حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان

حال و هوای مشهدالرضا در اربعین شهادت سالار شهیدان

مشهدالرضا درشب و روز اربعین حسینی ماوای بسیاری از دلدادگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت شد. عاشقانی که دلهاشان را رهسپار کربلا کرده و خود برای عرض تسلیت به ساحت ملکوتی امام هشتم علیه السّلام در این حریم قدسی حضور یافتند. ایستگاههای صلواتی در سراسر شهر و اطراف حرم با خدمات متنوع خود اعم از پذیرایی با نوشیدنیها و غذای گرم و واکس صلواتی به زائران خدمت می کردند.

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد در سالروز اربعين حسيني مشهد و بويژه خيابانهاي منتهي به حرم مطهر و صحن هاي حرم رضوي از نخستين ساعات بامداد پذيراي حضور صدها هيئت عزاداري و سينه زني بود كه با نظم و ترتيب خاصي درحال عزاداري مسير را طي كرده و وارد حرم مطهر مي شدند.
علاوه بر حضور دسته جات عزاداري، مراسم ويژه عزاداري از ساعت 9 صبح در رواق امام خميني آغاز شد.
در اين مراسم آيت الله علم الهدي نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي و امام جمعه مشهد به ايراد سخن پرداخت.
امام جمعه مشهد به فرهنگ اربعين در اسلام اشاره كرد و گفت: اربعين عددي آسماني است كه رمز و رازهاي فراواني در آن نهفته است. انبيا و اولياي الهي همواره سنت اربعين را گرامي داشته و آثار بسياري با اين مفهوم از خود به جا گذاشته اند.
وي به زيارت اربعين اشاره كرد و افزود: امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زيارت اربعين و عاشورا را به يكي از صحابه خود به نام صفان جمال آموزش دادند و فرمودند: صفان علاوه بر عاشورا در روز اربعين نيز خود را به كربلا و كنار جدم حسين(ع) برسان و اين زيارت نامه را بخوان.
آيت الله علم الهدي با بيان اينكه مضامين زيارت عاشورا با زيارت اريعين متفاوت است، ابراز كرد: در زيارت عاشورا مظلوميت و غربت سيد الشهدا(ع)، ظلم و ستم بني اميه و دشمنان خدا بر ابي عبدالله بيان شده است، در حالي كه زيارت اربعين به تبيين فلسفه و پيروزي قيام امام حسين(ع) اشاره مي كند.
نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي با بيان اينكه بازگشت خاندان اهل بيت(ع) از اسارت به كربلا بازگشتي پيروزمندانه بود، افزود: امام حسين(ع) مي خواست مردم را از جهالت نجات دهد و اين كار با شهادت امام حسين(ع) و يارانش آغاز شد و با اسارت خاندان اهل بيت(ع) ادامه پيدا كرد.
وي ادامه داد: زينب كبري(س) در بازگشت به كربلا پيروزي قيام كربلا را به امام حسين(ع) گزارش داد و فرمود: اي برادر شام را زير و رو كردم و پيروزمندانه برگشتم.
آيت الله علم الهدي در ادامه به راهپيمايي عظيم اربعين حسيني اشاره كرد و گفت: راهپيمايي اربعين با جمعيتي بالاي 20 ميليون نفر، مانوري در مقابل دنياي استكبار است. دشمنان و جبهه استكبار بدانند كه در صورت رويارويي با اين جمعيت، زوال و نابودي شان قطعي خواهد بود.
برپايه اين گزارش مراسم با مرثيه خواني و ذكر مصيبت مرثيه خوانان اهل بيت عليهم السّلام و قرائت زيارت اربعين تا اقامه نماز ظهر و عصر ادامه يافت.
حرم مطهر رضوي شب گذشته نيز در شام اربعين حسيني داغدار بود. حضور صدها هيئت مذهبي و انبوه زائر امام رضا(ع) در شب اربعين حسيني، فضاي حرم مطهر رضوي را معطركرد.
پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حرم مطهر رضوي، آيين عزاداري اربعين امام حسين عليه السلام با حضور هزاران زائر و مجاور در رواق امام خميني (ره) و ساير رواقها ي حرم مطهر رضوي برگزار شد و در اين آيين مداحان و ذاكران خاندان عصمت و طهارت به مداحي و ذكر مصيبت سيد و سالار شهيدان پرداختند.
قرائت زيارت عاشورا، ذكر مصيبت و مرثيه سرايي مداحان و ذاكران اهل بيت (ع) از جمله برنامه هاي اين شب بود كه زائران و مجاوران را براي عزاداري و سينه زني با خود همراه ساخته بود.


| شناسه مطلب: 64918




اربعين مشهد الرضا



نظرات کاربران