زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند

زائران همه را در حرمین عسکریین غافلگیر کردند

به دنبال موج فزاینده و غافلگیر کننده زائران ایرانی به سامرا ، طی چند روز گذشته، سفیر ایران در راس یک تیم کارشناسی از سفارت صبح جمعه به این شهر رفت تا از نزدیک مسائل و مشکلات را بررسی و با کمک مقام های محلی، زمینه های خدمات رسانی بهتر را به زائران فراهم کند.

خبرگزاري ايرنا: به دنبال موج فزاينده و غافلگير كننده زائران ايراني به سامرا ، طي چند روز گذشته، سفير ايران در راس يك تيم كارشناسي از سفارت صبح جمعه به اين شهر رفت تا از نزديك مسائل و مشكلات را بررسي و با كمك مقام هاي محلي، زمينه هاي خدمات رساني بهتر را به زائران فراهم كند. درحالي راهي سامرا بوديم كه آخرين آمارها از حضور زائران ايراني در اين شهر در روز پنجشنبه حدود 6 تا 7 هزار نفر برآورد شده بود، اما جمعيتي كه پياده از حدود 7 كيلومتري سامرا در حال ورود به اين شهر بود و عمده آنها ايراني بودند، حكايت از موجي داشت كه به سمت سامرا براه افتاده است. حسن دانايي فر در خصوص ضرورت حضور كادر سفارت در اين ايام در شهر سامرا ، به خبرنگار ما گفت كه ما به دليل مشكلات امنيتي ، هرگز توصيه نكرديم كه زائران به سامرا سفر كنند، اما همانطور كه شاهديد ، مردم عاشقانه مي آيند و ما نيز وظيفه داريم حالا كه آمده اند تلاش كنيم تا جاي ممكن ، امكانات فراهم كنيم و از مشكلاتشان كم كنيم.
سفير ايران در عراق در ابتداي ورود به شهر سامرا ، بعد از زيارت امامين عسكريين ، اولين جلسه را با رئيس عتبه عسكريين برگزار كرد و سپس در يك جلسه با مسئولان نمايندگي هاي ايران در عراق از جمله ستاد بازسازي عتبات و عاليات، هلال احمر و كاركنان سفارت مستقر در سامرا ، به بررسي مشكلات موجود پرداخت.
وي در اين جلسه مسائل زائران را در دو بخش امنيتي و خدمات رساني بسيار حائز اهميت دانست، بويژه آنكه در بعد امنيتي ، همين يكشنبه گذشته بود كه تروريست ها دريك عمليات انتحاري به زائران ايراني در اين شهر حمله كرده و ضمن شهادت 7 تن از آنان نزديك به 100 تن ديگر را زخمي كردند.
بر اساس آمار مقام هاي محلي در سامرا ، يك روز پس از حمله تروريستي انتحاري در توقفگاه اتوبوس هاي حامل زائران ايراني ، تعداد زائران ايراني به دو برابر افزايش يافت و اين تعداد در روزهاي بعد نيز بصورت تصاعدي افزايش يافت، تاجايي كه اين روند ، روز جمعه مقام هاي محلي را غافلگير كرد.
سفير ايران در ادامه بازديد از سامرا و سركشي از روند فعاليت هاي مربوط به آماده سازي اماكن اقامتي موقت مانند چادرها و ساختمان هاي نيمه سازي كه براي اين موضوع در نظر گرفته شده، جلسه ديگري با مقام هاي محلي در اين شهر برگزار كرد تا فكري براي حمل و نقل زائران كرده باشد.
خوشبختانه برغم اوج گيري ورود زائران به سامرا، تاكنون هيچ مشكل امنيتي و حتي از نظر خدمت رساني براي زائران ايجاد نشده و ورود و خروج و زيارت زائران ، با ارائه خدماتي ازجمله اسكان و پذيرايي بصورت روان انجام شده است؛ اين نكته اي بود كه مسئولان ايراني و مقام هاي محلي سامرا به آن اشاره داشتند.
با اينحال ، در صورت ادامه اين روند در روزهاي آينده كه پيش بيني آن چندان سخت هم نيست، اين احتمال وجود دارد كه در سرويس دهي به زائران مشكلاتي ايجاد شود؛ بويژه آنكه سامرا شهري است با زيرساخت هاي تخريب شده توسط تروريست ها كه امكانات چنداني براي پذيرايي از جمعيت بزرگ زائران را ندارد.
درجلسات برگزار شده، مسئولان ايراني نهادهاي حاضر در منطقه تاكيد كردند كه تاكنون امكانات خوبي ايجاد شده و براي حل مشكلات بطور مستمر با مسئولان محلي جلسات فشرده اي را برگزار مي كنند.
