پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)
پیوندی آسمانی

۱۰ربیع‌الاول، سالروز ازدواج پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س)

پیوند مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه علیهاالسلام پیوندی الهی بود که در به ثمر رساندن رسالت عظیم و پرخطر پروردگار نقش عظیمی داشت و زمانی اتفاق افتاد که جهل و بت پرستی در شهر مکه رایج بود، خداوند نیز در سایه رحمت خویش در دل این دو زوج مهربان چنان محبتی ایجاد کرد که هرگز در این مسیر پر خطر، اندکی تزلزل و تردید بر خویشتن راه ندادند و استوار و محکم در این راه گام برداشتند

شخصيت والاي حضرت خديجه عليهاالسلام حضرت خديجه عليهاالسلام از اشراف زادگان اصيلي بودكه اصالت خانوادگي و نجابت ذاتي او در مكه، زبانزد خاص و عام بود. او با وجود ثروت فراوان، هرگز از راه نجابت و عفت فاصله نگرفت. و بنابرقول تاريخ هميشه مال و ثروتش را در راه دستگيري بينوايان و خانواده هاي بي سرپرست به كار مي برد. اصالت، نجابت و محاسن اخلاقي حضرت خديجه و ثروت روز افزونش سبب شد كه بزرگان مكه، به فكر خواستگاري و ازدواج با وي بيافتند؛ ولي حضرت خديجه به همه آن ها پاسخ منفي داد و حاضر به ازدواج با آن ها نشد. تا آن كه مشيّت الهي بر اين تعلّق گرفت كه حضرت خديجه عليهاالسلام به همسري پيامبر درآيد و هم گام با او رسالتي مهم را در زندگي خويش به اتمام رساند.
حضرت خديجه عليهاالسلام از برترين زنان هستي از ميان زنان عالم چهار زن برترين زنان هستي اند: آسيه همسر فرعون، مريم دختر عمران، خديجه دختر خُويلد و فاطمه زهرا عليهاالسلام دختر محمد صلي الله عليه و آله ، كه اين چهار زن را خداوند عزوجل از زنان بهشت برگزيد كه در تمام اعصار تاريخ الگوي پاكي و عفّت براي تمام زنان باشند. حضرت خديجه عليهاالسلام نيز يكي از زنان برتر نام آور تاريخ است كه از جنبه هاي زيادي مورد توجه قرار گرفت و توانست نام و يادش را همچنان در سينه تاريخ به يادگار بگذارد و به عنوان يكي از زنان آسماني كه هميشه مقرب خدا هستند ملقّب شود.
ثمره يك ازدواج در پرتو ازدواج پر بركت حضرت پيامبر صلي الله عليه و آله و حضرت خديجه عليهاالسلام ، خداوند انواري بهشتي بر جهانيان عرضه كرد: فاطمه عليهاالسلام گل سر سبد زنان عالم، حسن سيد جوانان اهل بهشت، حسين سرور آزادگان جهان، زينب عليهاالسلام اسوه صبر و استقامت، سكوت پر فرياد سجاد، علم باقر، صدق صادق، حلم كاظم، مهرباني رضا، جود و بخشش جواد، حبّ و اخلاص هادي، تزكيه حسن عسگري و نهايتا ظهور پرافتخار فرزند پيامبر صلي الله عليه و آله مهدي منتظر. در طول تاريخ هستي، از اين ازدواج با بركت تر پيوندي نبوده است. عروج شخصيت زن در سايه پيوند شقايق ها آن روزها كه ظلمت و بت پرستي بر سرتاسر مكه، حكم فرما بود و ديوار موهوم خرافه پرستي و زنده به گوركردن دختركان معصوم كه چون شاپركي به شوق پرواز و آزادي دست و پا مي زدند و لبخند معصومانه و مهربانشان، باز هم نقاب زشت و كريه ديو صفتان جاهل آن روزگار را پس نمي زد، شاپرك هايي كوچك كه تنها به جرم دختر بودن در زير خاك ها مدفون مي شدند تا بلكه تفكر نادرستِ دختر داشتن و ننگ و عار بودن دختر در خانواده، غم درونشان را بپوشاند و...، در اين فضا بود كه خدواند پيغمبري امين بر مردم نازل كرد تا بر دستان همسرش خديجه بوسه زند و عروج شخصيت بزرگ زن را در تاريخ به اثبات برساند. خديجه عليهاالسلام نيز كه در نجابت، پاك دامني و شرافت سرآمد زنان تاريخ آن زمان بود دختري به جهان عرضه كرد كه وي نيز همچون مادرش آيينه تمام نماي عفت و زهد و تقوا باشد و همو بود كه به شخصيت زن بها داد و الگوي نجابت و پاكي همه زنان عالم گرديد.
