کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری

کنگره بزرگ اربعین در کلام رهبری

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری راهپیمایی بزرگ اربعین را حرکت عظیم، پرمعنا و پرمغزی می دانند که با ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین پیروانان حقیقت و آزادگی محقق می شود و جهان اسلام می بایست این فرصت را غنیمت بشمارد.

رهپويان مكتب حسيني همزمان با سالروز اربعين حسيني(ع) در حركت و نمايشي زيبا، اتحاد و وحدت جامعه اسلامي را به نمايش مي گذارند و به منظور تجديد عهد و پيمان با پرچم دار قيام كربلا در راهپيمايي و گردهمايي بزرگي به سرزمين شهادت و آزادگي گام مي نهند و اوج قدرت و اتحاد مسلمانان را در زير بيرق سيد و سالار شهيدان به تصوير مي كشند.
شيفتگان اباعبدالله حسين(ع) با ايمان و اعتقاد به فلسفه و چرايي قيام ايشان گردهم مي آيند و وحدت و همبستگي جهان اسلام را نشان مي دهند تا نهضت ظلم ستيزانه سيدالشهدا(ع) و ياران باوفايش در طول تاريخ استمرار يابد و هرگز به دست فراموشي سپرده نشود.
گروه اطلاع رساني ايرنا در آستانه سالروز اربعين حسيني به محوريابي سخنان آيت الله خامنه اي مقام معظم رهبري در ارتباط با كنگره بزرگ اربعين پرداخته است.
**عظمتي آشكار در پياده روي اربعين - امسال شما ملاحظه كرديد در اربعين حسيني ميليون‌ها انسان در كنار هم قرار گرفتند؛ خود اين حركت عظيم يك جمعي از مسلمان ها - البتّه مخصوص شيعه نبود، سنّي‌ها هم بودند - كه در دنيا انعكاس پيدا كرد، تعظيم كردند؛ تجليل كردند؛ آن را بزرگ‌ترين گردهمايي عالم به حساب آوردند؛ چه كساني؟ آنهايي كه دارند مسايل اسلامي را رصد مي كنند. (سخنان مقام معظم رهبري در ديدار مسوولان نظام و ميهمانان بيست و هشتمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي‌ 19 دي 93)
- ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخي مشكلاتي كه براي او وجود داشت نشان داد، هم در روز بيست‌ودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپيمايي عظيم اربعين اين عزم را، اين همّت را از خود بُروز داد و نشان داد. (پيام نوروزي مقام معظم رهبري به مناسبت آغاز جديد يكم فروردين 94)
- اين روزها روزهاي نزديك به اربعين است. پديده‌ بي‌نظير و بي‌سابقه‌اي هم در اين سال هاي اخير به‌وجود آمده و آن، پياده‌روي ميان نجف و كربلا يا بعضي از شهرهاي دورتر از نجف تا كربلا است؛ بعضي از بصره، بعضي از مرز، بعضي از شهرهاي ديگر، پياده راه مي‌اُفتند و حركت مي كنند. اين حركت حركت عشق و ايمان است... هم در آن ايمان و اعتقاد قلبي و باورهاي راستين، تحريك‌كننده و عمل‌كننده است؛ هم عشق و محبّت. تفكّر اهل‌بيت و تفكّر شيعي همين‌جور است؛ تركيبي است از عقل و عاطفه، تركيبي است از ايمان و عشق؛ تركيب اين دو.(سخنان مقام معظم رهبري در ابتداي درس خارج فقه‌ 9 آذر 94)
- به‌هرحال كار بسيار مهمّي است، كار بزرگي است؛ اين حركت عظيمِ مردم از ايران، از كشورهاي ديگر اسلامي، از هند، از اروپا، حتّي از آمريكا و كشورهاي ديگر، از راه‌هاي دور، افرادي مي‌آيند در اين راه‌پيمايي شركت مي كنند؛ دو روز، سه روز بيشتر يا كمتر - در اين راه، پاي پياده حركت مي كنند؛ مردم عراق هم انصافاً با كمال بزرگواري و محبّت پذيرايي مي كنند از اينها؛ خيلي حركت عظيم و پرمعنا و پرمغزي است و كساني كه موفّق مي شوند بايد مغتنم بشمارند.(سخنان مقام معظم رهبري در ابتداي درس خارج فقه‌ 9 آذر 94)
