آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند  لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی
آیت الله مکارم شیرازی:

زائران اربعین مقررات و موازین را رعایت کنند لزوم پرهیز از اقدامات اختلاف انگیز و اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که زائران اربعین باید حاکمیت و تدبیر کشور میزبان را بپذیرند، گفت: افراد نباید بدون گذرنامه بروند و فشار بیاورند تا از کشور خارج شوند که کار نادرستی بوده و در این صورت نمی توانند نماز را شکسته بخوانند چون سفر آن ها اشکال دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،حضرت آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع تقليد عصر امروز در ديدار مسؤولان كميته فرهنگي اربعين با بيان اين كه اربعين به سرمايه اي عظيم و بسيار مهمي براي اسلام و پيروان مكتب اهل بيت(ع) تبديل شده است، گفت: كسي براي اين تجمع تبليغ نكرده بلكه به صورت خودجوش اين گونه شده است كه از جهات گوناگوني بايد مورد توجه باشد.
وي افزود: اين جمعيت 20 ميليوني و بي نظير عظمت مكتب اهل بيت(ع) را نشان مي دهد، چه دشمنان بخواهند و چه نخواهند اين مكتب پخش مي شود و جاذبه براي اسلام و مكتب اهل بيت(ع) ايجاد مي كند، اين برنامه عظيم، خون تازه اي در رگ هاي ما جاري مي كند و پاسخي دندان شكن به فعاليت هاي دشمنان و تكفيري ها است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم اظهار داشت: از آن جايي كه مسأله اربعين مهم شده، دشمنان نيز حساسيت بيشتري پيدا كرده و سعي مي كنند تا اين برنامه جهاني را نا امن كرده يا اگر كسي احياناً كار خرافي انجام داد آن را بزرگ و تبليغ كنند.
وي ادامه داد: همانگونه كه مسؤولان مربوطه براي بهتر شدن اين اجتماع عظيم برنامه ريزي مي كنند دشمنان نيز براي آسيب رساندن برنامه ريزي مي كنند از اين رو بايد مراقب بود، چيزي كه مهم است آسيب آن نيز مهم است.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي با تأكيد بر اين كه بايد مراقب آسيب ها بود، ابراز داشت: اموري نبايد فراموش شود، نبايد نماز، جنبه هاي حجاب و مسأله عدم اختلاط به فراموشي برود، جمعيت ميليوني ممكن است آسيب هايي داشته باشد كه بايد هوشيار بود.
وي عنوان كرد: بايد از اربعين استفاده وسيع فرهنگي شود؛ ما حتي به مسؤولان محترم آستان قدس رضوي و آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) هم عرض كرده ايم كه زيارت جاي خود دارد اما بايد از جمعيت ميليوني زوار استفاده فرهنگي شود.
اين مرجع تقليد خاطرنشان كرد: كساني كه در اين برنامه ها حضور پيدا مي كنند روحشان آماده است و بايد مسائل مورد نياز را منتقل كرد و يكي از مسائل، موضوعات اعتقادي است، نبايد بعضي از مداحان محترم مسائل غلوآميز را مطرح كنند و بهانه به دست دشمنان بدهند.
وي اضافه كرد: همچنين نبايد نقصاني در مداحي و سخنراني وجود داشته باشد، حد لازم بايد در خطابه ها و مداحي ها رعايت شود، متأسفانه مداحي و شعر آسيب‌زاتر از سخنراني ها است.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي با بيان اين كه درباره نماز و اعمال واجب بايد تأكيد شود، گفت: زيارت اربعين بسيار خوب است اما امري مستحب است، نمي شود زائران به زيارت اربعين بروند و از نماز كه ستون دين است غافل باشند، اشتباهاتي در اين زمينه وجود دارد كه بايد با آموزش و كار فرهنگي برطرف شود.
وي افزود: يكي ديگر از نكاتي كه بايد مورد توجه باشد اين است كه توانمندها بايد به فكر ناتوان ها باشند، اگر كسي در راه مانده است و يا مشكلي پيدا كرده است بايد به او كمك كنند، زائران بايد به فكر يكديگر باشند تا لطف خدا شامل حال آن ها شود.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم با تأكيد بر ضرورت جلوگيري از اسراف و تبذير در برنامه اربعين اظهار داشت: غذاهايي كه تهيه مي شود بايد به اندازه لازم باشد، بايد به رعايت حلال و حرام شرعي در امر مستحب توجه داشت.
وي ادامه داد: ايراني ها بايد بدانند كه اين برنامه در كشور عراق است و حاكميت كشور مال آن هاست، آن ها ميزبان هستند و بايد تدبير ميزبان را پذيرفت، از اين رو افراد نبايد بدون گذرنامه بروند و فشار بياورند تا از كشور خارج شوند كه كار نادرستي بوده و در اين صورت نمي توانند نماز را شكسته بخوانند چون سفر آن ها اشكال دارد.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه از ما سؤال شده كه آيا به دليل ناتواني قبل و بعد از روز اربعين مي توان به زيارت مرقد ملكوتي امام حسين(ع) رفت، ابراز داشت: ما در پاسخ عرض مي كنيم در صورت ضرورت اشكالي ندارد و قبول است به علاوه زائران بايد زيارت خود را طولاني نكنند بلكه سريع تر برگردند و محل را به ديگران واگذار كنند، اين كه بگويند نذر داريم كه چندين روز در كنار مرقد امام حسين(ع) بمانيم صحيح نيست.
