خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد

خدمات رایگان به زائران اربعین مشخص شد

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: در داخل عراق، اسکان و تغذیه ای که جنبه مردمی دارند بصورت رایگان ارائه می شود؛ زائران اربعین می توانند در داخل مرزها از خدمات دریافت غذا، اسکان و بهداشت و درمان به صورت رایگان استفاده کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبر، كشاورزيان رئيس كميته حمل و نقل ستاد اربعين با اشاره به تخلفاتي كه ممكن است براي سفر اربعين رخ دهد افزود: مردم بعد از ديدن تخلفات مي توانند با شماره تلفن 124 تماس گرفته و موضوع تخلف را به تعزيرات گزارش دهند تا در اسرع وقت به مسئله رسيدگي شود.
او ادامه داد: استان ايلام به لحاظ زيرساختي ضعيف است، در حال حاضر ما تلاش كرده ايم تا بخشي از مسير ايلام به سمت مهران را دو بانده كنيم، حدفاصل بين مهران تا ايلام گره هاي ترافيكي داشت كه براي امسال برطرف شده است، با پيمانكاران صحبت شده تا فاصله بين صالح آباد تا مهران دو بانده شود.
كشاورزيان گفت: قبل از مهران، پاركينگ هايي در نظر گرفته شده تا كساني كه با خودروي شخصي مسافرت مي كنند بتوانند خودروي خود را در آنجا پارك كنند و حق پارك روزانه 5000 تومان خواهد بود، پيش بيني شده تا افرا براي عزيمت به مرزها از خودهاي همگاني استفاده كنند. در رابطه با كرايه اتوبوس ها، مبلغ آن دوبرابر زمان عادي است كه مسافران اربعين بايد آن را بپردازند اما در رابطه با حمل و نقل ريلي اين افزايش قيمت وجود ندارد.
ذوالفقاري رئيس ستاد مركزي اربعين حسيني ديگر مهمان برنامه افزود: برخي از كساني كه در سامانه سماح ثبت نام كرده اند هنوز مداركشان را تكميل نكرده اند كه اين تعداد رقمي در حدود 200 هزار نفر است در رابطه با صدور ويزا اين امر تا 28 آبان ادامه دارد كه البته تمديد نخواهد شد زيرا از روز 28 آبان تا اربعين فقط 2 روز باقي مي ماند كه صدور هرگونه ويزايي در اين مدت باقي مانده منطقي نيست. او افزود: در مورد هزينه هاي سفر اربعين بايد بگويم كه همه دست اندركاران ستاد اربعين در تلاش اند تا هزينه هاي سفر را كاهش دهند زيرا بسياري از افرارد آرزوي سفر به عتبارت را دارند و اين وظيفه ماست كه هزينه هاي سفر را تسهيل كنيم.
ذوالفقاري ادامه داد: ما در سال گذشته مشكلات زائران اربعين را بررسي كرديم كه يكي از آن بيمه بود، در حادثه منا سطح بيمه فوت، 55 ميليون تومان بود؛ ما سال گذشته زماني براي فكر كردن به مسئله بيمه زائران را نداشتيم اين در حاليست كه بيمه مسئله مهمي است و شامل اتفاقا امنيتي و تصادفات مي شود كه پوشش كامل را شامل مي شود. يكي ديگر از مشكلات ما مسئله بيماراني بود كه مجبور شدند در بيمارستانهاي عراق بستري شوند، در پوشش بيمه اي امسال 1 ميليون تومان حق درمان بيماران سرپايي، 15 ميليون تومان حق بستري در نظر گرفته شد، جمعيت هلال احمر نيز در كشور عراق مستقراند و خدمات سرپايي را به صورت رايگان ارائه مي دهند.
او گفت: حدود يك ميليون دلار از طرف بيمه گذار ارز به عراق فرستاده تا در صورت بروز هرگونه مشكلي، خدمات لازم بدون فوت وقت و معطلي به حادثه ديده ارائه شود؛ در حال حاضر شركت بيمه دانا توانسته خدمات مورد انتظار ما را به زائران حسيني ارائه دهد و زائران امسال زير پوشش اين بيمه به عتبات سفر مي كنند. بيمه داخلي ما فقط در محدوده مرزهاي داخلي خدمات ارائه مي دهند اين درحاليست كه بيمارستانهاي عراق تنها با پرداخت پول حاضر به پذيرش و درمان زائران هستند؛ حق بيمه زائران در دو نرخ 18800 و 6000 تومان تعريف شده كه خود زائر بايد آن را بپردازد.