جشن لبخند ستارگان وقتي پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله به خواستگاري حضرت خديجه رفت 25 سال داشت و خديجه عليهاالسلام چهل سال از عمر شريفش مي گذشت. در اين مراسم عموهاي پيامبر و عدّه اي از بستگان حضرت خديجه كه از رجال معروف مكه بودند حضور داشتند خطبه عقد هم توسط عموي پيامبر حضرت ابوطالب اجرا شد. حضرت ابوطالب در آن خطبه فرمود: «ستايش خداي بزرگ را كه ما را از نژاد ابراهيم و نسل اسماعيل گردانيد ونيز ما را از سرپرستان و خدمت گذاران حرمش قرار داد و كعبه را براي ما منزلگاه حاجيان و حرمي امن گردانيد. اين محمد برادرزاده من با فضيلت ترين مرد از مردان مكّه است كه گرچه از نظر مالي تهي دست است، اما مقام و شخصيت والايي دارد وي به خديجه متمايل شده وخديجه نيز به وي متمايل شده است اينك وي را به ازدواج محمد در آورديد و مهريه اش هرچه است من برعهده مي گيرم. مهريه حضرت خديجه 20 شتر قرار داده شد و پيامبر شتري به عنوان و ليمه عروسي فراهم كرد.
خديجه، گوهر فضيلت علاقه حضرت خديجه عليهاالسلام به پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله صرف نظر از عشق و علاقه زناشويي، عشقي معنوي بود، وي پيامبر را مردي كامل در صفات انساني و به دور از رزايل اخلاقي مي ديد. حضرت خديجه عاشق فضيلت و شيفته اصلاح جامعه بود. و تمام آمال خود را در وجود پيامبر مي ديد. و اساسا كمال و شخصيت وي در همين اخلاق ذاتي وي بود كه باعث شد تا از طرفي با مال و ثروت خويش و صرف آن در راه دين، و از سوي ديگر با تقويت روحي و دلداري دادن به پيامبر بهترين كمك و پشتيبان وي در راه تعالي جامعه بشري باشد. خديجه عليهاالسلام تنها به شوهرش مي انديشيد و در ذهن خود دورنماي مبارزه با بت پرستي را مجسم مي كرد و از مشكلاتي كه در سر راه تبليغ و دعوت الهي پيامبر قرار داشت مطلع بود. وي مشتاقانه از شوهرش در تمامي سختي ها جانبداري مي كرد و براي وي آرامش روحي عجيبي بود.
احترام خديجه در ميان قوم خود حضرت خديجه عليهاالسلام از زنان بزرگ قوم خود و زني با فضيلت بوده است. درباره جلال و شكوه حضرت خديجه در تاريخ آمده است: هنگامي كه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله دعوت خود را آشكار ساخت، مشركان در اولين شب به خانه حضرت، حمله ور شدند و به منزلشان سنگ پرتاب مي كردند. ناگاه خديجه عليهاالسلام از منزل بيرون آمده و بانك برآورد: «اي قريش! شرمنده نيستيد كه خانه زني را كه از نجيب ترين شماست سنگ باران مي كنيد.» و چون قريش با حمايت حضرت خديجه از پيامبر صلي الله عليه و آله روبرو شدند همگي بازگشتند. خديجه همسر ي فداكار حضرت خديجه، همسر رسول خدا صلي الله عليه و آله اولين زني است كه دين اسلام را پذيرفت او با عشقي آتشين، مهر و ايماني استوار، بي آن كه اندك ترديدي به دل راه دهد يا ذره اي از باورش به بزرگداشت هميشگي خدا و پيامبر بكاهد، از همه ثروت خويش با خشنودي خاطر در جهت اهداف رسول خدا صلي الله عليه و آله گذشت و در هنگامه هاي محنت در كنار رسول گرامي اسلام ايستاد و در زماني كه همه پيامبر اسلام را از خود طرد مي كردند يار و ياور ايشان باقي ماند.
