نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد

نعمت راهپیمایی اربعین را باید شکرگزاری کرد

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار بسیجیان فرمودند: راهپیمایی عظیم و باشکوه اربعین حقیقتا یک پدیده عظیم تاریخی و الهی است ونشاندهنده این است که این راه، راه عشق همراه بصیرت است. باید این نعمت را شکرگزاری کرد و شکرش به این است که آن روحیات، برادری، مهربانی و آن توجه به ولایت که در حال پیاده روی داشتید را حفظ کنید.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز (چهارشنبه) در ديدار هزاران نفر از بسيجيان، بسيج را «لشكر انقلاب» و «مظهر مردم‌سالاري ديني» و متكي بر بصيرت خواندند و با تأكيد بر لزوم برنامه‌ريزي دقيق و مبتني بر تشكيل هيئت‌هاي انديشه‌ورزي براي هم‌افزايي لايه‌هاي مختلف بسيج به‌منظور حضور پرقدرت و تأثيرگذار در عرصه‌هاي گوناگون جامعه، گفتند: روحيه‌ي بسيجي يعني خدا را همواره در كنار و همراه خود ديدن، و دچار نااميدي و افسردگي و بن‌بست نشدن؛ بنابراين در پاسخ افراد ضعيف‌النفس كه دچار ترس از دشمن و روحيه‌ي «نمي‌توانيم» شده‌اند، مي‌گوييم با اتكا به قدرت الهي و باور قدرت حضور مردم، مي‌توان بر همه‌ي مشكلات فائق آمد و از هيچ قدرتي هم نهراسيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود، راه‌پيمايي باشكوه اربعين را «پديده‌اي تاريخي» و نشان‌دهنده‌ي «دست قدرت الهي» خواندند و خاطرنشان كردند: در پديده‌ها و خيزش‌هاي ماندگار و عظيمي همچون راه‌پيمايي اربعين يا نمونه‌هايي نظير تسخير لانه‌ي جاسوسي، ۹ دي ۸۸ و اعتكاف‌ها كه برخاسته از تبليغات نيستند، دست خداوند روشن‌تر از هر جاي ديگري ديده مي‌شود.
ايشان پيروزي انقلاب اسلامي را نمونه‌ي ديگري از اين پديده‌هاي الهي برشمردند و خاطرنشان كردند: اين دست الهي در حضور مردمي و شكل‌گيري انقلاب اسلامي كاملاً مشهود و برجسته بود و امام بزرگوار نيز فرمودند من در طول انقلاب همواره دست قدرت الهي را در پشت حركت عظيم مردمي مي‌ديدم.
رهبر انقلاب اسلامي، حضور ميليوني مردم در پديده‌ي الهيِ راه‌پيمايي اربعين را نشانه‌ي «عشق و جاذبه همراه با بصيرت» دانستند و افزودند: به زائراني كه موفق به اين كار بزرگ شدند، خوشامد و زيارت‌قبول مي‌گوييم و از مردم عراق كه اين جمعيت عظيم را با محبت، پذيرايي و اداره كردند، تشكر مي‌كنيم.
ايشان لازمه‌ي ماندگاري و استمرار پديده‌ي فوق‌العاده‌ي راه‌پيمايي اربعين را شكر اين نعمت خواندند و گفتند: شكرگزاري واقعي بايد در عمل انجام شود و همان‌طور كه اكثريت مردم ايران با فداكاري و ايثار، نعمت انقلاب اسلامي را پاس داشتند، بايد نعمت اربعين را با حفظ روحيات و حالات به‌دست‌آمده در اين سفر نوراني همچون برادري، مهرباني، توجه به ولايت و آمادگي براي حضور در ميدان‌هاي سخت، شكرگزاري كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: برخي در دنيا به‌دنبال محو يا تحريف پديده‌ي نوراني اربعين هستند كه موفق به اين كار نخواهند شد و قطعاً اين نعمت بزرگ براي ملت‌هاي ايران و عراق، پايدار و موجب سرافرازي و سربلندي خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، بسيج را از پديده‌هاي شگفت‌آور دوران انقلاب اسلامي برشمردند و افزودند: امام بزرگوار ما با تعليم و الهام الهي، اين شجره‌ي طيبه را پايه‌گذاري كرد و سرنوشت انقلاب را به‌دست جوانان سپرد.