**راهپيمايي اربعين؛ شعار بزرگ اسلام و مايه وحدت - حادثه‌ عاشوراي حسيني را هم ستمگران و ظالمان مي خواستند نگذارند باقي بماند، زينب كبرا(س) نگذاشت. دو حركت عمّه‌ ما - زينب كبرا (س) - انجام داد: يك حركت، حركت اسارت بود به كوفه و شام و آن روشنگري‌ها و آن بيانات كه مايه‌ افشاي حقايق شد؛ يك حركت ديگر، آمدن به زيارت كربلا در اربعين بود؛ حالا اربعين اوّل يا دوّم يا هرچه. اين حركت به معناي اين است كه نبايد اجازه داد كه انگيزه‌هاي خباثت‌آلودي كه قصد دارند مقاطع عزيز و اثرگذار و مهم را از يادها ببرند، موفّق بشوند؛ البتّه موفّق هم نخواهند شد. تا ملّت ها زنده‌اند، تا زبان هاي حق‌گو در كار است، تا د ل هاي مؤمن داراي انگيزه هستند، نخواهند توانست اين را به فراموشي بسپرند؛ همچنان‌كه نتوانسته‌اند.(سخنان مقام معظم رهبري در ديدار مردم قم به مناسبت سالروز 19 دي؛ 17 دي 93)
- حادثه عجيبي بود حادثه‌ امسالِ اربعين كربلا. اين راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بيت به خيال خود مسدود كرده بودند. ببينيد چه حركت عظيمي اتّفاق افتاد! وقتي حتّي جسم ها در كنار هم قرار مي گيرد، اين‌جور انعكاس پيدا مي كند. اگر ما با هم باشيم، كشورهاي اسلامي، ملّت هاي مسلمان - سنّي و شيعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشيّع - با يكديگر دل هايشان صاف باشد، نسبت به يكديگر سوءظن نداشته باشند، سوءنيّت نداشته باشند، به يكديگر اهانت نكنند، ببينيد در دنيا چه اتّفاقي خواهد افتاد؛ چه عزّتي براي اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت. (سخنان مقام معظم رهبري در ديدار مسوولان نظام و ميهمانان بيست و هشتمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي‌ 19 دي 93)
- اين كساني كه اين راه را طي كردند و اين حركت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام مي دهند، واقعاً دارند حسنه‌اي را انجام مي دهند. اين يك شعار بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله، اين بلاشك جزو شعائرالله است. جا دارد كه امثال بنده كه محروميم از اين‌جور حركت ها عرض بكنيم كه «يا ليتنا كنّا معكم فنفوز فوزاً عظيماً».(سخنان مقام معظم رهبري در ابتداي درس خارج فقه‌ 9 آذر 94)
**ضرورت توجه به قانون براي شركت در مراسم اربعين - البتّه اين عرايض ما موجب نشود كه بعضي‌ها خارج از مقرّرات بخواهند بلند شوند راه بيافتند و حركت كنند؛ نه، طبق همان مقرّراتي كه دولت اسلامي معيّن كرده است؛ خب، دوستان ما در دولت نشسته‌اند فكر كرده‌اند، مقرّراتي و ضوابطي براي اين كار در نظر گرفته‌اند، اين ضوابط حتماً مراعات بشود؛ جوري نباشد كه كساني خارج از اين ضوابط بگويند «برويم همين‌طور حركت كنيم، سر به بيابان بگذاريم -مثلاً- برويم»، اين‌جوري مطلوب نيست؛ اين ضوابط را حتماً بايستي رعايت كنند.(سخنان مقام معظم رهبري در ابتداي درس خارج فقه‌ 9 آذر 94)
**تشكر و قدرداني از همكاري و استقبال شهروندان و مسوولان عراقي - من همين‌جا مناسب مي دانم و لازم مي دانم به‌مناسبت ياد از آن اجتماع عظيم، از دولت عراق، ملّت عراق، عشاير عراق كه در اين آزمون بسيار مهم فداكاري كردند، خدمت كردند، كَرم و بزرگواري نشان دادند، تشكّر كنم.(سخنان مقام معظم رهبري در ديدار مسوولان نظام و ميهمانان بيست و هشتمين كنفرانس بين‌المللي وحدت اسلامي‌ 19 دي 93)
- مقام معظم رهبري، ميهمان نوازي و كَرَم در استقبال از زائران اربعين حسيني را يكي ديگر از صفات ممتاز مردم عراق دانستند و افزودند: اين رفتار عاشقانه معنوي در دنياي امروز مادي بسيار مهم و قابل توجه است و هنوز به درستي عمق اين فضيلت مردم عراق شناخته نشده است. (در ديدار آقاي حيدر العبادي نخست وزير عراق و هيات همراه، 27 خرداد 94)


| شناسه مطلب: 64769




رهبرانقلاب اربعين



نظرات کاربران