سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد

سی‌امین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی آغاز شد

سی امین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی صبح پنج شنبه با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و با شعار وحدت و ضرورت مقابله با گروه های تکفیری در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی گشایش یافت.

به گزارش ايرنا، محمد نهاونديان رييس دفتر رييس جمهوري، حجت الاسلام و المسلمين سيد محمود علوي وزير اطلاعات، حسام الدين آشنا مشاور فرهنگي رييس جمهوري در اين كنفرانس بين المللي شركت دارند.
حجت الاسلام و المسلمين علي اكبر ناطق نوري عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام،علي يونسي دستيار ويژه رييس جمهوري در امور اقوام و اقليت ها، حسين هاشمي استاندار تهران، علاء الدين بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي و منوچهر متكي و جمعي از علما از كشورهاي مختلف و شخصيت هاي جهان اسلام نيز در اين كنفرانس حضور دارند.
بيش از 300 ميهمان داخلي و خارجي در سه روز به بررسي مسائلي همچون ضرورت مقابله با جريان هاي تكفيري مي پردازند
كنفرانس امسال با حضور 220 شخصيت بزرگ و برجسته جهان اسلام از 60 كشور برگزار مي شود و انديشمندان ضمن بررسي مشكلات امت اسلامي به ارائه پيشنهادها و نظرها و همچنين ارائه مقالات تحقيقي مي پردازند.
علاوه بر برگزاري 10 نشست تخصصي، كميسيون هاي رويارويي با چالش هاي فراروي امت اسلامي، وضعيت اقليت هاي ديني، اتحاديه علماي مقاومت، مساعي حميده، رسانه و كميسيون بانوان در اين سه روز تشكيل مي شود.
قرار است از آيت الله محمدابراهيم جناتي نويسنده كتاب فقه مقارن به عنوان بزرگ ترين موسوعه علمي در فقه تطبيقي تجليل شود.
در اين كنفرانس انديشمنداني از كشورهاي مالزي، روسيه، اندونزي، عراق، لبنان، تايلند، الجزاير، انگلستان، آمريكا، استراليا، تونس، چين، مصر و ديگر كشورها حضور دارند.
نقش جريان هاي تكفيري در تفرقه صفوف مسلمانان، ضرورت مقابله با جريان هاي تكفيري براي تحقق وحدت امت، نقش استعمار در تجزيه جهان اسلام توسط جريان هاي تكفيري و خطر جريان هاي تكفيري براي زنده نگه داشتن مسئله فلسطين از جمله محورهاي اين كنفرانس است.
از ديگر موضوع ها مي توان به جريان هاي تكفيري بر سر راه بسيج امت جهت آزادي فلسطين، بهره برداري دشمن صهيونيستي از جريان هاي تكفيري، جريان هاي تكفيري مانعي سر راه تمدن سازي نوين اسلامي، مقابله تكفير با جريان احياگري اسلامي، لزوم بررسي افكار باطل و شرايط رواني تكفيري ها جهت مقابله با آنها و نقش رسانه ها در مقابله با جريان هاي تكفيري اشاره كرد.
همزمان با برپايي اين كنفرانس نخستين جشنواره بين المللي فيلم وحدت اسلامي با ارائه آثاري از 37 كشور برگزار مي شود كه اين فيلم ها با موضوع جهان اسلام اعم از شخصيت پيامبر اعظم(ص)، قرآن و وحدت امت اسلامي و همچنين موضوع اسلام ستيزي براي ميهمانان پخش خواهد شد.