ايشان با اشاره به امانتداري جوانان در انتقال نسل به نسل «روحيه‌ي انقلابي»، گفتند: با وجود آنكه جوانانِ امروز، دوران انقلاب و امام (رحمه‌الله) را درك نكرده‌اند اما با همان روحيه‌ي انقلابي و با بصيرت، آگاهي و تجربه‌اي فراتر از جوانان اول انقلاب، در ميدان حضور دارند كه اين نشان‌دهنده‌ي پيشرفت انقلاب اسلامي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه حفظ و پاسداشت انقلاب، وظيفه و مأموريت آحاد ملت است، جوانان را پيش‌ران و موتور محركه‌ي اين حركت بزرگ دانستند و افزودند: قطعاً حركت بسيجي در كشور ما پيروز است اما شرط تحقق اين پيروزي، پيشه‌كردنِ تقواي فردي و گروهي و انجام عمل صالح است كه اين دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهي خداوند خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نمونه‌ي قرآنيِ معارضه و مبارزه‌ي حضرت موسي (عليه‌السلام) و برادرشان هارون، با دست خالي عليه قدرت عظيم فرعوني، خاطرنشان كردند: خداوند به موسي (عليه‌السلام) فرمود «نترسيد كه من با شما هستم و مي‌شنوم و مي‌بينم» و پس از آن نيز موسي (عليه‌السلام) در پاسخ به قوم بني‌اسرائيل كه از ديدن لشكريان فرعون هراسان شده و مي‌گفتند آنها ما را نابود خواهند كرد، گفت «هرگز! پروردگارم با من است و مرا هدايت خواهد كرد».
ايشان لازمه‌ي حفظ همراهي خداوند را تقوا و عمل صالح دانستند و تأكيد كردند: اگر لوازم اين همراهي الهي را حفظ كنيم، حتي قدرتي با ۱۰ برابر قدرت آمريكا نيز توان غلبه و تسلط را نخواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامي سپس به پنج سرفصل مهم كه بايد در برنامه‌ريزي‌ها و رويه‌سازي‌هاي بسيج مورد توجه جدي قرار گيرند، اشاره كردند.
متكي بودن بسيج به «بصيرت» اولين سرفصلي بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن اشاره كردند و گفتند: بسيج يك حركت احساسي صِرف نيست، بلكه متكي بر فهميدن، دانستن و بصيرت است و اين جهت‌گيري بايد همچنان در بسيج حفظ شود.
ايشان با اشاره به برخي افراد كه در اوايل انقلاب اسلامي بسيار پرشور و انقلابي بودند امّا اكنون در مقابل انقلاب قرار گرفته‌اند، افزودند: اين افراد به‌دليل «نداشتن عمق ديني، حركت بر اساس احساسات و هم‌نشيني با زاويه‌داران با انقلاب»، فاصله‌ي زيادي از انقلاب اسلامي گرفتند و درنهايت در مقابل انقلاب ايستادند.
رهبر انقلاب اسلامي، «بصيرت» را بسيار مهم خواندند و خاطرنشان كردند: علت تأكيد مكرر من بر بصيرت در قضاياي سال ۸۸ كه البته عده‌اي هم از اين تأكيد ناراحت شدند، اهميت اين موضوع در تشخيص مسير حق و باطل است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، گسترده بودن دايره‌ي بسيج براي آحاد ملت و جناحي نبودن بسيج را به‌عنوان دومين سرفصل بيان كردند و گفتند: بسيج لشكر انقلاب است و اگر دوگانگي هم وجود داشته باشد، آن دوگانه‌ي «انقلابي» و «ضدانقلابي» است زيرا حتي «غير انقلابي» را نيز مي‌توان جذب كرد.
ايشان با تأكيد بر لزوم جذب حداكثري افزودند: البته اين جذب حداكثري به معناي استفاده از هر روش و اقدامي نيست، اما هر جناح يا فردي كه انقلاب را قبول دارد و در خدمت انقلاب است، بسيج شامل او هم مي‌شود.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: بسيج جزو هيچ‌يك از جناح‌هاي انقلاب نيست بلكه بسيج، جريان و رود عظيم جاري به سمت اهداف انقلاب اسلامي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي لزوم «هم‌افزايي لايه‌هاي مختلف بسيج» را به‌عنوان سومين سرفصل حركت بسيج، بيان كردند و افزودند: گستره‌ي بسيج شامل قشرهاي مختلف مردم است و بايد سازوكار مناسبي براي هماهنگي و هم‌افزايي در آن به‌وجود آيد.