اولين جرقه دلربايي روزي حضرت خديجه عليهاالسلام در خانه خود مجلسي تشكيل داده بود و از دانشمندي از علما يهود دعوت كرده بود تا براي ايشان صحبت كند. در همين هنگام پيامبر اسلام از مقابل خانه خديجه گذشت، دانشمند يهودي از خديجه خواست كه او را به مجلس دعوت كند و در حالي كه به شدت مسرور بود ما بين دو كنف پيامبر را نگاه مي كرد. پس از پايان مجلس، در هنگام خداحافظي در حالي كه حالت شور و شعف از صورت آن عالم يهودي مشهود بود، روبه خديجه كرد و گفت: آن چه من در كتاب هاي آسماني گذشته خوانده ام نشان مي دهد كه او پيامبر آخرالزمان است، خوشا به سعادت بانويي كه چنين جواني شوهرش باشد كه در اين صورت به شرافت، عزت و شكوه دنيا و آخرت نايل آمده است. شايد اولين جرقه هاي دل ربايي، از اين سخن دانشمند يهودي در دل حضرت خديجه هويدا گشت.
القاب حضرت خديجه در زمان جاهليت يكي از القاب حضرت خديجه، «طاهره» به معناي پاك سرشت و پاك روش بود؛ زيرا در آن زمان، زنان زيادي در لجن زار بي عفتي گرفتار آمده بودند و در آن حال پاكدامني حضرت خديجه شهر عام و خاص شده بود. از ديگر القاب ايشان مي توان؛ مباركه، يعني مبارك و خوش قدم، غراء و كبري نيز نام برد.
بشارتي در عالم رويا شبي حضرت خديجه در خواب ديدكه خورشيد دربالاي كعبه چرخيد و در خانه او فرود آمد. براي تعبير خواب خويش به نزد يكي از معبدان خواب رفت. او خواب خديجه را چنين تعبير كرد: «تو به زودي با مردي بزرگ ازدواج خواهي كرد كه به شهرتي جهاني مي رسد». بعد از آن خواب، حضرت خديجه پيوسته منتظر بود تا فرصتي دست دهد وبه اين سعادت بزرگ نائل گردد.
مادربزرگ ائمه، مادر فاطمه عليهاالسلام از فرزندان متعدد پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله تنها فرزندي كه نسل مبارك پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله از وجود ايشان امتداد يافت، وجود مبارك حضرت فاطمه عليهاالسلام است كه ثمره ازدواج مبارك پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله با حضرت خديجه عليهاالسلام مي باشد. تمام امامان معصوم نيز فرزند حضرت زهرا عليهاالسلام محسوب مي شوند، از اين رو مي توان از حضرت خديجه به عنوان مادر بزرگ ائمه نام برد.
خصوصيات حضرت خديجه عليهاالسلام حضرت خديجه عليهاالسلام علاوه بر جمال سيرت از زيبايي صورت نيز بهره مند بوده است. درباره جمال حضرت خديجه، امام حسن عليه السلام كه خود يكي از زيبا صورتان بني هاشم بوده اند مي فرمايند: «من شبيه ترين افراد به خديجه كبري عليهاالسلام هستم». حضرت خديجه عليهاالسلام خواستگاران ثروتمندي چون «عُتبَةِ بن اَبي مُعيط»، ابوجهل و ابوسفيان داشتند؛ امااز آن جا كه ايشان زني پاكدامن و عفيف بود، همواره به دنبال شوهري متقي و پرهيزگار مي گشت و از اين نظر پيامبر صلي الله عليه و آله را براي ازدواج خود انتخاب كرد.
