عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است

عید غدیر، قضیه رهبری جامعه اسلامی است همه ارزشها در علی(ع) جمع است

هم‌زمان با عید سعید غدیر خم، عید امامت و ولایت، و عیدُاللهِ‌الاَکبر، روز سه‌شنبه هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله) دیدار کردند.

رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار ضمن تبريك عيد سعيد غدير خم، مهم‌ترين پيام ماجراي غدير را تعيين «امامت» به‌عنوان ضابطه و قاعده‌ي حكومت در اسلام بيان كردند و با اشاره به ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد حضرت علي (عليه‌السلام) به‌ويژه خصوصيات حكومتي ايشان، لازمه‌ي تمسك به ولايت اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام) را حركت در مسير خصوصيات و عمل به توصيه‌هاي آن شخصيت ممتاز دانستند.
ايشان با اشاره به برخي تعابير كه از عيد غدير به‌عنوان «عيد بزرگ الهي» ياد كرده‌اند، گفتند: علت اين تعابير، رويداد بسيار مهمي است كه در ماجراي غدير محقق شد و آن، تعيين ضابطه و قاعده‌ي حكومت در اسلام است.
ايشان افزودند: اين ضابطه، همان امامت و ولايت در جامعه‌ي اسلامي است كه به دستور خداوند و به‌وسيله‌ي پيامبر اسلام (صلي‌الله‌عليه‌وآله) اعلام شد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: علاوه بر تعيين ضابطه، حضرت علي (عليه‌السلام) به‌عنوان مصداق امامت معرفي شدند كه شخصيتي بزرگ، نوراني، قدسي و غير قابل خدشه بودند.
ايشان افزودند: البته هيچ كس در مقام امامت و رهبري جامعه‌ي اسلامي به قله‌ي بي‌همتاي اميرالمؤمنين دسترسي ندارد و بزرگ‌ترين شخصيت‌هاي علمي و عرفاني تاريخ اسلام همچون امام بزرگوار ما كه شخصيتي بزرگ، جامع‌الاطراف و برجسته بود، در مقابل اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) همچون شعاع و پرتوي از نور خورشيد هستند.
ايشان در جمع‌بندي اين بخش از سخنان خود تأكيد كردند: واقعه‌ي غدير، پايه‌گذاري قاعده‌ي حكومت در جامعه‌ي اسلامي است و نشان مي‌دهد اسلام به غير از ضابطه‌ي امامت و ولايت، مدل‌هاي حكومت‌هاي سلطنتي، شخصي، زر و زور، زياده‌خواه، متكبر، پيرو شهوات و اشرافي را قبول ندارد.
ايشان در بيان اهميت موضوع غدير به دستور خداوند به پيامبر اعظم (صلي‌الله‌عليه‌وآله) مبني بر اينكه ابلاغ رسالت در گروي ابلاغ امامت است، اشاره كردند و گفتند: اين اعتقاد اسلامي مبتني بر مباني مستحكم و استدلال‌هاي غير قابل خدشه است اما پايبندي به اين اعتقاد و بيان آن، نبايد با تحريك احساسات برادران اهل‌سنت همراه باشد زيرا اين كار خلاف سيره‌ي ائمه‌ي معصومين (عليهم‌السلام) است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد مكرر بر اهميت وحدت در دنياي اسلام و با اشاره به اينكه هرگونه ناسزاگويي به بزرگان اهل‌سنت، درواقع مانع از شنيده شدن مباني منطقي و مستدلِ اعتقاد به امامت مي‌شود، خاطرنشان كردند: تحريك احساسات ديگر فِرَق اسلامي به اسم شيعه، درواقع «شيعه‌ي انگليسي» است و نتيجه‌ي آن، ظهور گروه‌هاي خبيث و مزدور وابسته به آمريكا و سرويس جاسوسي انگليس همچون داعش و النصره است كه جنايات و ويراني‌هاي زيادي را در منطقه به‌راه انداخته‌اند.
ايشان در ادامه با اشاره به صفات و خصوصيات معنوي و انساني حضرت علي (عليه‌السلام) همچون ايمان عميق، سبقت در اسلام، فداكاري در راه اسلام، اخلاص، علم و معرفت بالله، شجاعت، ترحُم، ايثار و گذشت، افزودند: بخش ديگري از خصوصيات آن حضرت مربوط به شيوه‌ي حكومت‌داري است كه ازجمله‌ي آنها عدالت، انصاف، برابر دانستن همه‌ي آحاد مردم، اجتناب از زخارف دنيا، تدبير، سرعت عمل در انجام وظيفه، تبيين، هدايت جامعه به تقوا و بي‌باك بودن در عمل به حق و در عمل به عدل است.