** معرفي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در سال 1369 با دستور حضرت آيت الله خامنه اي و انتصاب دبير كل و اعضاي شوراي عالي از سوي معظم له آغاز به كار كرد.
شوراي عالي مجمع، در اولين گام، اساسنامه و ساختار مجمع را تصويب نمود و اركان آن را بر سه اساس علمي و فرهنگي و ارتباطات داخلي و بين المللي بنا گذاشت. اين شورا در سال دهم فعاليت خود، استراتژي مجمع را تصويب كرد.
رسالت مجمع جهاني تقريب عبارت است از: «ارتقاي سطح آشنايي و آگاهي و تعميق تفاهم بين پيروان مذاهب اسلامي و تقويت احترام متقابل و تحكيم رشته هاي اخوت در بين مسلمانان بدون هيچ گونه تمايزي از لحاظ تعلقات فرقه اي، قومي يا ملي آنان به منظور رسيدن به امت واحدة اسلامي.»
اين مجمع متشكل از دهها تن از علماي مذاهب اسلامي در كشورهاي مختلف جهان است كه به عنوان منادي تقريب و وحدت در جهان اسلام و زمينه ساز تعامل ميان پيروان مذاهب مختلف اسلامي تلاش مي كنند.
از مهم ترين اهداف تشكيل مجمع تقريب مذاهب اسلامي مي توان به كمك براي احيا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامي و دفاع از حريم قرآن و سنت پيامبر اكرم(ص)، كوشش در راه ايجاد آشنايي و تفاهم بيشتر بين علما، متفكران و پيشوايان مذهبي جهان اسلام در زمينه هاي اعتقادي، فقهي، اجتماعي، سياسي و همچنين گسترش انديشه تقريب در بين انديشمندان جهان اسلام و انتقال آن به توده هاي مسلمان و آگاه كردن آنان از توطئه هاي تفرقه انگيز دشمنان اسلام ياد كرد.
همچنين رفع بدبيني ها و شبهات بين پيروان مذاهب اسلامي، كوشش در تحكيم و اشاعه اصل اجتهاد و استنباط در مذاهب اسلامي، تلاش در ايجاد هماهنگي و تشكيل جبهه واحد در مقابل توطئه هاي تبليغاتي و تهاجم فرهنگي دشمنان اسلام بر اساس اصول مسلم اسلامي از ديگر اهداف وجودي اين مجمع است.
حجت الاسلام والمسلمين روحاني: هيچ موردي بدتر از انحصار و جمود نيست/خشونت ضد اسلام است حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني صبح پنج شنبه در افتتاحيه سي امين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي با تاكيد بر اين كه خشونت ضد اسلام و آدم كشي ناروا و مردود است، افزود: امروز بار سنگيني بر دوش علما و روشنفكران است .
وي تاكيد كرد: از گروه هاي تروريستي نمي توان به عنوان ابزار دستيابي به منافع خود استفاده كرد.
رييس جمهوري ادامه داد: آيا ما، علماي اسلام، حوزه هاي علميه، مبلغين، نويسندگان در فضاي حقيقي و مجازي امروز مسئوليتي را بر دوش نداريم،بي تعارف باهم سخن بگويم مگر برخي از افكار منحرف دنياي امروز در برخي از مدارس ديني پرورش پيدا نكرد.
روحاني تصريح كرد: خشونت ضد اسلام است چه از شيعه و چه از سني باشد، خشونت ضد اسلام است، آدم كشي از هر قوميت باشد ناروا و مردود است از سوي هر كس باشد.
وي با بيان اين كه امروز بار سنگيي بر دوش علما، روشنفكران و متفكرين است يادآور شد: از گروه هاي تروريستي نمي توان به عنوان ابزار براي منافع خود استفاده كرد.
رييس شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: اگر قدرت هاي بزرگ جهاني فكر كرده اند با اين گروهك ها مي توانند منافعشان را در اين منطقه تثبيت كنند، در خطاي بزرگ بسر مي برند، اگر برخي كشورهاي اسلامي ديكتاتور و وابسته به قدرت هاي بزرگ فكر كرده اند با اين گروهك هاي تروريستي مي تواند بازاري براي منافع و سلطه خود در منطقه استفاده كنند، آنها هم اشتباه مي كنند.
