«رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد «رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد «رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
«رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد «رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد «رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد «رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد «رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد

«رابطه قضا و قدر با فاجعه منا» بررسی شد

نشست علمی «رابطه قضا و قدر با فاجعه منا (نقد توجیه وهابیت)» روز یکشنبه، 28 شهریور 1395 در سالن کتابخانه پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد. در این نشست، دکتر مهدی نکویی سامانی، عضو گروه کلام و معارف پژوهشکده به بیان دیدگاه خود در این زمینه پرداخت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين نشست به منظور پاسخ‌گويي به ادعاي مفتي سعودي عبدالعزيز آل الشيخ و برخي ديگر از عالمان و مبلغان و مسئولين عربستان كه براي فرار از مسئوليت و توجيه افكار عمومي مسلمانان فاجعه منا را به قضا و قدر الاهي نسبت دادند، برگزار شد.
در ابتداي جلسه سخنران به تبيين جايگاه قضا و قدر در منظومه مباحث اعتقادي پرداخت. ايشان معتقد بود كه همه پيروان مذاهب اسلامي به اصل قضا وقدر ايمان دارند، هرچند كه در طول تاريخ برخي از متكلمان اشاعره و اهل حديث و معتزله تفسير نادرستي از قضا و قدر ارائه كرده و برخي آن را مستلزم جبر دانسته و برخي نيز مانند معتزله شمول آن نسبت به امور اختياري را نفي كرده‌اند و همچنين حاكمان جائر براي توجيه اعمال ظالمانه خود و نفي مسئوليت از خود برخي از حوادث و امور سياسي را به قضا وقدر الهي احاله مي كردند.
محور ديگر مورد بحث در اين نشست، پاسخ به ادعاي مفتيان عربستان سعودي بود كه برخلاف مبنا و عقيده و تفسيري كه از قضا و قدر دارند و ادعا مي كنند كه ايمان به قضا و قدر دارند و بشر را در افعال خود مختار مي‌دانند، با توجه به اين مبنا قاعدتاً نمي توانند امور عادي بشري مانند حادثه منا را كه از جهات گوناگون با تدبير و مديريت و اعمال انساني مرتبط است را با تمسك به اصل قضا و قدر توجيه كنند و قصور يا تقصير خود را به خداي متعال نسبت دهند.


| شناسه مطلب: 63568




منا



نظرات کاربران