نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد

نخستین پایان نامه با موضوع حادثه منا دفاع شد

این پژوهش در پی پاسخ به این سوال است که بازنمایی اخبار حادثه منا در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی چگونه بوده است؟

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، جلسه دفاع از اولين پايان‌نامه كارشناسي ارشد با موضوع «مقايسه بازنمايي عملكرد خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي در حادثه منا» همزمان با اولين سالگرد جانباختگان منا، در دانشگاه علوم قرآن و حديث قم برگزار ‌شد.
اين پايان‌نامه با موضوع «مقايسه بازنمايي عملكرد خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي در حادثه منا» (مطالعه موردي ايسنا، واس و بي‌بي‌سي فارسي) در سه فصل تدوين شده و نگارنده با استفاده از تحليل مضمون 60 آيتم خبري از اين سه رسانه را تحليل مضمون و در نهايت مقايسه كرده است.
در ابتداي اين جلسه زهرا ميعادي(دانشجو و پژوهشگر)، در حضور حجت الاسلام والمسلمين حجت‌الله بيات به عنوان داور، دكتر داود رحيمي سجاسي (استاد راهنما) و دكتر سيدمحمدرضا خوشرو (استاد مشاور) به تشريحي از پايان‌نامه پرداخت و با طرح كلياتي از بحث، بيان مساله، اهميت ضرورت، روش پژوهش، نتايج و پيشنهادات براي كارهاي بعدي را تشريح كرد .
اين پژوهش در پي پاسخ به اين سوال است كه بازنمايي اخبار حادثه منا در خبرگزاري‌هاي داخلي و خارجي چگونه بوده است؟
روش تحقيق آن، كيفي و با تحليل مضمون 60 آيتم خبري رسانه‌هاي ايسنا، واس و بي‌بي‌سي فارسي انجام شده است.
بازنمايي حادثه منا در ايسنا، گوياي آن است كه اين رسانه با برجسته‌سازي بي‌كفايتي آل سعود بر مقصر بودن دولت عربستان سعودي در فاجعه منا تاكيد داشته است.
خبرگزاري رسمي عربستان سعودي(واس) در بازنمايي حادثه منا با برجسته‌سازي سياست هاي آل‌سعود و تكرار مكرر حادثه‌بودن مرگ حجاج در منا، در پي اتهام‌زني و فرافكني بوده و با خروج از بي‌طرفي به بايكوت ابعاد خبري اين حادثه پرداخته است.
بي‌بي‌سي فارسي نيز با پوشش كامل اخبار حادثه‌منا و به كارگيري تكنيك استفاده از عاطفه پيام‌گيرندگان، آنها را به مخاطب وفادار تبديل كرده و سپس با گزينش گري خاص، چارچوبي را كه براي سناريوي منا تعريف كرده بود اجرا و در اين راستا به موج‌افزايي پرداخته است و با پيشگويي مغرضانه، سردي و كدورت روابط بين ايران و عربستان را القا كرده است. اين رسانه با تظاهر به بي‌طرفي و تكرار اقدامات مطلوب دولت عربستان سعودي به دنبال تبرئه آل‌سعود نيز بوده است.
در ادامه جلسه، دكتر بيات ايراداتي را در دو بخش شكلي و محتوايي مورد تاكيد قرار داد كه از سوي استادان مشاور و راهنما، پاسخ‌هاي لازم در اين زمينه داده شد. سپس استادان حاضر در اين دفاعيه وارد شور شدند و پايان‌نامه ارشد زهرا ميعادي با رتبه عالي پذيرفته شد.
از اين پژوهش دو مقاله علمي -ترويجي و يك مقاله علمي- پژوهشي در دست چاپ است.
اين پايان نامه در سه فصل تدوين شده كه فصل اول متشكل از بيان مساله، اهميت و ضرورت، پيشينه و روش تحقيق، فصل دوم شامل ادبيات نظري و مفهومي و فصل سوم مشتمل بر روش و يافته‌هاي پژوهش است.
در فصل دوم پايان‌نامه، با اشاره به سير و چگونگي پادشاهي خاندان آل‌سعود، به جناياتي كه اين خاندان در حق مردم عربستان مرتكب شدند و تخت پادشاهي‌ خود را بر خون بنا نهادند، اشاره شده است. جناياتي كه بي‌شباهت به آنچه كه امروزه داعش در عراق و سوريه رقم مي‌زند، نيست.
سه رسانه انتخابي در تاين پژوهش ابتدا به صورت مجزا تحليل مضمون شده‌ند، سپس يافته‌هاي موجود در رابطه با بازنمايي حادثه منا در اين سه رسانه تحليل مقايسه‌اي شده كه نتايج حاصله مي‌تواند براي رسانه‌ها در زمان بحران كارگشا باشد.


| شناسه مطلب: 63622




منا



نظرات کاربران