رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع):

تَولی آلِ سعُود بر کعبه براساس آیات قرآن حرام آشکار است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر اینکه تشخیص تعطیلی حج بر عهده حاکم اسلامی است، گفت: قرآن کریم به صراحت بیان فرموده است که تنها متولیان و اداره کنندگان مسجدالحرام افراد متقی هستند که اگر این آیه در کنار آیات دیگر به میدان فقهی و تفسیری بیاید قطعا دخالت آل سعود در اداره بیت (کعبه)، قطع نظر از صد عن سبیل الله حرام بین و آشکار است.

‌به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج، آيت‌الله محمدجواد فاضل لنكراني روز پنج شنبه در همايش تعطيلي حج در بستر فقه و تاريخ كه در حج و زيارت قم برگزار شد، گفت: حج مسئله‌اي است كه هنوز جاي كار زيادي براي بررسي بيشتر ابعاد فقهي و تاريخي دارد زيرا برخي تصور مي‌كنند كه با وقوع انقلاب اسلامي مسئله تعطيلي حج ايجاد شده در حالي كه در تاريخ در موارد بسيار زيادي اين موضوع رخ داده است.
وي افزود: درباره مسئله تعطيلي حج به لحاظ فقهي موضوعات زيادي قابل طرح و بررسي است از جمله اينكه تعطيلي احكام دين و فروعات چه حكمي دارد و آيا جايز است، وظايف حاكم اسلامي در زمينه وجوب اعزام به حج در مواردي كه احتمال خالي ماندن بيت از زائر وجود دارد چيست؟ حرمت خالي بودن بيت، چه كساني حق دارند توليت خانه خدا را بر عهده داشته باشند.
رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) بيان كرد: همچنين موضوعات ديگري در اين قضيه مي‌تواند مورد بررسي محققانه قرار گيرد از جمله اينكه وظايف متوليان كنوني حج چيست؟ حكم اينكه اگر حج از طرف حاكم اسلامي تعطيل شد ولي با اين وجود فردي به حج برود حكم حجش چيست؟ حكم صد سبيل و اينكه حكم آن كفر است و يا گناه كبيره و ...؟ وظيفه مسلمين در برابر صد سبيل حج و حكم مانعين از مساجد چيست؟.
وي اظهار كرد: تمامي اين موضوعات فقهي قابل بررسي محققان و عالمانه است و مي‌تواند براساس آيات و روايات مورد بحث و بررسي باشد.
استاد حوزه علميه با بيان اينكه يك قاعده عقلي و نقلي فقهي اين است كه تعطيلي حكمي از احكام الهي حرام است، گفت: البته اين حكم اگرچه توسط فقها بيان شده اما به صورت قاعده ذكر نشده و مي‌توانيم اين قاعده را تاسيس كنيم كه تعطيلي احكام الهي، حرمت دارد و بر هر متصدي بيان دين لازم است كه دين را اقامه كند.
وي تاكيد كرد: فخرالمحققين مسئله تعطيلي حكم را براي اولين بار مطرح كرده و معاصرين نيز به آن پرداخته‌اند لذا حج به عنوان حكمي از احكام الهي در دايره اين مسئله مي‌گنجد و جزء قاعده اقامه دين است و از اين منظر تمامي احكام مانند زكات و حجاب نيز در اين شمول قرار مي‌گيرد بنابراين اينكه برخي مي‌گويند حجاب امري شخصي است و ربطي به حكومت ندارد حرف درستي نيست زيرا حاكم اسلامي و هر متولي بيان دين بايد دين را اقامه كند و تمامي اين احكام نيز در دايره اقامه دين مي‌گنجد.
رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) تصريح كرد: در مورد حج روايتي وجود دارد كه امام فرمود بيت (كعبه) از وجود شما خالي نباشد كه اين مسئله قابل بررسي است زيرا ممكن است مراد امام اين باشد كه در ايام حج، كعبه نبايد از وجود پيروان اهل بيت(ع) خالي باشد كه بنده اين برداشت را بعيد نمي‌دانم.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بيان كرد: سيد در عروه آورده است كه حج در صورتي كه فرد مجبور به ارتكاب حرامي شود و يا تعطيلي واجبي لازم آيد به صورت مطلق قابل تعطيل كردن است ولي فقهاي معاصر معتقدند كه اين واجب و يا حرام بايد امري مهمتر از حج باشد كه با توجه به اينكه حرمت مومن از كعبه بالاتر است در صورتي كه حج باعث بي حرمتي مومن شود حاكم مي‌تواند آن را به طور موقت تعطيل كند.
تشخيص تعطيلي حج بر عهده حاكم اسلامي است
وي با اشاره به تفاوت ميان فقه فردي و حكومتي اظهار كرد: حج تقويت دين است ولي اگر عاملي براي تضعيف دين و يا نظامي شد كه در دوره كنوني علم و پرچم دين را با وجود همه انتقادات بر دوش كشيده است حاكم مي‌تواند حج را به صورت موقت تعطيل كند و تشخيص اين مسئله نيز فقط با حاكم اسلامي است در حالي كه در فقه فردي تشخيص بر عهده خود فرد بود و اگر فردي با وجود حكم حاكم اسلامي به حج برود حجش مجزي از حجة الاسلام نيست.
آيت الله فاضل لنكراني با اشاره به آيه ۳۴ سوره مباركه انفال «وَمَا لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَهُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَمَا كَانُوا أَوْلِيَاءَهُ إِنْ أَوْلِيَاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» بيان كرد: قرآن كريم در اين آيه به صراحت بيان فرموده است كه تنها متوليان و اداره كنندگان مسجدالحرام افراد متقي هستند؛ حال ما از علماي وهابي عربستان مي‌پرسيم آيا كساني كه اين همه كودك و زن بي گناه را به خاك و خون كشيده‌اند متقي هستند؟ اگر اينها افراد متقي هستند پس اسرائيل و سران استكبار نيز همه بايد متقي باشند.
وي همچنين با اشاره به تعبير «سواء العاكف» در آيه «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاءً الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَنْ يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ» تاكيد كرد: همچنين در اين تعبير عاكفين و افراد باديه در امر حج يكسان هستند و اين مسئله از دو زاويه قايل بررسي است؛ برخي بر اين اساس نظر دارند كه اساسا مكه و مسجد الحرام متولي خاصي ندارد و اگر قرار است داشته باشد بايد افرادي متقي اين تولي را برعهده داشته باشند و يا مجموعه‌اي افراد متقي در امر اداره آن مشاركت كنند.
وي افزود: برخي نيز معتقدند كه اهل باديه و عاكفين در عبادت حج يكسان هستند كه در هر دو صورت اگر اين آيه به ميدان فقهي و تفسيري بيايد قطعا دخالت آل سعود در اداره بيت، قطع نظر از صد عن سبيل الله حرام بين و آشكار است.
وي تاكيد كرد: فقهاي شيعه و سني به خوبي مي‌توانند بر اساس اين آيه نظر بدهند كه تولي آل سعود بر بيت الله الحرام، حرام است و آنان اهليتي براي اين كار ندارند.




نظرات کاربران