درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی
درمشهد برگزارشد؛

نشست علمی "مدیریت حج و تعطیلی حج از منظر فقه و تاریخ"

نشست علمی مقدماتی "مدیریت حج (حرمین شریفین) و تعطیلی حج از منظر فقه وتاریخ" درمشهد برگزار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اين نشست همزمان با ايام ذيحجه و سالگرد شهداي مظلوم منا در راستاي بررسي ابعاد فقهي و تاريخي مسئله تعطيلي حج، با حضور طلاب و اساتيد و نيز پژوهشگران بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس، در تالار اجتماعات شيخ طبرسي واقع در بنياد پژوهشهاي اسلامي آستان قدس برگزار شد.
در اين نشست ابتدا حجت الاسلام والمسلمين مهدي شريعتي تبار به بيان مستندات قرآني و حديثي اين موضوع پرداخت و 4 عامل را به عنوان عوامل اصلي تعطيلي حج مورد بررسي قرار داد.
حجت الاسلام شريعتي گفت: بايد مساله حج مورد مطالعه و پژوهش كارشناسي قرار بگيرد و با توجه به ساماندهي حرمين شريفين به خصوص در انجام مناسك حج تمتع كه همه مسلمانان از مليت ها و مذاهب گرد هم مي آيند، خروج مديريت حج از انحصار و اداره آن به دست جماعتي از نخبگان مورد تاييد جهان اسلام پيشنهاد مي شود.
وي با تاكيد بر اين كه نبايد هيچ گاه مديريت حج در دست انديشه اي با ديدگاه هاي سياسي خاصي باشد، افزود: بايد با نگاهي بر خلفاي پيش از آل سعود همچون بني اميه و بني عباس تاملي در قداست زدايي هاي صورت گرفته از حرمين شريفين داشت.
اين محقق حوزوي با اشاره به تفاسير قرآني در خصوص فريضه حج و حرمين شريفين، مكه مكرمه و كعبه را محلي براي اجتماع جامعه اسلامي در عين امنيت و آرامش رواني دانست و بيان كرد: خداوند متعال براي شما حج را عامل قوام و استواري دين مردم قرار داده است.
رئيس بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي با بيان اين كه مكه به عنوان محل اجتماع مسلمانان از اقوام و مليت هاي مختلف و از همه مذاهب و فرق است، خاطر نشان كرد: بي شك مديريت اين مكان مقدس بايد به دست منتخباني از عامه مسلمانان باشد.
حجت الاسلام والمسلمين شريعتي با اشاره به اين مطلب كه امنيت بايد در حج موج بزند، ادامه داد: امروز آن قومي كه دست به مديريت حرمين شريفين زده اند، با تفكر سخيف وهابيت و داعش، حج گزاران را مشرك دانسته و اين امر را كه مسلمانان را تكفير كرده و به آنان هرگونه آسيبي برسانند.
وي ادامه داد: مطابق بيان مقام معظم رهبري نبايد بگذاريم تا فاجعه منا به سبب عمق فاجعه و جنايت آل سعود و مظلوميت مهاجران الي الله كه با لباس احرام و در حين انجام مناسك از دنيا رفتند فراموش شود چرا كه سهل انگاري آن شجره خبيثه ملعونه منجر به تحقق اين فاجعه شده است.
رئيس بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي با بيان اين كه بحث هاي سياسي، حقوقي و آنچه كه مربوط به هسته هاي ديپلماسي است بايد مطابق با روند خود دنبال شود، تصريح كرد: از نگاه تاريخي، فقهي و پژوهشي مساله امنيت حج شايسته طرح و گفتمان سازي ميان نخبگان است تا بتوان آن را مبدل به يك مطالبه عمومي در جهان اسلام كرد.
حجت الاسلام و المسلمين شريعتي تبار با اشاره به ضرورت گردهم آمدن انديشمندان اسلام از مذاهب مختلف اسلامي خاطر نشان كرد: سوء مديريت شجره خبيثه ملعونه در مديريت حرمين شريفين سابقه تاريخي دارد كه از جمله آنان مي توان به حادثه جمعه خونين و كشتار حجاج ايراني اشاره كرد.
وي با بيان اين كه مساله منا بايد مورد پژوهش و مطالعه از منظر قرآن و روايات قرار بگيرد، پرسيد: آيا بايد مديريت حرمين شريفين كه رسالت برگزاري مناسك حج را دارند، در اختيار حكومتي باشد كه همكاري با مستكبران جهان را دارند و ضعفشان براي همگان اثبات شده است؟ وي با بيان اين كه بي توجهي جهان اسلام نسبت به مديريت حج، منجر به اتفاق بزرگتر از فاجعه منا مي شود، به كنترل كردن رفت و آمد هاي حرمين شريفين از سوي شركت هاي صهوينيستي اشاره و تصريح كرد: بي شك امنيت شاخص مهمي در اداره حرمين شريفين است و آن جريان هايي بايد سياست هاي مديريتي خود را پياده كنند كه اعتقاد به امنيت فكري و سياسي داشته باشند.
وي در پايان، حج را كنگره سترگي دانست كه هيچ ابرقدرتي نمي تواند به لحاظ سياسي و اقتصادي اين كنگره را شكل دهد و يادآور شد: بي شك با تفكر و حاكميت آل سعود نمي توان حج را به اهداف متعالي خود رساند و بايد پژوهشگران با بررسي ابعاد اين جريان، راهكارهايي كارآمد ارائه دهند.
خالي كردن حج، زمينه هجوم دشمنان را فراهم مي كند /پاسخ به شبهات مطرح شده در خصوص حج تمتع سال جاري
درادامه حجت الاسلام والمسلمين رضا عندليبي، عوامل و ريشه هاي قرآني تعطيلي حج را بيان و اين موضوع را از منظر تحليلي و تاريخي بررسي كرد.
مدير گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت ناامني و باجگيري هاي صورت گرفته در مسير و حرمين شريفين، ناامني به سبب درگيري هاي نظامي و سوء رفتار با حجاج، سد حرم و مسجد الحرام، درگيري حاكمان با مدعيان حكومت در مكه و اختلاف هاي سياسي، مذهبي به همراه تهديد هاي صورت گرفته در طول تاريخ اسلام را برخي از دلايل تعطيلي حج عنوان كرد. وي، رسالت پيامبر فرستاده شده از سوي خداوند متعال را اقامه دين الهي دانست و گفت: احكام دين هيچ گاه تعطيل بردار نيستند.
حجت الاسلام والمسلمين عندليبي راه اجراي احكام دين را جاري شدن حكومت اسلامي دانست و تصريح كرد: اگر حكومت اسلامي نباشد، راه امر به معروف و نهي از منكر، جهاد، قضاوت و به طور كلي اجراي احكام ديني بسته مي شود كه اين مبين آن است هر حكومتي بايد اسلامي باشد. مدير گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت با بيان اين كه هرگز حج نبايد تعطيل شود، به حادثه فرودگاه جده اشاره كرد و اظهار داشت: متاسفانه عده اي در فضاي مجازي برخورد هاي پسنديده اي را در خصوص اين حادثه انجام نداند و ما با سكوت خود به دشمنان بهانه داديم.
وي در پاسخ به آناني كه اعتقاد دارند بايد هزينه حج را براي فقرا صرف كرد، پرسيد: سال گذشته 64 هزار نفر با صرف مبلغ حدودي 20 ميليون تومان عازم حج شدند، آيا امسال كه اينان به حج نرفتند، به فقرا كمك كردند و به ياري نيازمندان شتافتند؟ حجت الاسلام والمسلمين عندليبي با بيان اين كه حج جايگزين ندارد و نمي شود تناسبي در راستاي صرف هزينه چندين برابري در كمك به فقرا نسبت به حج در نظر گرفت، خاطر نشان كرد: بايد دستگيري از نيارمندان و حج را به تناسب يكديگر بررسي، مقايسه و انجام داد.
مدير گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت با بيان اين كه برخي معتقدند نبايد پول را صرف وهابيتي كه قبور ائمه(ع) را تخريب و جنايت هاي بي بديلي انجام مي دهند كرد، گفت: امروز تبليغات، تلاش و همت آنان در راستاي ناپسند جلوه دادن شيعيان است كه حضور زايران شيعه در حرمين شريفين بهترين تبليغ معارف اسلام است و خنثي كننده تبليغات دشمنان است.
وي با اشاره به تعطيل شدن حج امسال از سوي عربستان و سفر چندين و چند باره مسئولان حج و زيارت ايران به آنجا براي مذاكره تصريح كرد: بي شك زماني كه امنيت و آرامش رواني برقرار نباشد، حج واجب نيست. مدير گروه فقه و حقوق پژوهشكده حج و زيارت با اشاره به رسالت حاكم اسلامي در اعزام مسلمانان به حج، يادآور شد: حاكم اسلامي موظف است تا شرايطي را فراهم كند كه مكلفين بتوانند به راحتي احكام اسلامي را اجرا كنند تا حج خالي نباشد. نوحه خواني و مديحه سرايي ذاكر اهل بيت آقاي ماهرخسار درگراميداشت نخستين سالگرد شهداي منا از ديگر برنامه هاي اين نشست بود و در پايان به سؤالات حاضران درخصوص موضوع بحث پاسخ داده شد.


| شناسه مطلب: 63629




عربستان حج منا



نظرات کاربران