روحاني ادامه داد: آنها به ياد آورند كه فلوجه آزاد شد، ديروز حلب آزاد شد، به حول و قوه الهي همه عراق و سوريه از دست تروريست ها آزاد خواهد شد
رييس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: نه تنها پيامبر اكرم (ص) به ما گفت كه همه مسلمانان بايد در كنار هم و متحد باشند، حتي به ما ياد داد كه با پيروان اديان توحيدي گذشته نيز رفتاري مسالمت آميز و همزيستي مسالمت آميز داشته باشيم.
وي ادامه داد: او نه تنها به ما گفت زير يك خيمه واحد اجتماع كنيم بلكه حتي اهل كتاب را به كلمه سوا دعوت كرد.
رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاطرنشان كرد: بي ترديد پيامبر عظيم الشان اسلام در تاريخ تاثيرگذار ترين انسان در زندگي بشريت بوده است، پرچم اخلاق را او در جهان به اهتزاز درآورد و مردم جهان را به يكتا پرستي و توحيد دعوت كرد.
روحاني ادامه داد: نه تنها بتهاي چوبي بلكه بت عربيت، بت اشرافيت، بت تفوق هاي نارواي اجتماعي و بت استبدادها و زورگويي هاي جهاني را با تعاليم خود و با وحي و با قرآن سرنگون كرد و راه زندگي را به خوبي به ما نشان داد
وي يادآور شد: سخن او همواره از توحيد بود، توحيد به معناي آن كه فقط خدا را پرستش كنيم به اين معنا كه غير خدا را پرستش نكنيم، به اين معنا كه جامعه ي موفق خواهد بود كه در كنار هم وحدت را در زير پرچم لا اله الا الله حفظ كند، وحدت و توحيد به اين معنا كه همه كتب و همه انبيا و همه رسل براي يك هدف نازل شده اند.
رييس قوه مجريه تصريح كرد: پيامبر اكرم (ص) ياد داد، ايمان تنها ايمان به اسلام منهاي اديان گذشته نيست، ايمان به ما انزل اليك و ما انزل من قبلك است، او نه تنها به ما ياد داد كه به همه اديان، آيين توحيدي در تاريخ احترام بگذاريم، حتي ريشه اسلام را هم از سنت و ملت ابراهيم مي دانست، آيين و ملت و دين و نهاد ديني كه توسط انبياي گذشته براي بشريت آمده بود توسط اسلام تكميل شد اسلام متضاد اديان گذشته نيست مكمل اديان گذشته است .
رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي يادآور شد: پيامبر اكرم (ص) حتي اهل كتاب را دعوت و فراخواند و گفت در اعتقادات مشتركمان هم صدا شويم، خدا را عبادت كنيم و عبادت غير خدا را كنار بگذاريم.
روحاني تصريح كرد: شرك نورزيم و عنوان خدايگان صدا نزنيم، ما فكر مي كنيم كه اسلام به ما مسلمان ها فرمان وحدت داده است بالاتر از اين است اسلام به ما فرمان وحدت و همه اديان توحيدي داده است به ما گفته است كه به غير از نوبت خاصه پيامبر اعظم(ص) به همه انبيا نيز بايد معتقد باشيم و احترام بگذاريم كه مگر بخشي از قرآن مجيد كلام انبياي گذشته نيست مگر بيان موسي كليم را و عيسي روح الله و نوح را و شعيب و يعقوب و يوسف را در اين كتاب براي ما بيان نمي كند، مگر سوره هايي به نام انبياي گذشته همچون يونس، ابراهيم و يوسف نداريم، چه شده است ما را كه به جاي وحدت با همه اديان اسماني و توحيدي امروز حتي براي مذاهب و تفكرهاي مختلف اسلامي هم مي خواهيم فضايي باقي نگذاريم.


| شناسه مطلب: 65284




وحدت



نظرات کاربران