استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه

استفاده ابزاری عربستان از حج برای جبران کسری بودجه

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان شورای وزیران این کشور قانون جدیدی را برای افزایش هزینه های صدور روادید ورود وخروج برای حجاج بیِت الله حرام تصویب کرده است. به نظر می رسد، این موضوع بیش از همه در راستای جبران کسری بودجه وهزینه های هنگفتی است که اقتصاد عربستان در یک سال گذشته آن شده است.

به گزارش خبرگزاري عربستان (واس) اداره كل گذرنامه عربستان سعودي روز شنبه اعلام كرد كه مصوبه افزايش نرخ ويزاهاي ورود ، خروج و ترانزيت از امروز يكشنبه (ابتداي سال هجري قمري در عربستان) به اجرا گذاشته مي شود.
هر يك از حجاج بيت الله حرام كه براي دومين بار به حج عمره يا تمتع مشرف شوند بايد 2 هزار ريال سعودي (530 دلار) بپردازد و اگر كسي براي اولين بار با هدف حج واجب يا عمره بخواهد وارد عربستان شود ، اين مبلغ از وي دريافت نمي شود.
ويزاي چند بار ورود با اقامت 6 ماهه 3 هزار ريال (800 دلار)، اقامت يك ساله 5 هزار ريال (هزار و 330 دلار) و اقامت 2 ساله 8 هزار ريال ( 2 هزار و 130 دلار) است.
ويزاي ترانزيت (عبور از خاك عربستان) 300 ريال (80 دلار) است.
ويزاي خروج از بنادر عربستان 50 ريال (13 دلار) است.
خروج از عربستان براي اولين بار با اقامت حداكثر 2 ماهه در خارج كشور 200 ريال (50 دلار) است كه بابت هر ماه اقامت اضافي 100 ريال (26 دلار) دريافت مي شود.
خروج از عربستان براي چندمين بار با اقامت 3 ماهه 500 ريال (130 دلار) است كه بابت هر ماه اقامت اضافي 200 ريال دريافت مي شود.
افزايش هزينه هاي صدور رواديد در عربستان براي زيارت خانه خدا و همچنين همه سفرهاي عمومي به اين كشور، بيش از همه در ارتباط با تلاش هاي سران سعودي براي ايجاد توازن در بودجه ساليانه اين كشور است كه در پي سقوط شديد بهاي نفت به شدت در حال كوچك شدن است.
اين برنامه اصلاح كه بخش مهمي از آن شامل افزايش ماليات ها نيز مي شود، همزمان شده با برنامه رياضت اقتصادي كه سعودي ها از دسامبر سال گذشته و براي توازن در بودجه ساليانه خود شروع كرده اند.
اما بخش ديگري از تلاش هاي سعودي ها براي جبران كسري بودجه خود عبارت است از همين افزايش هزينه هاي سفر به اين كشور براي انجام مراسم حج و حتي افزايش جريمه هاي رانندگي در اين كشور. آنچه به نظر مي رسد، اين است كه عربستان سعودي و سران آن براي فرار از بحران اقتصادي از حج و بزرگترين مراسم آييني دين مبين اسلام كه مربوط به همه مسلمين جهان است نيز استفاده ابزاري مي برند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران