تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج

تأکید رییس سازمان دیانت ترکیه بر حضور ایرانیان در مراسم حج

محمت گورمز، در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر حضور ایرانیان در مراسم حج تاکید کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از اداره‌كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، حجت الاسلام والمسلمين محسن قمي، معاون بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري و عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي عالي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با محمت گورمز، رييس سازمان ديانت تركيه، ديدار و گفت‌وگو كرد.
محسن قمي در اين ديدار با قدرداني از نگاه تقريبي محمت گورمز در همفكري و همكاري براي توسعه وحدت و تقريب در جهان اسلام، بر حضور مردم و نگاه دروني بر امنيت و خنثي‌سازي بحران به ويژه در حادثه اخير (كودتا 14 جولاي تركيه) و نقش مؤثر سازمان ديانت، مساجد و مردم براي دفع كودتا و توجه به مردم و ارزش‌هاي ديني در تأمين امنيت داخلي كشور را مورد تأكيد قرار داد.
وي همچنين ضرورت توسعه گفتمان ديني عليرغم تأخير در اين خصوص، تأكيد بر گفت‌وگوي علما و نخبگان ديني و با توجه به معرفي اعضاي هيأت علماي ديني از سوي ايران، درخواست معرفي هيأت علماي ديني تركيه از سوي سازمان ديانت را مورد اشاره قرار داد و از ارايه خطبه‌هاي ارزشمند محمت گورمز در خصوص عاشورا و تأكيد بر محبت به اهل بيت (ع) و عاشورا در تركيه قدرداني كرد.
حجت الاسلام قمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به فريضه حج، گفت: حج امري واجب است؛ ولي دولت سعودي حج را سياسي كرده و بدون توجه به تعهدات لازم و تأمين امنيت و ارايه خدمات كنسولي براي ايرانيان و بي‌توجهي براي تشكيل گروه تحقيق و عدم عذرخواهي و پرداخت خسارت و ديه و ... در خصوص حجاج ايراني، قبل از مذاكرات نهايي، و يك جانبه، موضوع را خاتمه يافته تلقي كرد و اقدامات رسانه‌اي انجام داد.
وي ادامه داد: در عين حال در صورت تأمين نظرات قانوني، ايران از هر اقدامي براي حل مشكل حج استقبال مي‌كند.
معاون بين‌الملل دفتر مقام معظم رهبري همچنين گفت: اميدواريم با تلاش يكديگر و ايفاي نقش در كشور و جهان اسلام و با همفكري و همراهي عالمان و انديشمندان، شاهد وحدت و يكپارچگي مسلمانان باشيم.
در ادامه اين ديدار محمت گورمز، رييس سازمان ديانت تركيه، توجه به وحدت مسلمين به خصوص در زمان حاضر با توجه به مشكلات جهان اسلام و نقش عالمان فارغ از سياسيون براي كنترل و كاهش آلام جهان اسلام و گسترش ارتباط علمايي را مورد تأكيد قرار داد و ضرورت توجه جدي و عملياتي به موضوع وحدت و ايجاد بستر و فضاي لازم براي گفتمان ديني و بحث‌هاي علمي و ارايه نقطه نظرات علمي در خصوص برخي اختلافات براي برداشتن سوءتعبيرها با توجه به مشتركات اصيل و وسيع در مقابل اختلافات را يادآور شد.
وي همچنين با تشريح برخي تلاش‌هاي خود براي بازگشايي مسير حج براي ايرانيان، به ضرورت توجه به حضور ايرانيان در حج تأكيد كرد.
اين ديدار در حضور اسدزاده، سركنسول و راشد، وابسته فرهنگي ايران در استانبول، انصاريان، مشاور رييس دفتر و فلاح‌نژاد كارشناس ارشد دفتر مقام معظم رهبري، برگزار شد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران