آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم

آیت الله جوادی آملی:پیش از موقوفات باید وقف را احیا کنیم

حضرت ‌آیت الله جوادی آملی گفت: در دیدار با آقایان شورای عالی مدیریت طرح کردم که اگر الان خدایی نکرده خروجی نجف را از ما بگیرند تمام حوزه های علمیه سراسر جهان تشیع خروجی ندارند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله عبدالله جوادي آملي استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم در ديدار رييس و معاونان سازمان اوقاف و امور خيريه كشور با تقدير از فعاليت هاي اين سازمان گفت: در جريان قرآن كريم آقاياني كه در دانشكده علوم قرآني هستند را نبايد رها كرد.
وي افزود: در ميان ده هزار نفر 10 نفر مي توانند مفسر كامل باشند، تفسيري كه در حوزه ها است رسالت خود را داشته و دچار مشكل بودجه اي هستند اما در اين ده هزار كه در دانشكده هاي علوم قرآني كشور هستند چند نفر مي توانند مفسر خوبي باشند اما اين هزينه مي خواهد.
مفسر برجسته قرآن كريم اظهار داشت: در ديدار با آقايان شوراي عالي مديريت طرح كردم كه اگر الان خدايي نكرده خروجي نجف را از ما بگيرند تمام حوزه هاي علميه سراسر جهان تشيع خروجي ندارند، كتب اربعه، شرايع محقق و كتاب هاي عميق علامه حلي ما اين ها است، از هزار سال قبل تا عصر كنوني مكاسب شيخ انصاري، كفايه آخوند خراساني و رسائل از اين ها است.
وي ادامه داد: اگر حوزه نجف را از ما بگيرند حوزه قم و مشهد چه چيز درس مي دهند، اگر خروجي نجف گرفته شود تمام حوزه هاي جهان تشيع مي خوابد، پشتوانه كتاب ها از كتب اربعه است، قم كتابي ننوشته كه به جاي كفايه و رسائل باشد.
حضرت آيت الله جوادي آملي با طرح اين سؤال كه آيا عظمت علمي نجف براي حضرت اميرمؤمنان است، ابراز داشت: حضرت بركات جهاني دارند اما شش معصوم در رأس آن ها پيامبر در مدينه هستند ولي چنين خروجي نداشتند، اين عرضه مسؤول و مدير است.
وي عنوان كرد: وقتي مدينه را به ابي بن كعب و مكه را عبدالله بن عباس دادند اما خروجي نداشت اما نجف را به سيد مرتضي دادند، سيد مرتضي يك عالم، عاقل، مدبر و حوزه ساز بود يعني آخوند، روضه خوان امام جمعه و جماعت تربيت نكرد اين طلبه هاي متوسط يا امام جمعه يا امام جماعت مي شوند، كسي كه بتواند همانند شيخ انصاري استوانه و استخوان باشد جان كندن مي خواهد و نيازمند استعداد و مقاومت صددرصد و بودجه كافي است، ما آن دو را داريم اما بودجه نيست.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: دست سيد مرتضي پر بود و عقل كافي داشت املاك خود را وقف كرد، هفته وقف بايد اين هنر را داشته باشد و به مردم بفهماند كه وقف كردن بايد چگونه باشد، در ايام تاسوعا و عاشورا به اندازه زيادي اطعام وجود دارد.
وي اضافه كرد: مردم بايد بفهمند كه چه چيزي وقف كنند؛ مردم بايد براي تفسير، دانشجوي علوم قرآني و چاپ كتاب هاي روايي و قرآني وقف كنند، غالب مردم ايران در ايام عزاداري اطعام مي كنند و اين نيازي به وقف ندارد، از بس اطعام فراوان است كه حتي گاهي اوقات دور ريخته مي شود.
مفسر برجسته قرآن كريم با بيان اين كه قبل از وقف بايد به مردم بيان شود كه چه چيزهايي و براي چه كارهايي وقف كنند، گفت: اگر وقتي در شرايط كنوني انرژي هسته اي احتياج داشت بايد براي آن بودجه صرف شود، مگر ما در نظام اسلامي نيستيم، اگر دانشجويي براي كشف دارويي كمك مالي مي خواهد مقداري براي او، مقداري براي حوزه و مقداري براي ديگر عرصه ها خرج شود.
وي افزود: مسائل عاطفي همانند جهيزيه نوعا تأمين مي كنند اما كارهاي زمين مانده ديگري وجود دارد؛ سيد مرتضي وقف را زنده كرد نه وقف كردن؛ ايشان بخشي از املاك خود را براي تهيه كتاب و لوازم التحرير وقف و بودجه نجف را با همين ها تأمين كرد، در تدريس به اين فكر نبود كه چه كسي مي آيد و چه كسي مي رود بلكه به اين فكر بود كه چه كسي اشكال خوب مي كند و سؤال خوب مي پرسد.
حضرت آيت الله جوادي آملي با بيان اين كه شاگردان سيد مرتضي از فقهاي و علماي نامي هستند، اظهار داشت: اگر اين شاگردان امام جمعه و جماعت مي شدند و عائله پيدا مي كردند چه كار انجام مي دادند، اين كه نمي تواند شب و روز در نجف درس و بخواند و كتاب بنويسد، سيد مرتضي انسان عاقلي بود كه شاگردان برجسته اي را پرورش داد.
وي ادامه داد: اين مديريت است كه حوزه را اداره مي كند وگرنه از انسان بي سواد كاري ساخته نيست، نيازها و سؤال ها هر روز تازه است، ما قرآن را مي خوانيم كه مشكلات ما را حل كند؛ راه عملي بايد در نظر باشد و محقق، مفسر و عالم قرآني تربيت شود.
استاد برجسته با بيان اين كه سه طلبه از نجف برخاستند و سه كار عميق كردند، ابراز داشت: يكي آقاي حكيم است كه يك دوره فقه به عنوان مستمسك نوشت كه كتابي قوي است، يكي علامه اميني شد و الغدير يك كتاب كلامي متقن نوشت و ديگري هم مرحوم علامه طباطبايي بود، اين ها با دست خالي كار مي كردند كه از بركات سيد مرتضي و حوزه علميه بود.
وي عنوان كرد: اساس حوزه اين است كه به كسي نگاه محترمانه كند كه بتواند از خود حرف در بياورد، كل حوزه نجف مگر چند طلبه داشت اما اين اندازه خروجي داد، الان بيش از 60 هزار طلبه هستند اما 6 نفر هم همانند علامه طباطبايي نيستند، سرش اين است كه ما تصور مي كنيم كه اين ها يك ليسانس يا سطح 4 گرفتند كافي است و بايد بروند.
مفسر برجسته قرآن كريم خاطرنشان كرد: اين نهال فروشي آفتي براي حوزه است، تا طلبه مي خواهد درس بخواهند جذب دستگاه ها و نهادهاي گوناگون مي شود، چه كسي بايد اين را اداره كند؛ اوقاف در بحث قرآني بايد در اين راستا حركت كرده و از بين ده هزار نفر دانشجوي قرآني 10 نفر مفسر تربيت كند كه جان داشته باشند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با تأكيد بر اين كه ما وامدار امامزادگان هستيم، گفت:همين سادات و امامزادگان صفوي را آدم كردند، صفويه را همين امامزاده ها تربيت كردند، اين ها اهل بيت(ع) را به مردم معرفي كردند.
وي افزود: همين سادات و امامزاده ها بودند صفويه و مملكت را شيعه كردند، از اين رو اينگونه نيست كه امامزاده ها انسان هاي خوبي باشند و ما فاتحه بخوانيم بلكه ما بدهكار هستيم، صفويه را اين ها آدم كردند؛ چند امامزاده شاخص بودند و بقيه سادات مكتب اهل بيت(ع) را تبليغ مي كردند و يك دست شيعه شد و تنها كشوري است كه اشهد ان عليا ولي الله مي گويد.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم با بيان اين كه ما مديون امامزادگان هستيم، اظهار داشت: بهترين راه اداي دين اين است كه راه امامزادگان را در علم و ثواب ادامه دهيم، بايد بدانيم كه باسواد شدن معصيت كبيره نيست، اين هم كه در دست و پاي بسياري هست ثواب گفته نمي شود اگر كسي همانند علامه طباطبايي و اميني چيزي ننويسد قبول نداريم.
وي ادامه داد: اگر 50 هزار طلبه داشته باشيم اما 5 طلبه همانند علامه نباشند خسارت است و بازده نداريم، اين مديريت مي خواهد، مديريت هاي ديگر پراكنده است اما مديريت اوقاف سازماندهي داشته و زير مجموعه دارد و مي تواند كار انجام دهد، ما بايد در تمام صحبت ها و كارها وقف را زنده كنيم نه وقف كردن را، بايد مردم بدانند كه چه چيزي وقف كنند، براي نيازهاي علمي، كشف دارو و مسائل ديگر بايد وقف انجام شود.
مفسر برجسته قرآن كريم با بيان اين كه غالبا در تاسوعا و عاشورا غذاي دور ريز داريم، ابراز داشت: جريان سيدالشهدا(ع) جرياني خود كفا است و چيزي نيست كه كسي بتواند فكر كند، درباره بيست ميليون چيزي مي شنوند، اينگونه نيست كه امسال صد نفر شهيد شدند در آينده نروند، موكب ها كه موقوفه نبود بلكه وارد عراق مي شوند نيازها برطرف و تأمين مي شود؛ گذشته از اين كه موقوفات بايد احيا شوند وقف را بايد احيا كرد.
وي با اشاره به وضعيت امامزاده موسي مبرقع قم ادامه داد: همسايه ديوار به ديوار امام و امامزاده بودن بسيار اثر دارد، آنجا جاي بافت فرسوده و بقالي نيست كنار امامزاده جاي حوزه علميه و كتابخانه است، اساتيد ما مي فرمودند كه بايد قدر قم را بدانيد و گذشته از اين كه مضجع نوراني بانوي كرامت است در كنار قبور بزرگان بركات فراواني وجود دارد.
حضرت آيت الله جوادي آملي ابراز داشت: استاد ما نقل مي كرد شاگردان ارسطو وقتي مي خواستند مشكل علمي شان حل شود كنار قبر ارسطو بحث مي كردند و مشكل حل مي شد، فخر رازي هم در المطالب العاليه اين مطلب را از حكماي يونان نقل مي كند؛ درس و بحث در كنار امامزاده بركت بيشتري دارد، بايد به بقعه ها با چشم احترام نگاه كرد نه اين كه ترحم باشد نه اين كه سيد باشند و فاتحه بخوانيم.
وي عنوان كرد: ما وامدار هستيم تشيع و حيات ما به وسيله امامزادگان منتقل شده است، امامزادگان نسبت به ما حق حيات دارند، ما هرچه در عظمت امامزادگان تلاش و كوشش كنيم كم است، مردم بايد روشن شوند چه چه چيزي و در چه راستايي وقف كنند.


| شناسه مطلب: 65112




وقف جوادي آملي



نظرات کاربران