آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟ آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟ آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟ آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟ آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟ آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟ آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟

آیا امام حسن عسکری به حج مشرف نشدند؟

پرسش: آیا درست است که امام حسن عسکری به علت تحت نظر بودن حکومت هرگز به حج مشرف نشد

به گزارش گروه دين و انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، يكي از سئوالاتي مطرح اين است كه امام حسن عسكري به علت تحت نظر بودن حكومت هرگز به حج مشرف نشد؟
در پاسخ بايد گفت: امام حسن عسكري (ع) را براي زير نظر داشتن و كنترل رفت و آمدها، در محل سكونت سپاهيان دربار عباسي مسكن داده بودند و از همين جاست كه به آن حضرت «عسكري» مي‌گويند. اين امام بزرگوار با وجود آنكه در مدينه منوره متولد شدند ولي در همان دوران كودكي مجبور به ترك آن ديار و اقامت در سامرا (عراق) شدند و بدين سبب مشهور است كه تنها امامي است كه حج انجام ندادند و در برخي از متون تاريخي هم به آن اشاره شده است.
البته در متون معتبر به صراحت اين مطلب به چشم نمي‌خورد ولي از كنار هم قرار دادن مطالب تاريخ شايد بتوان به اين نتيجه دست يافت. مثلا در تاريخ به اين مطلب اشاره شده كه حكومت عباسي آن قدر از نفوذ اجتماعي امام حسن عسگري عليه السلام نگران بود كه ايشان را ناگزير كرده بود هر هفته روزهاي پنج شنبه و دوشنبه در دربار حاضر شوند. اين با امكان انجام فريضه حج نمي‌سازد. (مناقب آل ابي طالب، ج ۴، ص۴۳۴، بحارالانوار، ج ۵۰، ص ۲۵۱)


| شناسه مطلب: 65171




سامرا



نظرات کاربران