رهبر انقلاب اسلامي در بيان چهارمين سرفصل براي حضور قوي‌تر و تأثيرگذارتر، به موضوع «مظهر مردم‌سالاري ديني و اسلامي بودن بسيج» اشاره كردند و افزودند: برخي تصور مي‌كنند مردم‌سالاري ديني فقط شامل حضور در پاي صندوق‌هاي رأي و انتخابات است در حالي كه اين موضوع، يكي از جلوه‌هاي مردم‌سالاري ديني است و معني واقعي آن يعني «مردم، سالارِ زندگي جامعه‌ي خود بر اساس دينِ اسلام» هستند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه بر اساس اين تعريف، بسيج مظهر مردم‌سالاري ديني در همه‌ي عرصه‌ها است، خاطرنشان كردند: با چنين ديدگاهي، اگر بسيج وارد عرصه‌ي اقتصاد مقاومتي و علم هم شود، اقتصاد مقاومتي و علم نيز مردم‌سالار خواهند شد.
پنجمين و آخرين سرفصلي كه رهبر انقلاب اسلامي به آن اشاره كردند، لزوم تشكيل هيئت‌هاي انديشه‌ورز در دو سطح رأس و بدنه‌ي بسيج بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي گفتند: وظيفه اين هيأت‌هاي انديشه ورز در لايه‌هاي مختلف بسيج، طراحي براي مأموريتهاي مختلف اعم از جنگ سخت و جنگ نرم، و سازندگي و خدمات رساني است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه تشكيل اين هيأت‌هاي انديشه ورز موجب پويايي و خردمندي و تأثيرگذاري بيشتر و پيشرو بودن بسيج مي شود، افزودند: در كنار مجموعه‌هاي انديشه ورز، بايد هيأت‌هاي رصدگر نيز تشكيل شوند كه مأموريت آنها مراقبت از نفوذ نكردن ويروس‌ها و مورد آسيب قرار نگرفتن سازمان بسيج است.
ايشان، اين پنج فصل را براي تكامل و ثمردهي مداوم شجره طيبه بسيج ضروري دانستند و تأكيد كردند: اين سرفصل ها، ناظر به عمل و واقعيت است و بايد با برنامه ريزي دقيق، به مرحله اجرا درآيند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به الگوبرداري از بسيج در برخي كشورهاي منطقه و برنامه ريزي دشمن براي ضربه زدن به اين الگو، خاطرنشان كردند: يكي از طراحي‌هاي دشمن موضوع بسيار مهم «نفوذ» است كه از بيشتر از يك سال گذشته، بارها درباره آن هشدار داده شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص چگونگي استفاده از «نفوذ» براي ضربه زدن به بسيج، گفتند: يكي از روش ها، ايجاد خطوط موازي و رقيب براي بسيج است كه برخي هم اكنون در كشور به دنبال رقيب سازي براي بسيج هستند.
ايشان به يك نكته ديگر درخصوص بسيج اشاره كردند و افزودند: ما نمي خواهيم بسيج را به عنوان يك رقيب براي قوه مجريه قرار دهيم بلكه بسيج به عنوان يك مكمل و اميد بخش مي‌تواند براي جهت دهي صحيح به قوه مجريه و همچنين كمك در عرصه‌هاي عملي حضور داشته باشد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به اظهار نااميدي بعضي دستگاههاي دولتي در برخي زمينه ها، خاطرنشان كردند: چگونه مي توان با سابقه اي كه از انجام كارهاي بزرگ در كشور وجود دارد و با حضور سازماني همچون بسيج، اظهار نااميدي كرد زيرا نام بسيج، هر انسان افسرده و نااميدي را هم اميدوار و با نشاط مي كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأكيد بر اينكه در بسيج، هيچ‌گاه بن بست وجود ندارد، گفتند: يك بسيجي هم ممكن است در برهه اي دچار ترس يا ترديد شود اما هيچ‌گاه دچار بن بست نمي شود زيرا عناصر قدرت بخش و راهنما در بسيج، آن‌قدر فراوان است كه همه نقاط ضعف را تبديل به نقاط قوت مي كنند.