حتي درباره حضور تيم پزشكي نيز گفته شده كه از روز يكشنبه تيم هايي از اردبيل و آذربايجان شرقي در سامرا مستقر مي شوند و كار خود را آغاز مي كنند.
در اين جلسات ، بيشترين نگراني ها، مساله حمل و نقل زائران بود كه دانايي فر با تماس هاي مكرر با مقام هاي عراقي در بغداد، توانست وعده تامين تعدادي خودرو اعم از اتوبوس و ميني بوس را براي سامرا بگيرد و در آخرين لحظاتي كه اين شهر را در غروب هنگام ترك مي كرديم، تعدادي از خودروهاي ويژه حمل مسافر درحال رسيدن به سامرا بودند، اما سوال همچنان باقي ماند كه در صورت اوج گيري بيشتر آيا تعداد خودروهاي تامين شده ، پاسخگوي سيل جمعيت خواهد بود؟
موج حركت زائران به سمت سامرا ، در حالي كه ميليون ها نفر در حال عزيمت به كربلاي معلا از مسيرهاي مختلف درعراق هستند، بحدي بود كه فرمانده عمليات سامرا و حاكم الزاملي رئيس كميسيون امنيت و دفاع پارلمان عراق نيز با لباس نظامي در اين شهر حضور يافتند و با همكاري تيمي از سفارت ايران، راه هاي تقويت امنيت زائران در اين شهر را پيگيري كردند.
در همين اثنا ديداري در ميدان مركزي سامرا منتهي به حرمين عسكريين ميان سفير ايران و حاكم الزاملي و نيز فرمانده عمليات سامرا انجام شد، در حالي كه زائران دسته دسته درحال ورود به حرم از همين نقطه بودند.
الزاملي در گفت وگو با سفير ايران كه مراديان وابسته نظامي و اباذري رايزن فرهنگي ايران در عراق نيز حضور داشتند، از هماهنگي موجود ميان مقام هاي محلي و مسئولان ايراني براي تامين امنيت سامرا و همكاري مسئولان ايراني ابراز رضايت كرد و در عين حال دانايي فر هم به همه نيروهاي امنيتي حاضر در منطقه خسته نباشيد گفت.
در جريان سركشي و بازديد روز جمعه سفير ايران در عراق، سرتيپ قاسم حبيب نماينده فرماندهي عمليات سامرا نيز همراه هيات ايراني بود كه نقش مهمي در هماهنگي جهت ورود محموله هاي وارده از ايران جهت بكارگيري و استفاده براي زائران ايفا مي كرد.
به هرحال ، اگرچه با تلاش ستاد تسهيل اربعين به رياست سفير ايران در عراق ، امكانات و تسهيلات خدمات رساني به زائران نسبت به پارسال به ميزان قابل ملاحظه اي افزايش يافته، اما افرادي كه براي شركت در اربعين حسيني راهي عراق مي شوند، بايد به اين نكته هم توجه كنند كه تمامي امكانات و تسهيلات موجود عراقي ها اعم از دولتي و مردمي و نيز امكانات ارسالي از ايران، با جمعيت زائر همچنان همخواني ندارد، بنابراين به اعتقاد كارشناسان ، زائران قبل از سفر بايد به اين موضوع دقت كنند و در طول سفر حتما آستانه تحمل و صبر خود را بالا ببرند.
دانايي فر سفير ايران در بغداد نيز در جلسات مختلف اعم از جلسات با مسئولان ايراني و عراقي ، بارها از دولت و ملت عراق و نيز ارتش و الحشدالشعبي و نيروهاي پليس عراق ، بخاطر تامين امنيت و پذيرايي از زائران حسيني و ميزباني خوب آنان ، تقدير و تشكر كرد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، غافلگيري مسئولان محلي و نيز مسئولان كادر سفارت ايران در عراق، درخصوص حركت زائران به سمت سامرا از آنجا شكل گرفت كه اين حركت دستكم 8 روز زودتر از سال گذشته اتفاق افتاد، بطوري كه طبق برنامه هنوز برخي امكانات نرسيده و كار آماده سازي محل اسكان و چادرهاي اقامتي، هنوز تمام نشده است.
جوانان ايراني زيادي هم در اين روز با اعلام تخصص حرفه اي خود به سفير ايران براي پيوستن به خادمان اربعيني اعلام آمادگي مي كردند و برخي ها نيز داوطلبانه كار را شروع كردند؛ از جمله گفته مي شد كه گروهي از بچه هاي تبريز و تهران و اصفهان كه با هزينه شخصي به سفر اربعين آمده اند، براي خدمت رساني آستين ها را بالا زده و دست بكار شده اند.


| شناسه مطلب: 64608




سامرا اربعين



نظرات کاربران