رئيس ستاد مركزي اربعين حسيني يادآور شد: پاركينگهاي در نظر گرفته شده براي خودروهاي شخصي ظرفيتي نزديك به 20000 خودروي را دربر مي گيرد، بخش امنيت ماشينهاي شخصي براي ما، مسئله مهمي است، نگهداري و تكميل پاركينگها هم بسيار مهم اند، ما بايد تا چند سال ديگر زيرساخت هاي لازم براي سفر اربعين را در دو كشور ايران و عراق را رفع و رجوع كنيم، با بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد پاركينگ ها بايد توسعه يابند، عزيمت هاي امسال نسبت به سال قبل نشان مي دهد كه سفرها روند صعودي دارند و پيوسته بر حجم آن افزوده مي شود، اما در رابطه با خدمات رايگان اربعين بايد گفت كه در داخل عراق، اسكان و تغذيه اي كه جنبه مردمي دارند رايگان اند كه مردم دو كشور ايران و عراق را شامل مي شود، ما يك ميليون پرس غذا را به صورت روزانه پيش بيني كرده ايم و نيز 700 هزار اسكان، حمل و نقل نيز شامل اتوبوسهاي شهرداري و تريلهاي سپاه است كه در داخل خاك عراق به صورت رايگان خدمات مي دهند، در ايران 500 هزار پرس غذا در مرزها و 300 هزار اسكان رايگان در نظر گرفته شده و مسائل مربوط به بهداشت و درمان نيز رايگان خواهند بود.
مرواريد استاندار ايلام، در گفتگوي تصويري با برنامه تيتر امشب در خصوص اقدامات صورت گرفته در استان براي ميزباني بهتر از زائرين اربعين حسيني گفت: در مقايسه با سال گذشته كارهاي متعددي در زمينه زيرساخت ها از جمله پاركينگ ها، كمربندي ايلام انجام شده است. همچنين در رابطه با موكب ها، حدود 120 موكب در اختيار شهرستان هاي مختلف قرار مي گيرد. برخي ها مثل سپاه، آستان قدس رضوي و ستاد اجرايي فرمان حضرت امام اقدامات بزرگتري انجام داده اند. در مورد پايانه ها نيز هيچ مشكلي نيست. آب به مقدار كافي هست. آب آشاميدني به صورت ليواني در اختيار زائرين قرار مي گيرد. برنامه هايي مناسبي براي اتوبوس ها داريم. برنامه ريزي ها در مقايسه با سال گذشته بهتر بود. از طرفي مردم نيز از هفته پيش تردد مي كنند. روزانه حدود 20 هزار نفر از مرز مهران عبور مي كنند. شريعتي استاندار خوزستان نيز در ارتباط با برنامه گفت: تمهيداتي كه در مرزهاي شلمچه و چذابه انجام مي شود به صورت كامل در اختيار زائرين محترم است. امكان رفت و آمد از خرمشهر تا شلمچه داير است. خطوط ريلي ما اين آمادگي دارند كه از عمق كشور به سمت مرزهاي ما مسافرين را جابجا كنند. پاركينگ هايي در خرمشهر و نقطه صفر مرزي برقرار است. 250 موكب در شلمچه برقرار است. پايانه مرزي آماده است و در وقت اضطرار با 36 گيت (دروازه) مي تواند كارسازي بكند براي 20 هزار نفر و به حمدالله امكانات لازم براي زائرين در مرز شلمچه آماده است. در اين چند روز نيز 73 هزار نفر تردد كرده اند. 60 گيت براي عراقي ها آماده كرده ايم كه خدماتي را در آن طرف مرز ارائه بكنند. در مرز چذابه امروز جاده اي كه ما به طور جدي تلاش كرده بوديم كه به بهره برداري برسد، امروز آسفالت شد و مسير رفت و برگشت از هم جدا شد. موكب ها در چذابه هم برقرار است و خدمات به زائرين محترم ارائه كنند. در مرز چذابه ما 37 هزار نفر را كارسازي كرده ايم كه منتقل شده اند به كشور عراق و در اين زمينه براي خدمات رساني بهتر به زائرين محترم آقا اباعبدالله الحسين ما آمادگي كامل داريم.
قشقاوي معاون كنسولي وزير امور خارجه نيز در ارتباط تلفني در خصوص آمار رواديدهاي صادره گفت: تا به امروز يك ميليون ويزا صادر شده است. سال گذشته 400 هزار عدد بود كه رشد بسيار خوبي را شاهد هستيم كه حاصل برنامه ريزي خوب وزارت خارجه ايران و عراق و ستاد تسهيلات مطلقا ما آماده لغو رواديد هستيم، اين لغو فقط براي روزهاي اربعين نيست، بلكه براي تمام ايام سال است، اما بايد اين عمل متقابل باشد. زائرين محترم امسال با گذرنامه معتبر و رواديد معتبر تردد كنند.


| شناسه مطلب: 64476




اربعين



نظرات کاربران