رهبر انقلاب اسلامي درخصوص اجتناب اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام) از امكانات دنيوي و حكومتي براي مصارف شخصي، تأكيد كردند: وسوسه شدن براي استفاده از منابع ماليِ در اختيار، يكي از بلاهايي است كه حكومت‌ها به آن مبتلا هستند، درحالي كه حكومت امامت با اين مسائل جداً مخالف، و استفاده‌ي شخصي از امكانات عمومي ممنوع است.
رهبر انقلاب اسلامي درخصوص تدبير حضرت علي (عليه‌السلام) در جامعه‌ي اسلامي، تأكيد كردند: آن حضرت در شناخت دوست و دشمن و در دسته‌بندي دشمنان نيز تدبير داشتند و رفتار ايشان در سه جنگ خود با دشمنان كاملاً متفاوت بود.
ايشان، اميرالمؤمنين علي (عليه‌السلام) را شخصيتي جامع‌الاطراف، عظيم و غير قابل توصيف دانستند و افزودند: وظيفه‌ي ما حركت به سمت اين قله و بهره‌مندي از آن صفات به اندازه‌ي توان و ايمان خود است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به لزوم زينت بودن شيعيان براي اهل‌بيت (عليهم‌السلام) در اثر تبعيت و الگوگيري از آن بزرگواران، گفتند: كسي كه رشوه مي‌گيرد يا از بيت‌المال زياده‌خواهي مي‌كند، يا بر بدي‌ها چشم مي‌بندد و هيچ احساس مسئوليتي در قبال هدايت جامعه نمي‌كند، براي نظام و جامعه‌ي اسلامي، زينت نيست و درواقع مايه‌ي عيب براي شيعه است.
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه ما هيچ‌گاه نمي‌توانيم همچون حضرت علي (عليه‌السلام) زاهد باشيم اما مي‌توانيم با حركت در آن مسير نوراني، از اسراف و زياده‌روي پرهيز كنيم، گفتند: متأسفانه جامعه‌ي ما گرفتار پديده‌ي زشت اسراف شده است و اين اسراف در ابعاد مختلف ازجمله در زندگي‌هاي شخصي خود را نشان مي‌دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يكي از تبعات سوء اسراف در جامعه را، ضربه خوردن اقتصاد كشور دانستند و خاطرنشان كردند: اگر جامعه‌اي بخواهد از لحاظ استحكام دروني اقتصاد به نقطه‌ي مطلوب برسد، حتماً بايد جلوي اسراف را بگيرد.
رهبر انقلاب اسلامي ممانعت از اسراف را در درجه‌ي اول وظيفه‌ي آحاد مردم برشمردند و با تأكيد بر اينكه تمسك به ولايت اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) بايد در عمل خود را نشان دهد، گفتند: يكي از راه‌هايي كه دشمن از آن طريق ضربه مي‌زند، استفاده از نقاط ضعف جامعه است كه بايد اين نقاط ضعف اصلاح شوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، هدف اصلي دشمن در شرايط كنوني را اخلال در اقتصاد كشور دانستند و با اشاره به تأكيد‌هاي مكرر خود براي تحقق اقتصاد مقاومتي، افزودند: دشمن به‌دنبال بد شدن شرايط اقتصادي مردم و درنهايت ايجاد نارضايتي از اسلام و نظام اسلامي است.
ايشان تأكيد كردند: در چنين شرايطي، وظيفه‌ي دولت، مجلس و مسئولان بخش‌هاي مختلف و همچنين آحاد مردم، برنامه‌ريزي و اقدام در نقطه‌ي مقابلِ هدف‌گيري دشمن است.
رهبر انقلاب اسلامي درعين‌حال حركت عمومي كشور را به بركت جوان‌هاي بي‌شماري كه براي احياي اسلام و اقامه‌ي دين تلاش بي‌وقفه مي‌كنند، خوب توصيف كردند و افزودند: اين جوان‌ها به فضل الهي، هر دشمني ازجمله آمريكا و رژيم صهيونيستي را به زانو درخواهند آورد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأكيد كردند: علت اينكه مكرر در صحبت‌هاي خود، نسبت به آينده اظهار خوش‌بيني مي‌كنم، وجود همين واقعيت‌هاي خوب است كه مي‌تواند كشور را به پيش براند.
ايشان، جوانان مؤمن، با انگيزه‌ي بالا و آماده‌ي حضور در ميدان‌هاي مجاهدت و دفاع از كشور را فراوان خواندند و تأكيد كردند: اين، همان انگيزه‌اي است كه كشور را نجات خواهد داد و بايد آن را تقويت كرد.


| شناسه مطلب: 63586




غدير رهبر انقلاب



نظرات کاربران