ايشان به مشكلات اقتصادي كشور و نامگذاري امسال به عنوان «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» اشاره كردند و افزودند: ديروز مسئولان دولت، گزارشي از اقدامات انجام شده، از ابتداي امسال براي تحقق اقتصاد مقاومتي ارائه كردند كه در آن آمار و ارقام كارهاي انجام گرفته، بيان شده بود اما مهم آن است كه نتيجه اين اقدامات، در صحنه عمل ديده شود.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: بسيج در اين خصوص مي تواند كمك و نقش آفريني كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود به مسائل مربوط به ايران و دولت مستكبر آمريكا اشاره كردند و گفتند: ما فعلاً امكاني براي قضاوت درباره دولت جديدي كه قرار است سركار بيايد نداريم، اما دولت كنوني، برخلاف آنچه در موضوع برجام تعهد كردند و تصميم گيري‌هاي مشترك انجام شده، كه آن زمان مسئولين به ما اعلام كردند، عمل مي كند و تخلفات متعددي را مرتكب شده است.
ايشان با اشاره به تمديد قانون تحريم‌هاي ده ساله در كنگره آمريكا، خاطرنشان كردند: اگر اين تمديد، اجرايي و عملياتي شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوري اسلامي ايران حتماً در مقابل آن واكنش نشان خواهد داد.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: توافق هسته اي يا همان برجام نبايد به وسيله اي براي فشار بر ملت و كشور ايران تبديل شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اظهارات مسئولان كشور و دست اندركاران برجام كه هدف از توافق هسته اي را برداشته شدن فشارها و تحريم‌ها بيان كردند، افزودند: دولت آمريكا علاوه بر آن قول‌ها و تعهداتي كه در قضيه برجام انجام نداده، و يا ناقص عمل كرده است و مسئولان دست اندركار برجام هم صراحتاً به اين موضوع اشاره كرده اند، اكنون برجام را وسيله اي براي فشار مجدد بر ايران قرار داده است.
ايشان تأكيد كردند: جمهوري اسلامي ايران با اتكاء به قدرت الهي و با باور به قدرت حضور مردم، از هيچ قدرتي در دنيا هراس ندارد.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان خاطرنشان كردند: اگر كساني به تقليد از روحيه‌هاي ضعيف بني‌اسرائيل بگويند كه «نمي توانيم» و از دشمن هراس داشته باشند، ما نيز به تبعيت از حضرت موسي(ع) در پاسخ به آنها مي گوييم هرگز اين چنين نيست زيرا خداوند همراه ما است و ما را هدايت خواهد كرد.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تأكيد بر افزايش ظرفيت‌هاي پيش‌روندگي انقلاب اسلامي، گفت: بسيج در حال تقويت خود و گسترش و تعميق انقلاب اسلامي در جبهه‌هاي محروميت زدايي، دفاع مردمي و پيشرفت علمي است.
سردار جعفري با اعلام آمادگي بسيجيان براي پيكار با دشمن در عرصه‌هاي مختلف، افزود: همه همدل و يكصدا با به صحنه آوردن تمام توانمندي‌هاي خود در خدمت راهبرد عزتمندانه اقتصاد مقاومتي خواهيم بود و بسيج براي جاري شدن اين جهاد مقدس تا آخر در كنار ملت ايستاده است.
همچنين سردار سرتيپ محمدرضا نقدي رييس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به شور و شوق بسيجيان براي جهاد و شهادت، خاطرنشان كرد: با مقاومت جانانه مردمِ بسيجي ايران، امروز بسيج تبديل به الگوي آزادي خواهان جهان شده است. وي با بيان گزارشي از فعاليت‌ها و دستاوردهاي بسيج در حوزه‌هاي مختلف از جمله اقتصاد مقاومتي، افزود: بسيجيان با نيروي ايمان و اراده، حماسه‌هايي خلق خواهند كرد كه دشمنان ناگزير از اعتراف به شكست و پشيماني شوند.
در اين ديدار آقايان رضا قَمَشلو، محمدحسين عباسي و خانم سيده‌مرضيه رفعتي نيز به‌عنوان نماينده بسيجيان به بيان ديدگاهها و نظرات پرداختند و بر اين محورها تأكيد كردند: - لزوم استمرار و تقويت طرح تربيتي حلقه‌هاي صالحين - اهميت زيارتگاههاي راهيان نور و ضرورت افزايش حمايتهاي مسئولان دولتي و توسعه زيرساختها - نقش مدارس در آموزش و نهادينه كردن سبك زندگي ايراني- اسلامي - آسيبهاي فضاي مجازي براي نوجوانان و لزوم انجام اقدامات لازم همچون راه‌اندازي شبكه ملي اطلاعات




نظرات کاربران