پيشنهاد ازدواج حضرت خديجه از اصيل ترين اقوام عرب، و از قريش بودند. آن حضرت با پيامبر صلي الله عليه و آله در جد چهارم از طرف پدر و در جد هشتم از طرف مادر متحد بودند، به همين دليل گاهي همديگر را پسر عمو، دختر عمو مي خواندند. پس از سفر تجاري كه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله سرپرستي آن را به عهده داشتند و براي حضرت خديجه انجام دادند، حضرت خديجه در ملاقاتي كه با پيامبر اسلام داشتند به ايشان گفت: «اي عموزاده! من بر اثر خويشي كه ميان من وتو برقرار است و عظمت و عزتي كه در ميان قوم خودداري و امانت و حسن خلقت كه شهره همه اهل مكه است، مايلم كه با تو ازدواج كنم». پيامبر صلي الله عليه و آله لختي انديشيد و سپس گفت لازم است با عموهايم اين مطلب را در ميان بگذارم. در واقع، اين حضرت خديجه عليهاالسلام بود كه به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله پيشنهاد ازدواج داد.
خواستگاري پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله در ايام جواني، سرپرستي يكي از كاروان هاي تجارتي حضرت خديجه را به عهده گرفتند؛ پس از پايان سفر تجاري در ملاقاتي با حضرت خديجه، ايشان به رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: «آيا دوست داري همسري از اهالي مكه كه از نظر مال، جمال، كمال، عفت، سخاوت و پاكدامني بر زنان مكه برتري دارد، تو را در امور زندگي ات ياري مي كند، و هم دم و غمخوار توست، برايت خواستگاري كنم.» پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود: آري، نام او چيست؟ خديجه پاسخ داد: «او كنيز تو، خديجه است.» حضرت محمد از شدت شرم ساكت شده بود حضرت خديجه ادامه دادند: مطمئن باش كسي كه حاضر است جانش را برايت فدا كند با همه چيز تو خواهد ساخت. آن گاه اشك در چشمانش ظاهر شد و از پيامبر درخواست كرد كه عمويشان را به خواستگاري وي بفرستد.
هماهنگي خديجه عليهاالسلام با پيامبر صلي الله عليه و آله حضرت خديجه عليهاالسلام شايسته ترين همسر رسول اكرم صلي الله عليه و آله بود. او هيچ گاه پيامبر را نيازرد و حتي هنگامي كه پيامبر قبل از نبوت براي عبادت غار حرا مي رفتند تا در خلوت شب با خداي خود دور از هياهوي دنيا راز و نياز كنند، هيچ گونه مزاحمتي براي ايشان ايجاد نكردو گاه حتي ايشان را تا نزديكي كوه حرا همراهي مي كرد و غذاي حضرت را برايشان مي فرستاد. حضرت خديجه هيچ گاه خلوت انس رسول اكرم صلي الله عليه و آله را نمي شكستند و براي اعمال و رفتار آن حضرت، احترام خاصي قائل بودند به گونه اي كه بعد از رحلت حضرت خديجه، پيامبر صلي الله عليه و آله همواره از ايشان به نيكي ياد مي كردند.
عشق پيامبر صلي الله عليه و آله به خديجه يكي از همسران رسول خدا صلي الله عليه و آله مي گويد: «با اين كه هيچ گاه حضرت خديجه را نديدم؛ اما به هيچ زني چون او رشك نبردم؛ چون هيچ روزي نبود كه پيامبر صلي الله عليه و آله از خانه خارج شود و نام و ياد خديجه را نبرد و اگر گوسفندي را سر مي بريدند، براي دوستان خديجه مي فرستادند. روزي به پيامبر صلي الله عليه و آله گفتم: آيا او جز پيرزني نبود؟ خداوند بهتر از او را به تو داده است. آن گاه پيامبر به شدت ناراحت شدند و فرمودند: سوگند به خدا! پروردگار بهتر از او را به من عوض نداد. او به من ايمان آورد هنگامي كه مردم كفر ورزيدند و هنگامي كه همه مرا طرد مي كردند او مرا ياري مي كرد و خداوند به او فرزندي اعطا نمود، در حالي كه از بقيه بچه اي باقي نمانده است.
منبع:پايگاه اطلاع رساني حوزه


| شناسه مطلب: 65202




پيامبر خديجه



نظرات کاربران