وي عنوان كرد: در رفت و آمدها بايد نظم رعايت شود تا خداي ناكرده كسي زير دست و پا نماند كه اگر منايي ديگر به وجود آيد مايه آبروريزي است، الحمدلله در سال هاي اخير برنامه ريزي و امنيت خوبي برقرار بوده و نشان دادند كه مي توان 20 ميليون زائر حسيني را بهتر از 3 ميليون زائر در حج مديريت كرد؛ اين كه ستادي براي فعاليت هاي اربعين تشكيل شده جاي اميدواري دارد كه كارهاي نظام مندي صورت گيرد.
حضرت آيت الله مكارم شيرازي خاطرنشان كرد: صداوسيما اين اجتماع ميليوني و عظيم را بايد به خوبي در شبكه ها به ويژه رسانه هاي برون مرزي منتشر كند تا جهانيان به خوبي مطلع شوند، خبر رساني خوب سبب بهره برداري حداكثري مي شود.
وي اضافه كرد: زائران عزيز از گفتن شعارهايي كه به مذاهب اسلامي ديگر اهانت مي شود بايد پرهيز كنند، اسم كساني كه مورد احترام آن ها هستند نبايد به بدي برده شود؛ به خصوص اين كه اهل سنت هم در برنامه عظيم اربعين شركت مي كنند.
اين مرجع تقليد گفت: اميدوارم به لطف خدا امسال با شكوه تر هر سال اين مراسم برگزار شود و زوار عزيز همگي حاجت روا شوند و سالم بروند و سالم بازآيند و نيز اميدوارم به بركت اين برنامۀ بسيار باشكوه و مملوّ از اخلاص خداوند آتش هايي كه در كشورهاي اسلامي به دست دشمنان افروخته شده به زودي خاموش كند و امنيت را به همه كشورهاي اسلامي بازگرداند.
رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد اربعين مطرح كرد؛ سفر يك‌ميليون زائر ايراني به شهرهاي كاظمين و سامرا
رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين گفت: سال گذشته يك‌ ميليون زائر ايراني به شهرهاي كاظمين و سامرا رفتند و امسال برنامه‌هايي از اين دو شهر در شبكه‌هاي صداوسيما پخش مي‌شود. به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، حجت‌الاسلام‌والمسلمين حميد احمدي عصر امروز در ديدار اعضاي كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين با آيت‌الله مكارم شيرازي با اشاره به فعاليت‌هاي اين كميته گفت: اين كميته در ستاد مركزي اربعين با عضويت 16 دستگاه كشور تشكيل‌ شده و 60 دستگاه و هيأت مذهبي با اين كميته همكاري دارند.
وي ادامه داد: جلسات كميته فرهنگي و آموزشي از بهمن‌ ماه سال گذشته آغاز شد و 14 كارگروه تخصصي از جمله نماز، روحانيت، رسانه و فضاي مجازي و توليد محصولات فرهنگي در اين كميته شكل گرفت. به همت اين كميته برنامه روايت‌گري اربعين با استفاده از روحانيون جوان آموزش‌ديده در زيارت اربعين برگزار مي‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين احمدي افزود: امسال برنامه‌هاي سخنراني و عزاداري را سه برابر سال گذشته كرديم و اين برنامه‌ها در 40 نقطه در نجف، كربلا و راه نجف به كربلا برگزار مي‌شود. همچنين 12 نفر از سخنرانان و 12 نفر از مداحان برجسته كشور در ايام اربعين به عراق اعزام مي‌شوند.
وي با اشاره به توليدات محصولات فرهنگي مرتبط با اربعين اظهار كرد: در راستاي فرهنگ‌سازي، توليدات فرهنگي خوبي را با همكاري فضلاي حوزه براي زيارت اربعين آماده كرديم، اين توليدات در ايام اربعين از صداوسيما پخش مي‌شود. امسال قرار است كه برنامه‌هاي رسانه ملي به‌جاي نگاه ترويجي، نگاه تبييني داشته باشد و جنبه معرفتي برنامه‌هاي صداوسيما در اربعين هم افزايش پيدا كند.
وي افزود: به كمك ائمه جماعات مساجد طرحي به نام ياوران معنوي اربعين را آماده كرديم. در اين طرح ائمه جماعات بر بحث زيارتي بودن سفر اربعين، تقويت مرجعيت ديني، احترام به حاكميت دولت عراق و تكريم مردم اين كشور تأكيد مي‌كنند، همچنين بحث مردمي بودن زيارت اربعين را دنبال مي‌كنيم.
رئيس كميته فرهنگي و آموزشي ستاد مركزي اربعين در پايان خاطرنشان كرد: برنامه‌ريزي‌شده كه هر استان كشور زيرساخت‌هاي دائمي را براي ايام اربعين در عراق ايجاد كند. همچنين امسال بر توقف كوتاه‌مدت زائرين ايراني در كربلا تأكيد مي‌كنيم. سال گذشته يك‌ميليون زائر ايراني به شهرهاي كاظمين و سامرا رفتند و امسال برنامه‌هايي از اين دو شهر در شبكه‌هاي صداوسيما پخش مي‌شود. از مبلغين هم درخواست كرديم كه در ايام اربعين محور برنامه‌هاي خود را حضرت سيدالشهدا(ع) بگذارند و از مطرح كردن مسائل اختلاف‌برانگيز بپرهيزند.




نظرات کاربران