌هاي گذشته و قبل از حادثه منا نيز شاهد حوادثي ناشي از بي‌كفايتي سعودي‌ها بوديم كه يكي از آنها وقوع آتش‌سوزي‌ در چادرهاي محل اقامت حاجيان در منا بود.
سال گذشته نيز فاجعه منا اتفاق افتاد و با توجه به ايجاد نشدن هيچ‌گونه تغيير در سياست‌هاي دولت سعودي، در آينده نيز نمي‌توان مطمئن بود كه حوادثي از اين دست اتفاق نيفتد و در يك كلام بايد گفت عربستان شايستگي و لياقت مديريت مهم‌ترين تجمع اسلامي را ندارد و خادمي حرمين شريفين،‌ردايي است كه بزرگ‌تر از قامت آل‌سعود است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس


| شناسه مطلب: 63176




حج تمتع



مطالب مرتبط

نظرات کاربران